Gå til innhold

satt disk som aktiv, hva betyr det og hvordan "deaktivere"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg fant ut av det med bare en aktiv disk av gangen. men det ser ikke ut som jeg får satt system disken til aktiv, og det iriterer meg litt. ikke ser det ut som det forsvinner når jeg setter en annen disk som aktiv heller. det blr bare flere av de

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Det er en enkel operasjon, men siden behovet er ikke-eksisterende så gidder vel ikke Microsoft å gjøre det mulig fra Windows.

Du kan f.eks bruke MBRTool. http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

 

Vent litt med det hårek, mistenker at......

 

 

 

 

Hmm,-Du kan merke som aktive en Primær partisjon (de mørk blå partisjoner)

-Du kan ikke merke som aktive en Logisk en Utvidet partisjon (de lys grønn-blå fargede partisjoner)

-Hvis en blå partisjon på disken er merket som system (=aktive i det tilfelle) , og Windows er installert i en lys blå, merket som boot-oppstarts partisjon, så er du avhenging at det forblir slik.

Du kan ikke forandre det.

Så se litt på det. Mulig det har litt med saken din å gjøre.

 

Hvis en partisjon på en disk er merket som aktive og er ikke din system (noe du ser i diskbehandling), og du har Ikke noe spesielle behov for det, så kan du deaktivere den.

Å ha mer aktive partisjoner enn du trenger, forårsaker, i tilfeller, en disk faller ut under oppstart, at du får en unødvendig feilmeldning som kan føre til tull.

En aktivert partisjon vil føre til Ntldr mangler, som er riktig men som har ikke relevans i problemstillingen, og dermed føre til feil utgangspunkt for undersøkelse.

Deaktivere en partisjon fra CMD med DISKPART.

Diskpart

List disk

Select disk nr (nr er tall du ser på venstre siden av disken det gjelder i diskbehandlingen)

List partition

Select partition nr (nr er tall på den partisjon som er aktive (se gjerne i diskbehandling for det. Hvis ikke, så må du bruke detail commando for en partition for å se status eller for en disk (system vil komme opp)

inactive

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...