Gå til innhold

Den store Britpop tråden


oasisuk

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en samle tråd for britpop. En herlig sjanger.

 

Fra Wikipedia: (www.wikipedia.org - takk skal dere ha!)

 

Britpop is a subgenre of alternative rock that originated in the United Kingdom. Britpop emerged from the British independent music scene of the early 1990s and was characterised by bands influenced by British guitar pop music of the 1960s and 1970s. The movement developed as a reaction against various musical and cultural trends in the late 1980s and early 1990s, particularly the grunge phenomenon from the United States. In the wake of the musical invasion into the United Kingdom of American grunge bands (in particular Nirvana), new British groups such as Suede and Blur launched the movement by positioning themselves as opposing musical forces, referencing British guitar music of the past and writing about uniquely British topics and concerns. These bands were soon joined by others including Oasis, Pulp, Supergrass and Elastica.

 

Britpop groups brought British alternative rock into the mainstream and formed the backbone of a larger British cultural movement called Cool Britannia. Although its more popular bands were able to spread their commercial success overseas, especially to the United States, the movement largely fell apart by the end of the decade.

 

Britpop bands were influenced by British guitar music of the past, particularly movements and genres such as the British Invasion, glam rock, and punk rock. Specific influences varied: Blur and Oasis drew from The Kinks and The Beatles, respectively, while Elastica had a fondness for arty punk rock. Regardless, all Britpop artists projected a sense of reverence for the sounds of the past

 

Ash

Black Grape

The Bluetones

Blur

Boo Radleys

Cast

The Divine Comedy

Dodgy

Echobelly

Elastica

Gene

Heavy Stereo

Marion

Menswear

Northern Uproar

Oasis

Ocean Colour Scene

Powder

Pulp

The Real People

Salad

Shed Seven

Sleeper

Suede

Supergrass

These Animal Men

Thurman

 

Hvilket band er best? Plate? Noen som har noen gode historier? Sterke meninger? Slipp dem løs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starter selv.

 

Beste band: Oasis

Beste plate: (What's the Story) Morning Glory

 

Morning glory plata kunne vært en meget habil "best of" til de fleste andre band, roll with it er en vanvittig drivende rocker, superhiten wonderwall tar over før signaturballaden don't look back in anger (Oasis sin Hey Jude?) forsetter. Fra 7-10 kommer: Some Might Say, Cast No Shadow, She's Eletric og tittellåten Morning glory på rekke å rad.

 

Cd'en avslutter med Champagne Supernova!

 

I tillegg til nevnte, har vi Hello og Hey Now (også to gode rockere). The Swamp Song i to deler fungerer som en pause mellom "supersangene".

Lenke til kommentar

Har lite til overs for Oasis, men jeg liker en del annen "britpop". Ash er koselige greier, Blur har laget et par OK album, men mine to største britpop-favoritter er definitivt Suede og Pulp. Akkurat nå går det en del i Pulp (This Is Hardcore er muligens den aller største favoritten, men både His'n'Hers og Different Class er fryktelig gode album), men om jeg ser bakover i tid har jeg nok hørt minst like mye på Suede. Av Suede er Dog Man Star den absolutte favoritten. Debutalbumet er også en mastodont, Coming Up holder forsåvidt mål, men derfra og ut ga Suede ut mye pop-ræl.

 

Om jeg skal prøve meg på å rangere:

 

1) Pulp - This Is Hardcore

2) Suede - Dog Man Star

3) Pulp - His'n'Hers

4) Suede

5) Pulp - Different Class

6) Suede - Coming Up

7) Blur - 13

 

Noen flere album enn det har jeg egentlig ikke lyst til å nevne. Det er også veldig, veldig jevnt mellom de fem første på lista, spesielt mellom 3, 4 og 5.

Lenke til kommentar
Oasis er overvurdert. Men det er ikke Stone roses og ride som er to av mine favoritter i denne fantastike sjangeren. Men jeg føler britpop er mer 90-tallet så jeg kan vel ikke nevne the Smiths også?

 

 

The Smiths kan vel telles, kan det ikke?

 

Føler ikke Oasis er overvurdert, vel det er ikke mye variert, men dersom man koser seg med det de kan, er det knall :)

 

Beatles er mitt favorittband, og der snakker vi variasjon.

 

Fått sansen får Stone Roses: Waterfalls, She Bangs The Drums, This Is The One osv.

Lenke til kommentar
Debutplata til Stone Roses er og blir et av de beste albuma de siste 20 åra. Holder seg så enormt godt.

 

Ellers vil jeg nevne Inspiral Carpets, siden ingen har gjort det. Ganske store under madchesterepoken sammen med Stone Roses og Happy Mondays.

 

Jeej, flott med linker :) Har stor tru på Stone Roses plata, som eg skammelig nok ikkje har hørt. Echo and the bunnymen, de havner vel kansje litt utenfor? Litt for elektronisk/alternativt? Og for tidlig??

Lenke til kommentar
Kan Travis og The Kooks regnes som Britpop?

 

Kan vel kansje regnes som etterfølgere fra Britpop...?

 

Vurderte innkjøp:

 

Urban Hymns

The Stone Roses sin første

 

Løp og kjøp eller?

Stone Roses er iallfall must, du kan jo ta med Urban Hyms også! Er en del annet som er viktigere, men den er jo ok.

Lenke til kommentar

The Smiths er ikke britpop i min bok, til det var de for tidlig ute. Til nød kan man kanskje kalle det proto-britpop, siden en del av britpop-bandene hentet mye inspirasjon fra The Smiths, på samme måte som man muligens kan kalle The Stooges proto-punk og enkelte ting av Kinks / Bowie proto-metal.

 

Travis foreslår jeg å utelate, siden jeg personlig misliker dem :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...