Gå til innhold

Canon Eos 1000D Lukkertid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om bildet blir mørkere, så har du enten satt den i A, og justert blender istedenfor lukker, eller så har du satt den i S, og hatt FOR KORT lukkertid. Da blir bildet mørkt.

 

Les mer i bruksanvisninga :).

Fikla litt selv nå og fikk det til:)

Men det fungerer vel best når det er mørkt, bor i 6 etg, så får nok til et bra bilde senere ikveld!

 

Har du noen bra tutorial sider eller?

Lenke til kommentar
Kjøpte nettop 1000D og lurer på hvordan jeg får stilt på lukkertiden.

 

Målet mitt er å ta bilder av trafikk, slik at lysene "glir" over hele bildet hvis dere skjønner:) :thumbup:

 

Ærlig talt, og jeg mener ikke å være "uhjelpsom" her, men vi gjør deg faktisk en tjeneste når vi ber deg lese såpass i manualen at du finner ut dette.

 

For å hjelpe deg på vei til å forstå hvordan blender og lukkertid påvirker bildet ditt så anbefaler jeg at du starter med å lese Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til. Deretter (eventuelt samtidig) så bruker du litt tid på å lese manualen som fulgte med kameraet ditt, gjerne *to* ganger.

 

Så kan du komme tilbake og stille spørsmål. Men disse helt basistingene bør du for din egen del lese deg frem til selv. :thumbup:

 

Ett godt utgangspunkt for å ta slike bilder er å stille kameraet ditt til ISO 100, blender 8 og lukkertid 8 sekunder. Du må deretter justere dette for å få den effekten du ønsker. Blir bildet overeksponert så kan du minske blenderåpningen litt (større f nummer), eventuelt forsøke litt lavere lukkertid. Men hva du justerer opp og ned vil kunne avhenge av mange faktorer, hva ønsker du å oppnå, hvor mye trafikk er det du skal ta bilde av, hvor fort kjører bilene, hvor mye trafikk ønsker du å ta bilde av (dvs hvor mange biler skal passere innenfor lukkertiden din) etc etc. Du får bare eksperimentere til du er fornøyd. Men, det er viktig å først forstå sammenhengen mellom ISO, blender og lukkertid og hvordan dette påvirker bildene du tar (ref linken ovenfor). Deretter så må du jo vite hvordan du stiller inn de forskjellige tingene (ref manualen som fulgte med kameraet ditt).

 

Lykke til, å "male med lys" kan være veldig morsomt! :)

Lenke til kommentar

For dere som har angst for papirbøker, 1000D bruksanvisning finnes også online:

 

http://gdlp01.c-wss.com/gds/0300001393/eos...1000d-im-en.pdf

 

Norsk utgave eksisterer ikke tydeligvis, grunnet Canon Norge fant ut at det var en perfekt måte å tjene noen ekstra kroner :)

 

Edit:

Forundrer meg forøvrig at de fleste spørsmålene som stilles her på forumet står rimelig godt forklart i bruksanvisningen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Kjøpte nettop 1000D og lurer på hvordan jeg får stilt på lukkertiden.

 

Målet mitt er å ta bilder av trafikk, slik at lysene "glir" over hele bildet hvis dere skjønner:) :thumbup:

 

Ærlig talt, og jeg mener ikke å være "uhjelpsom" her, men vi gjør deg faktisk en tjeneste når vi ber deg lese såpass i manualen at du finner ut dette.

 

For å hjelpe deg på vei til å forstå hvordan blender og lukkertid påvirker bildet ditt så anbefaler jeg at du starter med å lese Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til. Deretter (eventuelt samtidig) så bruker du litt tid på å lese manualen som fulgte med kameraet ditt, gjerne *to* ganger.

 

Så kan du komme tilbake og stille spørsmål. Men disse helt basistingene bør du for din egen del lese deg frem til selv. :thumbup:

 

Ett godt utgangspunkt for å ta slike bilder er å stille kameraet ditt til ISO 100, blender 8 og lukkertid 8 sekunder. Du må deretter justere dette for å få den effekten du ønsker. Blir bildet overeksponert så kan du minske blenderåpningen litt (større f nummer), eventuelt forsøke litt lavere lukkertid. Men hva du justerer opp og ned vil kunne avhenge av mange faktorer, hva ønsker du å oppnå, hvor mye trafikk er det du skal ta bilde av, hvor fort kjører bilene, hvor mye trafikk ønsker du å ta bilde av (dvs hvor mange biler skal passere innenfor lukkertiden din) etc etc. Du får bare eksperimentere til du er fornøyd. Men, det er viktig å først forstå sammenhengen mellom ISO, blender og lukkertid og hvordan dette påvirker bildene du tar (ref linken ovenfor). Deretter så må du jo vite hvordan du stiller inn de forskjellige tingene (ref manualen som fulgte med kameraet ditt).

 

Lykke til, å "male med lys" kan være veldig morsomt! :)

Hoho, jeg vet, klarte det en gang i tiden, skal få til noe rått ikveld!

Tusen takk sjef!

Lenke til kommentar

IS "intern stabilisering" kompenserer for mindre rystelser som fotografen fremprovoserer under fotografering.

Jo lengere lukkertider jo vanskeligere er det og holde kamera rolig,fotografen vil begynne og bevege seg mer og IS kompenserer kun for små bevegelser så jo mer stille du klarer og hold kamera jo lengere lukkertider kan man klare.

 

Når man ikke skal bruke IS

Det er når kameraet står på et stabilt underlag "stativ,fjell,rekkverk,osv."Grunnen er at IS kan lage små rystelser og når kamera er absolutt rolig så blir de rystelsene overført til sensoren.Men det er enkelte objektiver som selv dekterer om de skal bruke IS eller ikke.

 

Situasjoner det ikke er nødvendig og bruke IS.

Under fotografering hvor fotografen panorerer "følger bevegelige motiver med kameraet" Dvs. action-preget sport,dyr i bevegelse,barn som leker,osv.

 

Når har man brukt for IS.

Når fotografen bruker brennvidder over 50/60mm "tele" til og ta bilder av motiver som ikke er i bevegelser og fotografen holder kameraet i handen.Du kan også bruke litt lengere lukkertider ved bruk av IS da man klarer og holde kameraet litt "roligere" så da kan du gi sensoren litt mer lys,noe som kan være alfa omega for og kunne få akseptable bilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Når man ikke skal bruke IS

Det er når kameraet står på et stabilt underlag "stativ,fjell,rekkverk,osv."Grunnen er at IS kan lage små rystelser og når kamera er absolutt rolig så blir de rystelsene overført til sensoren.Men det er enkelte objektiver som selv dekterer om de skal bruke IS eller ikke.

Stemmer at veldig mange IS objektiver detekterer selv at de står på kamera, MEN det er absolutt anbefalt å slå av IS når man bruker tripod eller stabilt underlag (noen tester har vist at IS virker litt og lager utskarpt bilde når man bruker stativ. Derfor enklere å bare alltid slår av ved bruk av stativ.

 

Situasjoner det ikke er nødvendig og bruke IS.

Under fotografering hvor fotografen panorerer "følger bevegelige motiver med kameraet" Dvs. action-preget sport,dyr i bevegelse,barn som leker,osv.

Kjenner ikke IS fra Canon så godt, men VR fra Nikon har støtte for å detektere panorering. Dvs om man panorerer til en av sidene vil bildestabilisatoren fungere for aksen man ikke panorerer i (Y i dette tilfelle). Samme for panorering oppover (da vil stabilisatoren fungerer for X-aksen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...