Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å true med skadeverk via SMS?


ArmenMinAU

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en "uvenn" som jeg skylder penger. Er faktisk ikke mer enn 1000 kr, og jeg har allerede betalt 1/5 av det. Nok om det. Han sender konstant meldinger til meg, og får kompiser til å ringe meg for å spørre meg om pengene. Tydeligvis tør han ikke å gjøre det selv, og får de "store, sterke" kompisene til å gjøre det.

 

Her om dagen sendte han meg en melding om at hvis han ikke får pengene, kunne jeg vente meg en vraket motorsykkel. Han siktet til motorsykkelen jeg har stående i garasjen som jeg har ønsket meg i hele mitt liv, og som jeg har store ønsker om å leve store deler av sommeren på.

 

Er dette lov? Kan jeg anmelde eller kan han komme med motanmeldelser som kan ødelegge for meg, pga. jeg skylder han penger?

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 227. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

 

Skadeverk har en strafferamme på ett års fengsel, jf strl § 291, så vilkåret om tilstrekkelig høy strafferamme er oppfylt. Når det gjelder vilkåret om frykt kreves det ikke at du faktisk føler deg truet, det er en objektiv vurdering av hvorvidt truslene er egnet til å fremkalle frykt som er vurderingsmomentet (for de spesielt interesserte: Rt. 1981 s. 970). Uten noen direkte sitater men bare din frie gjengivelse av hans ord blir dette vanskelig å ta stilling til.

 

Han kan ikke komme med noen motanmeldelse her. Namsmyndighetene tilrettelegger for inndrivning av gjeld som ikke betales, rettshåndhevelsen er her som de fleste andre steder forbeholdt statens myndigheter. Selv om straffelovens kapittel 27 har en rekke interessante bestemmelser om forbrytelser i gjeldsforhold gjelder nok ingen av dem her (uten at jeg har nok konkrete holdepunkter til å si noe endelig på det).

Lenke til kommentar

Det er utrolig irriterendes med folk som låner penger, men ikke betaler tilbake.

"skal få de snart" sier du, da gjør du vedkommende bare mere forbanna.

Greier du ikke betale han 1000kr har du nok heller ikke råd til å bruke sykkelen mesteparten av sommeren.

 

En anmeldelse vil nok bare ende opp med hennleggelse.

 

Gi han en dato, og sørg for at du har pengene da.

Lenke til kommentar
Penger kommer ikke hver dag folkens.

 

Det burde du vel strengt tatt tenkt på før du lånte pengene i første omgang? Riktignok har jeg ikke særlig sans for trusler og det er langt fra lovlig men så lenge du ikke prioriterer å betale gjeld framfor å beholde eiendeler så får du ikke mye sympati på et forum som dette, ei heller av meg. Voks opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...