Gå til innhold

Er det galt å være mot innvandring?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når vi åpner oss og viser tillit til en som får komme til landet vårt. Er det da urimelig å kreve at den personen skal oppføre seg? Er det urimelig å utvise innvandrere som begår middels alvorlige lovbrudd?

For de som er en fare for samfunnet og folk kan sendes ut ja, Det må sikres at vedkommende blir fengslet i de landet de sendes til.

Lenke til kommentar
fig-2006-10-10-02.gif

 

Viser prosentandel av den mannlige befolkningen av både nordmenn og ikke-vestlige innvandrere i Oslo som blir siktet for en kriminell handling. For attenåringer er det altså rundt 1,5 prosent av ikke-vestlige innvandrere som er kriminelle, og 1,2 prosent av nordmenn som er det. Er det grunnlag for å danne seg et forhåndsinntrykk av innvandrere som kriminelle, som mange folk i denne tråden gjør?

 

Jeg kommer forøvrig i fra en by med veldig få innvandrere, så hele denne problemstillingen er litt rar for meg. Byen jeg kommer i fra er likevel enn av de mest kriminelle byene i Norge per innbygger, og en kveld på byen kan ofte føre til bråk fordi du var så uheldig å se på en fyr som gikk forbi deg på gata. Dette er altså ikke snakk om innvandrere, men etnsike nordmenn. Selv har jeg vært i trøbbel på byen en 3-4 ganger, samtlige ganger har det vært en fyr med bakgrunn fra yrkesskolen som har lagd problemer. Betyr det at jeg har sterke fordommer mot folk som går på yrkesskolen? Ja, faktisk :p Men det viser jo bare hvor teite fordommer er. I det siste har jeg jobbet en del med folk i fra yrkesskolen, og det har lært meg at det finnes mange kjekke og greie folk der i fra også. Forøvrig kjenner jeg vel en 3-4 innvandrere, og de er alle kjekke folk, kanskje derfor jeg ikke har opparbeidet meg disse fordommene dere andre sitter med.

 

Uansett, det er ingen tvil om at vi trenger innvandring. Alle økonomiske eksperter er enige om at arbeidsinnvandring er noe vi trenger, og som har vært svært viktig for den norske økonomien de siste 30 årene. Det viktigeste er kanskje at uten innvandrerne hadde vi hatt stor mangel på arbeidskraft i veldig mange sektorer.

 

Jeg er også en prinsippiel tilhenger av innvandring da jeg mener mennesker bør ha rett til å bosette seg akkuratt der de vilpå kloden vår. Mennesker bør ha muligheten til å søke lykken der de selv ønsker det. Jeg vet i allefall at viss jeg hadde vært født under dårlige kår i et fattig land hadde jeg nok ønsket meg til et rikere land. Hvilken rett hadde andre mennesker hatt til å hindre meg i det? Jeg mener alle mennesker skal være frie, og man skal ikke være avhengig av å bli født i et rikt land for å leve et verdig liv!

 

Det er synd at man skal være avhengig av å være født i ett rikt land for å kunne ha det verdigt som du kaller det.

MEN Det er også ett faktum at mange mennesker som rømmer, ikke vil bidra til å bygge opp ett samfunn som det vi har, men ønsker kun å kunne sitte på sidelinjen å kreve. Ett eksempel Hvorfor er det så store forskjeller på folk som er ute i arbeidslivet av innvandrerne?

Blant førstegenerasjonsinnvandrere fra Sverige, Polen og Litauen er yrkesdeltakelsen mellom 77 og 79 prosent. Til sammenlikning er yrkesdeltakelse blant innvandrere fra Pakistan og Marokko 48 prosent, mens tilsvarende tall for innvandrere fra Somalia er 36 prosent. Hvorfor er det slike forskjeller?

Legger med link på hvordan man kan lese statistikken i fra SSB juni 2008.

Samfunnsøkonomisk ulønnsomt

 

Verden som du ser det er ett fint sted for oss alle, men jeg er litt redd for at det ikke tar helt hensyn til virkeligheten.

 

Edit, trykkleif

Endret av kamus
Lenke til kommentar

Kunne vi kansje fått opp en poll her med for\mot innvandring. lurer på hva flertallet på forumet mener.

 

Jeg er imot innvandring av idioter. som så mange andre syntes jeg skikkelige integrerte (ikke nødvendigvis assimilerte) innvandrere. er hjertelig velkomne her.

 

Når det kommer til de som kommer hit å lager kvalm, kan de komme seg vekk med høye kneløft.

Endret av Colb
Lenke til kommentar

Jeg holder til i Bergen, ikke like urbant og stort som Oslo, men en stor nok by til at jeg føler jeg kan uttale meg. Jeg er en relativt fast gjest på byen, men kan ikke si at jeg noen gang har vært redd. Hvorfor skulle jeg det?

 

Jeg har vært i det man kan kalle anspente situasjoner omtrent 10 ganger, i bare en av de var det en utlendig/innvandrer/flyktning innvolvert. I tillegg har jeg vært i èn slosskamp, med en nordmann.

 

Dette kan enten bety at nordmenn er mer kriminelle enn innvandrere, eller det kan bety at anekdotiske bevis slett ikke er bevis da det varierer enormt fra person til person.

 

Off topic: Har ikke Norge hatt innvandringsstopp siden 70-tallet?

Lenke til kommentar
Off topic: Har ikke Norge hatt innvandringsstopp siden 70-tallet?

Det er forskjell på innvandring og asylsøkere. Om Norge har innvandringsstopp, så vil vi fortsatt ta i mot asylsøkere, som trenger asyl. Vet ikke om det er forskjell på innvandring, og å kun få oppholds og arbeidstillatelse. Har inntrykket av at det har kommet en god del arbeidere fra øst-europeiske land, og de trenger vel ikke asyl? Så er mulig at innvandringsstoppen har opphørt, har ikke fulgt så nøye med.

--

 

Når det kommer til innvandrere og fordommer osv, så tror jeg at mange kun legger merke til når en (synlig) innvandrer gjør noe "dumt", og husker dette, men glemmer alle de andre (synlige) innvandrerene de passerer/kommer borti i løpet av dagen som oppfører seg som alle andre. Nordmenn som gjør tilsvarende dumme ting tror jeg også blir fort glemt.

Som andre har nevnt så må nok media ta en del ansvar i hva de dekker og hvordan en sak blir presentert.

 

Er ikke galt å være i mot innvandring, men det avhenger av på hvilket grunnlag du er i mot. Fordi det er noen råttne epler, er ikke de beste av grunner. I alle fall hvis man slår alle over en kam. Men råttne epler må håndteres, da det er ett problem, både i det de gjør, og at de lager ett dårlig rykte for alle andre, som igjen gir grobunn for fordommer.

Lenke til kommentar

Innvandringsstopp frå syttitalet, arbeidsinnvandring gjennom EØS i stor grad etter utvidinga av EU. Kvoteflyktingar igjennom FN og asylsøkjarar.

 

 

 

Asylsøkjarar blir sendt tilbake igjen om dei ikkje er kvalifiserte til å søke. Når vi tok inn rekordmange asylsøkjarar for litt sidan, so heng det saman med kollaps i moralen til det greske asylinstituttet. No skal dei få ei rettferdig sakshandsaming.

Lenke til kommentar

har møtt mange hyggelige innvandrere jeg..

men har møtt flere litt mer tvilsomme innvandrere.... veninna mi ble voldtatt av en, jeg har fått slengt ting etter meg at siden jeg er jente har jeg ikke noe å si om noenting osv... og mye anna jeg ikke gidder å ramse opp....

som jente er det ihvertfall veldig slitsomt når det kommer gutter og mener at jeg bare bør sitte inne hele dagen og at den som vil kan pule på meg når som helst...

jeg er ofte redd når jeg er ute om kvelden, siden jeg VET at mange innvandrer gutter er vokst opp med dette synet. Nordmenn har IKKE vokst opp med det. (samme med dansker, svensker, engelskmenn osv...)

 

så jeg føler at det er en mye større sjangse for at innvandrere vil være ekle mot meg enn nordmenn...

 

gi dem en slik prøvetid ja, på noen år. både mannfolk og kvinnfolk.

noen damer får jo masse barn bare for at de skal få barnetrygd.

folk slår barna sine, nekter døtrene sine å gjøre ting selv om hu er over 18 osv....... huffameg

Lenke til kommentar

Når det kommer til innvandrere og fordommer osv, så tror jeg at mange kun legger merke til når en (synlig) innvandrer gjør noe "dumt", og husker dette, men glemmer alle de andre (synlige) innvandrerene de passerer/kommer borti i løpet av dagen som oppfører seg som alle andre. Nordmenn som gjør tilsvarende dumme ting tror jeg også blir fort glemt.

Som andre har nevnt så må nok media ta en del ansvar i hva de dekker og hvordan en sak blir presentert.

 

Er ikke galt å være i mot innvandring, men det avhenger av på hvilket grunnlag du er i mot. Fordi det er noen råttne epler, er ikke de beste av grunner. I alle fall hvis man slår alle over en kam. Men råttne epler må håndteres, da det er ett problem, både i det de gjør, og at de lager ett dårlig rykte for alle andre, som igjen gir grobunn for fordommer.

 

----------------------------------

 

det blir gjerne sånn hvis du la oss si møter noen innvandrere som er ekle mot deg, så blir du jo automatisk litt redd de neste innvandrerne du ser!

du vet ikke hvem som er grei, og hvem som er ekkel...

 

la oss si en hund kom og angrep deg og var ganske voldsom.... tviler på at du hadde vært så veldig glad i hunder etterpå da.... ikke sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
la oss si en hund kom og angrep deg og var ganske voldsom.... tviler på at du hadde vært så veldig glad i hunder etterpå da.... ikke sant.

Men det er samtidig lov å tenke seg om en ekstra gang, før man setter likhetstegn mellom en gitt "hund" og alle "hunder".

Det er også en forskjell på å være forsiktig, skeptisk og fordomsfull.

Om en innvandrer er en drittsekk, så blir spørsmålet om hvorfor eller hvordan personen ble/er en drittsekk. For drittsekker finnes i alle nasjonaliteter.

Lenke til kommentar
Det er positivt at "de" ikke integreres. Segrering er positvt for å bevare vår egen kultur og vårt folk. Personlig så mener jeg at asylsøkere bør sendes hjem igjen når det er trygt i hjemlandet, og ellers så bør kriminelle innvandrere kastes rett ut.

 

Hvilke deler av kulturen vår er det du snakker om? Viss vi ikke hadde integrert oss med andre kulturer og delt kulturelle bånd med andre mennesker hadde vi ikke hatt noen kultur. Det er svært lite av det vi i dag kaller norsk kultur som oppsto i Norge, og vi hadde hatt svært lite av det viss slike meninger som de du har hadde regjert.

 

Kristendommen, demokratiet, ytringsfriheten, parlamentarismen, rettsfriheten, mattradisjonene våre, fortellertradisjonene våre, klestradisjonene våre, musikktradisjonenene våre, spårket vårt. osv. Dette er ikke ting som har oppstått i Norge, men som har utviklet seg gjennom at vi har lånt ideer fra andre folkeslag og at andre folkeslag har flyttet til Norge og tatt med tradisjonene sine. Kultur er ikke noe statisk, det er noe som er i stadig forandring.

 

Visste du forresten at Bergen på trettenhundretallet, Nord-europas største by, hadde mye større andel innvandrere som det Oslo har i dag? På den tiden var det minst like stor redsel mot nykommerne, i dag har de satt sine spor på kulturen vår for eksempel gjennom at det norske språket ble totalt forandret i denne perioden og tyske låneord flommet inn over oss. Bergen hadde på denne tiden en drapsstatistikk som var ca. 100 ganger så høy som gjennomsnittet i Norge i dag. Men det gikk seg nå til, og vi overlevde den innvandringsstrømmen fint. Morosmt at folk nå vil forsvare de verdiene og skikkene vi har fått i fra innvandrere, ved å stanse innvandring!

Endret av Goz
Lenke til kommentar
la oss si en hund kom og angrep deg og var ganske voldsom.... tviler på at du hadde vært så veldig glad i hunder etterpå da.... ikke sant.

Så hvis et menneske angriper deg og er ganske voldsom, blir du da mindre glad i deg selv?

 

Slik jeg ser det er det i stor grad tabloidmedia som ødelegger vårt syn på innvandrere. Ta Grønland som eksempel: Kanskje et av de beste stedene å bo i Oslo, men siden dette område kun får negativ dekning i media blir det for mange utenforstående oppfattet som sin rake motsetning.

Endret av walløe
Lenke til kommentar
ja grønland er et supert sted å bo det er også supert å ta seg en noen rolige natt turer langs akerselva for der kan ingenting skje.

 

Hehe, prøver du å være ironsik? Vil nesten si at du mislyktes i så fall. :p Det værste som kan skje med deg ved å gå langs akerselva er at du blir tilbudt narkotika, og det har aldri skadet noen.

Lenke til kommentar
ja grønland er et supert sted å bo det er også supert å ta seg en noen rolige natt turer langs akerselva for der kan ingenting skje.

 

Hehe, prøver du å være ironsik? Vil nesten si at du mislyktes i så fall. :p Det værste som kan skje med deg ved å gå langs akerselva er at du blir tilbudt narkotika, og det har aldri skadet noen.

åssen farge har gresset i din verden?
Lenke til kommentar
Hehe, prøver du å være ironsik? Vil nesten si at du mislyktes i så fall. :p Det værste som kan skje med deg ved å gå langs akerselva er at du blir tilbudt narkotika, og det har aldri skadet noen.

 

 

Hvis du har gått under broene langs Akerselva så du kanskje lysrørene som er montert opp der. De ble montert der fordi det var så mange voldtekter der en periode. For et par år siden var narkoselgerne nokså smålåtne, nå har de blitt mer innpåslitne. Kveldstur langs Akerselva er ikke helt som Aker Brygge, nei.

Lenke til kommentar

det som er rart er at staten ikke tar invandringen seriøst. sjekker litt rundt om hvor de har bod i landet sitt osv. Det hadde jo vært litt rart hvis det var krig i Oslo men en fra kautokeino kaller seg flyktning?

Og mange invandrere gidder ikke en gang å lære seg det norske språket.

 

Men det som er totalt latterlig er at det er noen som på død og liv "flykter" til norge og når trygda er i boks så drar de på 6 månders ferie tilbake til det landet de "flyktet" fra.

 

MEN det er jo mange invandrere som lærer seg norsk og skaffer seg jobb.

Det er en grunn til at det er mest invandrere som gjør nordmennenes hard arbeid som f.eks å plukke jordbær eller bygger en hytte. Grunnen er at mange invandrere er veldig flittige. ikke som oss nordmenn som bare drikker kaffe og venter på at times lønna skall rulle inn.

 

PS. mange innvandrere er veldig blide :!:

Lenke til kommentar

Tja, nå har det for det første vært vist flere ganger i slike tråder her på forumet at statistisk sett er det ingen betydelig forskjell i mengden kriminalitet mellom innvandrere og etniske nordmenn. andelen kriminelle på begge sider ligger på under 1%.

 

Selv har jeg hatt mange positive møter med innvandrere, og så og si ingen negative. Det er en del innvandrere i Bodø, ser dem ofte, men det er ikke de som lager bråk. Vold og bråk kommer som regel fra Fulle nordmenn eller ungdomsgjenger som består av enten bare nordmenn eller en blanding. Bor i Trondheim nå og er ikke spesielt redd innvandrere her heller. Går forbi dem titt og ofte på gata, men påvirker meg ikke. Er mer bekymret for en eller annen etnisk nordman som ser ut som narkomisbruker enn en hvilken som helst innvandrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...