Gå til innhold

AKG K 450 - førsteinntrykk


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

I det siste har jeg fått økende interesse for hodetelefoner og da med særlig fokus på portable og lettdrevne løsninger. Fra før har jeg flere Koss Porta Pro, et Sennheiser PX 200 & CX 300 og et Beyerdynamic DT 770 Pro. Koss Porta Pro har fulgt meg trofast gjennom de siste 10 årene, men jeg har ved flere anledninger vært nødt til å kjøpe nye ettersom de har hatt en tendens til å gå i oppløsning...

 

Hensikten med anskaffelse av et sett nye portable hodetelefoner har vært å få en løsning som er lukket, som isolerer bedre mot støy utenfra og som (ikke minst) hindrer at alle i omgivelsene rundt meg blir utsatt for en gratiskonsert (grunnet lydlekkasje). I tillegg har jeg vært ute etter å få noe bedret lydbilde.

 

Av denne grunn kjøpte jeg først Bose On - Ear på elkjøp og prøvde disse en periode, før de ble levert inn på 30 dagers bytterett. Halve summen har jeg nå investert i AKG K 450 som på mange måter tilbyr de samme fasilitetene som Bose, men til en langt billigere pris. Mitt førsteinntrykk av AKG vil bli preget av en sammenligning med Bose og Koss Porta Pro.

 

Det er verdt å vite at jeg ikke er noen lydekspert, og informasjonen i denne tråden vil derfor bære preg av dette.

 

Medfølgende utstyr i pakken:

 

Bose og AKG er på mange måter identiske med tanke på medfølgende utstyr. Begge headsettene kommer med en forsterket og hard bæreveske som på den ene siden har utformet plass til selve headsettet og på den andre lommer for medfølgende hodetelefonledninger. Bærevesken er sort, har AKG- emblem og gir det hele en ekstra kvalitetsfølelse. Jeg kan best sammenligne den med Koss Porta Pros falske skinnetui, som gir langt fra samme beskyttelse.

 

Hodetelefonenes egenskaper, utforming og medfølgende tilbehør:

 

Hodetelefonene kommer innpakket i en fin sort pappeske som det er fint lite å utdype noe mer om. Eneste jeg kan si er at den er vesentlig enklere å åpne enn Bosens og Kossens plastinnpakning.

 

Hodetelefonene er bygd i hardplast og gummmi, og de er svært lette (126 g). Kvalitetsfølelsen er god. De er kompakte og solide, tross materialvalget. Selve bøylen er laget av en sentral metallstang (ala koss Porta Pro), men er fullstendig omgitt av solid plast. På undersiden av bøylen er det gjort plass til en pute for å sørge for god bærekomfort og støtte til hodet. Denne puten er omgitt av noe skinnlignende materiale.

 

Selve klokkene er av den typen som ligger oppå øret, men de klemmer ikke nevneverdig. Putene er laget av mykt skummateriale og er belagt med noe skinnaktig materiale (om det er ekte eller ei, vet jeg ikke). De avlaster godt samtidig som de isolerer betraktelig begge veier.

 

Totalt sett er bærekomforten svært god og overgår Koss Porta Pro på alle områder. De er nesten på høyde med Bose, men putene til Bose oppleves som litt mykere og litt mer trykkavlastende.

En viktig ting for alle dere med langt hår; dette headsettet lugger ikke slik som Koss har en tendens til å gjøre!

 

Hodetelefonene har, i likhet med Bose, avtakbar hodetelefonledning. I salgspakken medfølger 2 hodetelefonledninger med ulik lengde. Disse har, som Bose, noen geniale bruksområder:

 

- den korte er akkurat lang nok til å kunne brukes med mp3 - spilleren plassert i brysthøyde. Bruker man for eksempel å ha ipoden plassert i et armbånd på overarmen ved jogging, vil ledningen være tilstrekkelig lang uten at det dannes kabelspaghetti.

 

- den lengre er såpass lang at man kan sitte et godt stykke unna lydkilden.

 

Ellers følger det med en overgang slik at man kan feste en selvkjøpt 3,5 mm hodetelefonledning til headsettet. Det følger også med en 6,3 mm plugg, i motsetning til Bose.

 

Alle plugger er gullforgylte.

 

Lydkvaliteten:

 

Produsenten oppgir følgende lydegenskaper:

 

# Frequency range (Hz-kHz) 11-29.5

# Input impedance (ohms) 32

# Sensitivity (dB SPL/V) 126

 

Med andre ord skal headsettet være en lettdreven løsning med et potensielt høyt lydnivå og detaljert lydbilde. Dette viser seg på mange måter å stemme.

 

Headsettet er for det første i stand til å spille høyt. Jeg trenger ikke å skru opp like mye volumet som med Koss eller Bose før det oppleves som høyt nok. Dette gjelder alle lydkilder jeg har prøvd, slik som min Nokia 5800, Sandisk Sansa og iPod Nano.

 

Lyden er vesentlig bedre enn Koss og har mange likheter med Bose. Bassen utmerker seg som svært bra da den er kraftig og definert, samtidig som den oppleves som akustisk. Bose hadde litt kraftigere bass, men denne var til gjengjeld svært overdreven, dominerende og fortonet seg som en subwoofer. Med andre ord lite egnet for de som ønsker seg et naturlig lydbilde. Mellomtone og diskant markerer seg som langt bedre enn både Bose og Koss. Den er mer tilstedeværende og detaljrik. Den står dog tilbake for Beyerdynamic DT770 Pro, men med tanke på at AKG'en er langt mindre i fysisk størrelse blir denne sammenligningen noe meningsløs. Å gå med Beyerdynamic ute på gaten er uansett ansett som en risikosport og for spesielt intresserte...

 

 

Konklusjon:

 

 

Totalt sett er hodetelefonene svært gode til å gjengi detaljer i lydbildet, og bass, mellomtone og diskant utfyller hverandre på en god måte. Jeg hører mest på rock og pop, og til dette fremstår de som svært velegnet. For de som ønsker svært kraftig bass til tekno- og trancesjangrene, fremstår nok Bose som noe mer velegnet. Til musikk med strenginstrumenter og mer akustikk er AKG mye mer velegnet enn både Bose og Koss.

 

Totalt sett vil jeg påpeke at dette headsettet er mye bedre enn Bose On - Ear, og grunnen til at jeg henger meg opp i denne detaljen er at AKG'en koster rundt 800 NOK kontra Bosen's ufattelige pris på 1700 NOK. Du får med andre ord et knallbra headsett til halve prisen av Bose.

 

Tilgjengeligheten av AKG K 450 er så som så, men jeg kjøpte den via hpx sin side. Rask levering og billigste pris (ifølge prisguiden).

 

Til dere som har gått lei av Koss Porta Pro vil jeg anbefale AKG K 450 på det sterkeste. Bedre lyd, isolasjon, byggekvalitet og komfort. I tillegg får man et headsett som ikke alle andre har, noe jeg synes er svært tilfredsstillende.

 

Jeg håper dere har hatt nytte av denne tråden! Kom gjerne med innspill og egne erfaringer.

 

Bilder av produktet legges ut snarlig. :)

 

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Har veldig lyst på disse, og har prøvd dem litt, men opplevde ikke lydkvaliteten som "mye" bedre enn PortaPro, kanskje en ørliten del på bassen men ellers ganske likt.

 

En ting jeg lurer på kontra Koss - hvor mye lekker disse egentlig? Er det sånn at du føler du må skru ned i visse sammenhenger? :)

 

Edit:

Har kjøpt dem selv nå, og er veldig fornøyd. Komfortable, portable, god lyd og lite "soundpollution" som jeg mener det heter. :) De lekker hverfall mye mindre enn PortaPro, og høres en del bedre ut faktisk, jeg aner definitivt mer detaljer, som igjen kan skyldes at de er bedre isolert mot støy utenfra. 700,- hos Komplett.

 

Kjøpte forresten den lille hodetelefonforsterkeren Insigna HPA-3 i tillegg. Strengt tatt ikke nødvendig i det hele tatt, siden det her fins lyd i massevis!

 

post-19830-1251550380_thumb.jpg

Endret av _Feroz
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Glir fort av hodet ja. Trener med det i helsestudio, og dette går stort sett fint, men vil helst slippe å jogge med det..

 

Ellers vil jeg si, hvis du har veeldig stort hode som meg, så bør du sjekke at du kan dra disse langt nok ned sånn at du får de over hodet. Det går akkurat hos meg. :)

 

 

 

 

Ødela mitt første sett K450(samboeren tråkket på det), og måtte derfor bestille nytt. Var så fornøyd med K450 at jeg tenkte jeg skulle gå for K480. Her følger min subjektive vurdering av "storebroren" K480, etter å ha spilt dette inn og brukt det på t-banen, bussen og på jobb i en måned:

 

SKYGG UNNA

 

Det eneste du betaler for er Noise Cancelling, som er ett plagiat av en form for støykansellering som BOSE er MYYYE bedre på, helt sant. 500 kroner ekstra for en funksjon som åpenbart er underutviklet og fremdeles virker å være i "baby-fasen" er rett og slett røveri.

 

Vil du ha såkalt "aktiv støydemping" bør du gå for Bose, selv om de sikkert er enda dyrere igjen.

 

Enda viktigere - lyden i disse oppleves som helt lik, om ikke dårligere, og putene er glattere og vanskeligere å få til å sitte godt på ørene mine.

 

Ett pluss er at de ser litt kulere ut enn K450, med svarte detaljer, men det er det eneste jeg kommer på også.

 

Edit: retting og utheving. ;)

Endret av _Feroz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

AKG K450 lekker nesten ingenting. Du kan høre høy musikk på t-banen eller nyte voksenfilmer hvorsomhelst; de lekker som sagt nesten ingenting – det er nettopp dette jeg elsker ved hodesettet!! Derimot er de vonde å ligge i senga å se på film med, de glir litt lett av, designet er ikke sæærlig kult, og det er ikke spesielt behagelig å ha det på i over 4-5 timer. Men anbefales!

 

NB! Du får de for 420 kr på Ebay. 900 kontra 420. Det er dumt å betale for mye eller hva? :D

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Kjøpte disse i dag og er meget fornøyd.

 

Var veldig vanskelig å bestemme seg siden de hadde mange forskjellige å velge mellom, men etter en hyggelig prat med flere ansatte i butikken og demonstrering av forskjellige hodetelefoner falt valget på K450.

 

Jeg er heller ingen lydekspert men synes K450 gir god lyd for en ok pris.

 

Nå mangler det bare å finne et lydformat som gir best lyd vs. størrelse :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Men FLAC sanger er jo typ 40MB per sang da. Det utgår litt for min del.

 

Kan jo forresten slenge meg på topic, mitt Koss PortaPro fikk ledningsbrudd for andre gang for kort tid siden. Så da sa jeg fuck it, og sjekket litt rundt. Endte opp med K450, selv om jeg egentlig følte at det var litt mye å betale. Men de er jo totalt :love: sålangt. Deilig lyd, deilig komfort, og jeg kan kjøpe ny ledning hvis jeg får ledningsbrudd.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte bare å si det at jeg har selv vært på jakt etter nye hodetelefoner og fant AKG k 450. så har jeg også lett litt rundt på nettet for å få dem billigst mulig uten for lang ventetid. sjekket på ebay og der ble det rundt 310kr, men ventetiden var 25-30 dager etter sending.... så leita jeg litt til og fant denne sida http://www.multicom.no/AKG-by-HARMAN-K-450-hodetelefoner-m-baereveskesammenleggbare,-m-ekstra-lang-kabel/cat-p/c100216/p2217339 her koster de 552kr og ventetiden er garantert betraktelig kortere selv om jeg ikke fant dette mer på sida.

 

tenkte dette var nyttig info for de som vurderer AKG 450 =)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hvordan er disse å bruke på treningsstudioet? vurderer å bytte ut Porta Proen.

Jeg bruker koss for trening og akg for noe annet. Har ikke prøvd k450 men dermot k480-nc. 480-nc tror jeg lyden er dårligere... eller det er samme model, bare du får med litt anderledes design og sånn duppeditt som du ''stenger'' all lyd med. Du betaler altså 500kr mer for denne delen, så lurer på jeg skal bare prøve k450 istedenfor.

Lenke til kommentar

Hvordan er disse å bruke på treningsstudioet? vurderer å bytte ut Porta Proen.

Jeg bruker koss for trening og akg for noe annet. Har ikke prøvd k450 men dermot k480-nc. 480-nc tror jeg lyden er dårligere... eller det er samme model, bare du får med litt anderledes design og sånn duppeditt som du ''stenger'' all lyd med. Du betaler altså 500kr mer for denne delen, så lurer på jeg skal bare prøve k450 istedenfor.

Hehe, litt sent svar. Har hatt disse på trening i noen måneder nå :p Synes de passer fint til trening :)

Lenke til kommentar

q460? Noen her som har prøvd dem? Ser ut som de er gode også.

Ja, prøvde dem når jeg kjøpte K450. I mine ører hørtes de indentisk ut som K450. Da jeg nevnte dette til karen bak disken på Soundgarden var han langt i fra enig.. Jeg tror det er samme hodetelefonen bare en liten kosmetisk remake. Slik som AKG K702/Q701. Eneste fordelen er at det er volumkontroll og mikrofon på kabelen. Det kan være praktisk.

 

post-105988-0-54454600-1318068984_thumb.jpeg

Endret av Teac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

q460? Noen her som har prøvd dem? Ser ut som de er gode også.

Ja, prøvde dem når jeg kjøpte K450. I mine ører hørtes de indentisk ut som K450. Da jeg nevnte dette til karen bak disken på Soundgarden var han langt i fra enig.. Jeg tror det er samme hodetelefonen bare en liten kosmetisk remake. Slik som AKG K702/Q701. Eneste fordelen er at det er volumkontroll og mikrofon på kabelen. Det kan være praktisk.

 

post-105988-0-54454600-1318068984_thumb.jpeg

Uenige som i hva? Bedre lyd på dem, altså q 460?. Men skal nok prøve k450,jeg eide k460-nc og var fornøyd, men problemet var at bassen var litt vreng :/.

Edit: Kjøpte mine k460-nc fra cdon og sendte tilbake, er derfor jeg lurer på hvilken jeg skal ta, men ser de bare har k450, så blir nok den ja. Med mindre noen mener det er forskjell nok til å gå til q460, da tar jeg tilbake pengene og kjøper i vanelig butikk eller annen nettbutikk.

Endret av johnd2407
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte mine k450 på tilbud på Soundgarden til 595,- prøvde i samme slengen Q460. Jeg hørte ikke forskjell på disse hodetelefonene. Han som jobbet på Soundgarden mente at bassen var mye forbedret. Da jeg kjøpte k450 var Q460 til dobbelt pris. Ser nå at man skal kunne få dem til en 800-900,- om man er kreativ på ebay. I ettertid tror jeg nok jeg ville valgt Q460, pga dem ser utrolig pene ut, samt det med mikrofon og volumjustering. Jeg bruker dette headsettet kun til mobilen og mp3-spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...