Gå til innhold

Ny "cloud-PC" lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Uten at jeg har så alt for mye kunnskap om hvem som står bak prosjektet - noe som burde ha vært nevnt i artikkelen - så mistenker jeg at et visst Eple kommer til å å trekke navnet for retten.. :whistle:

 

Men ellers så er det jo spennende at stadig flere tar ibruk internettbaserte skrivebordssystemer med lagring.

Lenke til kommentar

Privacy policien deres er fullstendig bak mål. En rekke uforpliktende omtrentligheter. Videre står det ingen ting om hvilke securityforordninger som er på plass, hverken mellom Icloud og klient eller innen Icloud. Det er ikke angitt eksplisitt hvor serverne er lokalisert (Sverige?) og dermed ikke hvilke lands lover som styrer retten til beslag av lokalt politi.

 

Dette er altfor dårlig.

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Har denne hypen rundt "cloud computing" noe for seg? Tenk deg at

alle dine private bilder,dokumenter, programmer osv.. skal plasseres på en server et eller annet sted i verden - vil det føles trygt? Så en demo her for noen måneder siden der en i Visual Studio lagde programvare og publiserte denne på skyen som en service. Den gangen bare ristet jeg på hodet og tenkte mitt vedrørende sikkerhet. Vil bedrifter føle seg sikre dersom alle data de innsamler skal ligge tilgjengelig på en server i et eller annet fremmmed land? Hva med datatilsynet, hvilken lovhjemmel skal gjelde for slike tjenester - bedriften kan jo flytte sin internettvirksomhet fra land til land via en combobox.... Mange land krever jo ikke noe annet enn en postkasseadresse for å drive lovlig. Internasjonale bedrifter kan jo i praksis snart flytte hele bedriftens virksomhet/overskudd fra ett land til et annet

på sekunder....Hvilke skatteregler kommer til anvendelse? Osv osv..

Endret av datafeilen
Lenke til kommentar

Enig, i all hovedsak.

 

På den annen side: Tja, er det noe verre enn å ha saker og ting liggende på en epostserver man selv ikke eier. "Alle" har jo det, og dette er bare en ekstensjon av samme.

 

Hovedfordelen med Cloud Computing er vel primært ressursbesparing, sekundært portabilitet og muligheten til å jobbe med "sitt eget" uten å trekke med seg en bærbar maskin til enhver tid. Det ser imidlertid som du sier ut til å være veldig lett å misbruke, ikke bare i henhold til lovverk og skatteregler, men også når det gjelder å kontrollere og overvåke brukernes handlinger. Er vel IFPIs våte drøm å få flertallet av PC-brukerne over på tynnklienter og skyer.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge tenkt på å ha backup av visse ting på "cloud", men da i form av et TrueCrypt arkiv, gjerne renamet til [1337-forkortelse].iso eller en annen tilfeldig arkivtype.

f4vmu51kk.iso f.eks vil være praktisk talt umulig å finne ut hva er uten å ha noen som leser alle filnavn manuelt, og å faktisk få ut innholdet for å kunne bevise noe kan man bare glømme. Samme med feriebilder, dokumenter, etc.

Jeg ser helt klart nytten i cloud-computing, men man må være veldig obs på sikkerheten i samme slengen. Som nevnt tidligere, det blir en form for utviddelse av e-post, som vi alle har lært å ta for gitt.

Selv ville jeg ønsket at det hadde kommet en form for cloud-computing programvare som man kunne installert på egen server, og hostet for seg selv (bedrifter, eller bare for venner og kjente).

 

At denne programvaren er linux basert og "should be free", men bruker IE og ikke Firefox er jo ikke annet enn "epic fail", som gamere ville sagt.

Lenke til kommentar
De bruker Linux og skriver at programvare "should be free", men til tross for det så; "It is possible to run icloud in Firefox, however, Internet Explorer is still the recommended browser if you need speed and reliability in icloud."

 

Prøv igjen...

Er ikke deres feil at firefox ikke er bra nok.

Som alltid er digi.no ett mye bedre kilde for nyheter enn hw.no

 

Xcerion oppgir at den omfattende støtten for XML, XSLT og Xpath som kreves av Icloud, ikke er på plass i andre nettlesere ennå. Icloud er likevel tilgjengelig i en alfaversjon til Firefox. Dette er gjort mulig ved hjelp av en Java-applet som ifølge selskapet gir Firefox mer XML-funksjonalitet.
digi.no
Lenke til kommentar

Skal dette være en spøk ? Virker ikke i Opera, IE6, og flere sier det ikke fungerer i Firefox. I Opera forlanges det Java 1.5, som jo er installert...

Vitsen med dette må jo være at en skal være platforuavhengig ?? Og kunne logge seg inn fra hvilken PC som helst. Skal en lete etter en PC med siste versjon av IE blir jo dette patetisk...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Oversettelses nyheter. Yaaay.

 

Noen par minutters research hadde gjort seg til og med på Q&A på deres nettside var mer informativ en denne artikkelen: http://icloud.com/en/questions-and-answers

 

I det minste kunne dere har installert det og kommet med noen ordentlig screenshot og en tja..bitteliten test om tjenesten...

 

Les FAQ'en sjøl a gett! "Dere kunne installert det", i FAQ'en står det ettertrykkelig: Ingen installasjon. Bare lukk IE og iCloud er borte.

 

Forøvrig støtter jeg forespørselen om en test at tjenesten

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...