Gå til innhold

micro-ATX nett/kontor-PC med SSD til far. 4000 kr + SSD 1300 kr


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal bygge en micro-ATX kontorPC med SSD til far for å gi ham den ultimate behagelige kontorPC-opplevelse. Den skal kun brukes til firefox, thunderbird og openoffice på en 1920x1200 skjerm gjennom HDMI eller DVI. Absolutt NULL gaming, videoavspilling eller bilde/videoredigering! Kun firefox og openoffice. Den skal ikke kjøre Windows Vista, men lettere alternativer. Ingen overklokking. Eneste AMD/Intelpreferanse er at skjermkortet skal være ATI. Budsjettet er 4000 kr for kabinett + innmat samt ca 1300 kr for SSD i tillegg.

 

Med behagelig PC-opplevelse mener jeg

 

- starte opp mange kontorprogrammer samtidig uten forsinkelse (SSD)

- jobbe med alle de aktuelle programmene oppe samtidig uten forsinkelse (RAM/CPU?)

- stillegående

 

Jeg har satt sammen en handlekurv basert på følgende idèer:

 

Kabinett: MicroATX og stillegående + lett å åpne/lukke

Systemdisk: 30 GB SSD eller mindre

Lagringsdisk: En gammel harddisk som jeg har liggende fra før

RAM: 2-4 GB DDR2

Skjermkort: Billigste ATI Radeon 3000-serie eller høyere som klarer å vise firefox og openoffice i 1920x1200 gjennom HDMI eller DVI

CPU: AM2+ eller LGA775, billigste som klarer å kjøre flere kontorprogrammer samtidig uten forsinkelser

Hovedkort: MicroATX med AM2+ eller LGA775

 

handlekurv:

 

Kabinett: AOpen H450B 400W

Skjermkort: Asus EAH3450/HTP/256M

Hovedkort: Asus P5KPL-AM

Prosessor: Intel Pentium E2220

RAM: Kingston ValueRAM DDR2-533 2 GB (2x1 GB)

SSD: OCZ Solid State Disk Vertex 30 GB

 

Jeg har ikke så stor peiling og kan ha gjort åpenbare feil, så forslag til forbedringer og lure triks mottas med stor takk! Eksempler:

 

Er dette i det hele tatt mulig å bygge i det lille kabinettet?

Tips til bedre micro-ATX-kabinetter (har null peiling på disse)

Vil han få en merkbar bedre kontorPC-opplevelse med 4GB istedet for 2GB RAM?

Vil han få en merkbar bedre kontorPC-opplevelse med noe bedre enn Pentium dobbeltkjerne? Eller kan jeg kanskje gå ned til Celeron dobbeltkjerne? Eller vil kanskje noe fra AMD være et bedre valg prismessig?

 

Til slutt: Har dere noen tips til grep jeg kan gjøre for å få dette microATX-kabinettet til å gå stillere? (bytte kabinett, bytte innmat, vifter inne i microATX-kabinett etc.)

 

Tusen takk for all hjelp. Alt for å gi en mer behagelig kontorPC-opplevelse til far med SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville først og fremst valgt en annen prosessor. E5200 koster kun 8kr mer hos Amentio, og vil gi merkbart bedre ytelse, samt at den antageligvis er noe kjøligere enn E2200.

 

får jo også tak i 2x2GB minne hos Amentio for 375kr og oppover, for eksempel CORSAIR TWIN2X 6400C5DHX DDR2 4GB.

 

Ellers ser det da veldig greit ut. SSD har jeg ikke satt meg så mye inn i enda, men er det virkelig verdt å bruke så mye penger på en SSD til en kontorpc som sjeldent må dra tunge programmer?

Endret av vladnag
Lenke til kommentar
Vel du trenger ikke skjermkort, 780G chipset har ingreret grafikk på høyde med de rimligste ati 3000 korta.

 

Slik at et tilsvarende amd oppsett ser slik ut.

 

4850 be kan du trygt skifte vifta på cpu kjøleren til en enda mer stillegående vifte.

Jeg har nesten samme hovedkort i maskinen min (M3A78-EM), det er noen tiere dyrere enn M3A78-VM men er litt bedre utrustet på tilkoblinger med HDMI, displayport og firewire. Den integrerte grafikken er bra nok til å dra rundt oblivion på medium instillinger og mer enn rikelig til vanlig kontorbruk.

 

Ellers er jeg enig i at du kan finne en stillere vifte til CPU, stock-cooler er bra men ikke lydløs.

Lenke til kommentar

Den tiden jeg bygget mange maskiner var artic cooling sine rimelige cpu kjølere mitt absolutte førstevalg, dette sammen med samme firma sine kabinettvifter. Hadde nylig en overhaling på en gammel barton maskin, var morro, den er omtrent helt lydløs.

 

Slik ønsker du det stille sett inn ac sin cpu kjøler. Aopen sine strømforsynger er rimelig stille.

Lenke til kommentar

Tusen takk for 5 gode svar! Jeg skal kommentere hvert av dem.

 

Vel du trenger ikke skjermkort, 780G chipset har ingreret grafikk på høyde med de rimligste ati 3000 korta.

 

Slik at et tilsvarende amd oppsett ser slik ut.

 

4850 be kan du trygt skifte vifta på cpu kjøleren til en enda mer stillegående vifte.

 

Takk for dette gode tipset!

Athlonprosessoren din fikk gode skussmål fra en en tester i prisguiden. Den ble sjelden varm.

Jeg trodde man trengte skjermkort for å få 1920x1200 og HDMI, men dette hovedkortet har faktisk

integrert støtte for to skjermer samtidig! (En DVI og en displayport.) Fantastisk. Jeg tror jeg kommer til å velge AMD-hovedkortet og Athlonprosessoren.

 

Integrated ATI Radeon 3200

Max. shared memory: 256 MB

Supports DVI-D with HDCP compliant with max. resolution 2560x1600 (@ 60Hz dual-link)

Supports DP with max. resolution 2560*1600 (@ 60Hz)

Supports RGB with max. resolution 2048 x 1536 (@85Hz)

Dual VGA output support:

RGB & DVI

DVI & DP

RGB & D

 

708G chipset fungerer også godt i Ubuntu ifølge Phoronix.

 

Jeg ville først og fremst valgt en annen prosessor. E5200 koster kun 8kr mer hos Amentio, og vil gi merkbart bedre ytelse, samt at den antageligvis er noe kjøligere enn E2200.

 

får jo også tak i 2x2GB minne hos Amentio for 375kr og oppover, for eksempel CORSAIR TWIN2X 6400C5DHX DDR2 4GB.

 

Ellers ser det da veldig greit ut. SSD har jeg ikke satt meg så mye inn i enda, men er det virkelig verdt å bruke så mye penger på en SSD til en kontorpc som sjeldent må dra tunge programmer?

 

Takk for prosessortipset. Både du og Osse foreslår 4GB minne, så da tar jeg det også.

 

SSD: Anand på Anandtech.com mener at SSD er den beste oppgraderingen man kan gjøre, uansett system:

Han snakker om at alle programmer starter raskt i Vista, så da tenker jeg de starter raskt i Ubuntu også. Det er så deilig når programmer starter raskt, så det er jeg villig til å betale 1300 kr for. En kuriositet hvis du er interessert i WoW, vladnag:

 

WoW Enter Realm Time in Seconds

Intel X25-M 4.85 s

Western Digital VelociRaptor 12.5 s

 

The world’s fastest hard drive gets us into the game in 12.5 seconds. The Intel X25-M does it in under 5.

 

SSDs make Vista usable. It doesn’t matter how much background crunching the OS is doing, every application and game launches as if it were the only thing running on the machine. Everything launches quickly. Much faster than on a conventional hard drive. If you have the ability, try using your system with a SSD for a day then go back to your old hard drive; if that test doesn’t convince you, nothing will.

 

Ifølge anandtech var SSD fra intel det beste hvis pris ikke spilte noen rolle og OSZ Vertex det beste budsjettkjøpet (men det kommer sikkert til å endre seg måned for måned framover!).

 

Vel du trenger ikke skjermkort, 780G chipset har ingreret grafikk på høyde med de rimligste ati 3000 korta.

 

Slik at et tilsvarende amd oppsett ser slik ut.

 

4850 be kan du trygt skifte vifta på cpu kjøleren til en enda mer stillegående vifte.

Jeg har nesten samme hovedkort i maskinen min (M3A78-EM), det er noen tiere dyrere enn M3A78-VM men er litt bedre utrustet på tilkoblinger med HDMI, displayport og firewire. Den integrerte grafikken er bra nok til å dra rundt oblivion på medium instillinger og mer enn rikelig til vanlig kontorbruk.

 

Ellers er jeg enig i at du kan finne en stillere vifte til CPU, stock-cooler er bra men ikke lydløs.

 

Takk for hovedkorttips. Kortet ditt har HDMI, DVI og DP, mens M3A78-VM kun har DVI og DP. I tillegg har du 6 SATA, mens M3A78-VM har 5 SATA + 1 eSATA. Er enig i at kortet ditt er best fordi du slipper HDMI-DVI-adapter hvis du har HDMI-skjerm. Jeg tror likevel jeg velger det første da jeg kan leve med adapter.

 

Jeg ville lagt mer penger i kabinett/strømforsyning for å få et mer stillegående resultat.

 

F.eks Corsair 450 + Antec Performance 180 mini:

 

https://prisguiden.no/product.php?p...1&cat_id=13

 

Takk for tipset. Bedre kabinett + strømforsyning høres fornuftig ut for mer stillegående resultat.

I følge testen fra hardware.no er kabinettet bra, men litt stort til å være microATX så jeg skal tenke på det.

 

Størrelse Antec 180 mini:

bredde 212 mm

høyde 435 mm

dybde 436 mm

 

Størrelse Aopen:

bredde 200mm <- 1.2 cm smalere enn Antec

høyde 355 mm <- 8 cm lavere enn Antec

dybde 430 mm <- 0.5 cm kortere enn Antec

 

Sammenlignet med et tilfeldig ATX-kabinett:

 

midi:

Bredde: 205 mm

Høyde: 438 mm

Dybde: 482 mm <- 5 cm lengre enn Antec

 

maxi:

Bredde: 232 mm <- 3 cm bredere enn Antec

Høyde: 610 mm <- 18 cm høyere enn Antec

Dybde: 536 mm <- 10 cm lengre enn Antec

 

 

Den tiden jeg bygget mange maskiner var artic cooling sine rimelige cpu kjølere mitt absolutte førstevalg, dette sammen med samme firma sine kabinettvifter. Hadde nylig en overhaling på en gammel barton maskin, var morro, den er omtrent helt lydløs.

 

Slik ønsker du det stille sett inn ac sin cpu kjøler. Aopen sine strømforsynger er rimelig stille.

 

Takk for dette!

 

Basert på disse 5 postene tror jeg at jeg bytter til følgende:

 

Skjermkort droppes

Hovedkort -> AMD 780G

Prosessor -> Athlon tokjerne

RAM -> 4 GB

SSD fra OSZ Vertex

Kabinett: Aopen

 

Så prøver jeg med den medfølgende prosessorvifta først, og hvis den viser seg å bråke for mye, bytter jeg den ut med en CPU-vifte fra Arctic Cooling.

Lenke til kommentar

En kjapp ting angående prosessor:

 

Hvis dere tar en rask titt på prisguiden her, så ser dere at det er liten prisforskjell på Athlon 2500 Mhz og Athlon 2800 Mhz. Er det noen grunner til ikke å velge 2800 Mhz i microATX kontorpc som kun skal kjøre Firefox og Openoffice? Kan det f.eks. være bedre for varmeutvikling og støy å nøye seg med 2500 Mhz uten merkbare forsinkelser i PC-opplevelsen?

Lenke til kommentar
En kjapp ting angående prosessor:

 

Hvis dere tar en rask titt på prisguiden her, så ser dere at det er liten prisforskjell på Athlon 2500 Mhz og Athlon 2800 Mhz. Er det noen grunner til ikke å velge 2800 Mhz i microATX kontorpc som kun skal kjøre Firefox og Openoffice? Kan det f.eks. være bedre for varmeutvikling og støy å nøye seg med 2500 Mhz uten merkbare forsinkelser i PC-opplevelsen?

 

4850 BE er 45 w, trenger derfor vesentlig mindre kjøling, og derfor vifte med lavere turtall, selv på full last.

 

Trasig at det ikke mulig å få tak i artic cooling sine kabinett med psu. De var herlig stille.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...