Gå til innhold

Hvordan å sette opp en hjemmeserver


Woods

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp bestilt en "Media Network Tank" sak, og håper denne vil ersatte HTPCen i stua.

 

Jeg har derfor planlagt å sette opp en ny server i huset, rettere sagt en mediaserver. Formålet er å lagre alle filmer, bilder og musikk på denne, slik at det blir lett å nå for andre i huset. Fra før har jeg satt opp W2000 Server, Apache og litt annet web relatert, men aldri noe som skal streame video.

 

Har også kjøpt HD-DVD og BluRay drev for å rippe mine filmer til HDDen på serveren, og prøver nå å få disse filmene i .mkv formatet(har lest at dette er en bra format for streaming?).

 

Spørsmål

Hvilken tjeneste eller program må jeg sette opp på denne maskinen? Jeg er opprinnelig en OS X person, men i dette tilfellet vil jeg ha Windows XP. Å sette meg inn i et nytt operativsystem som Linux bla bla har jeg ikke lyst til. Hvis Linux er HELT HELT KLART!!! det beste alternativet, skal jeg vurdere det. :)

 

NAS-server?

Trenger en slik server å være sterk? Det blir en AMD 3500+, 1 GB RAM med 1TB sak som skal stå under trappa. Håper det holder..

 

Tusen takk for alle forslag! Gleder meg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Min server kjører Arch, den har 800Mhz og 512RAM. Den jobber som filserver og printserver. Den klarte også å streame en HD video i dag noe jeg ble litt imponert over. Det skal iallefall ikke mye til. Forresten hvis du skal gå for linux på server din ikke ha det grafiske systemet kjørende, X altså. Det bruker faktisk en hel del. Bruk Ubuntu Server install, og konfigurer alt via ssh/terminal. Det er bedre.

Lenke til kommentar
Min server kjører Arch, den har 800Mhz og 512RAM. Den jobber som filserver og printserver. Den klarte også å streame en HD video i dag noe jeg ble litt imponert over. Det skal iallefall ikke mye til. Forresten hvis du skal gå for linux på server din ikke ha det grafiske systemet kjørende, X altså. Det bruker faktisk en hel del. Bruk Ubuntu Server install, og konfigurer alt via ssh/terminal. Det er bedre.

Så utrolig mye bruker den vel ikke? Min ligger på rundt 300mb av 2gb etter 24 timer med seeding, kopiering og diverse annet dilldall :)

Lenke til kommentar
data_jepp: utorrent, finst det til ubuntu?

 

Og forresten, det finst jo programmer det kan være lettere å fjernstyre via GUI? Jeg prøvte sånn grafisk fjernstyring på en kammerats pc, og det funket veldig bra, da vi ikke fant ut hvordan vi skulle styre torrents via ssh.

 

Jeg for min del styrer torrentflux gjennom nettleseren.. Utrolig enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar

windows home server kansje kan være noe.

les mer på WHS sida på nett. WHS site

 

den kan vist lastes ned å prøves i 120 dager hvis jeg ikke har misforstått. på den måten slipper du å kjøpe for å prøve.

jeg bruker WHS selv og er happy med det. jeg syntes den egner seg yperlig som filserver og er super enkelt å legge til mere lagringsplass til en felles pool.

 

MEN WHS må nesten erfares for å kunne finne ut om dette er noe for deg, men siden du nevnte windows xp så burde denne ikke ver noe problem. ps tror det ligger noen demo videoer rundt omkring på nettet og.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...