Gå til innhold

kommunisere med serial porten


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger tips til hvordan man kan kommunisere med serial porten på pcen med c++. har søkt overalt på nettet, men finner ingen gode toturialer og tips som er brukbare..

 

Trenger derfor en kjapp innføring i hva slags funksjoner som kan brukes og hvordan man bruker dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bruker windows eller?

Siden du har søk overalt på nettet uten å finne brukbare sider så burde du gå tilbake noen steg.

 

Her er en side for windows hvertfall

Link

 

takk for den! bruker windows vista.

bruker også microsoft visual c++

 

Lurer egentlig også litt på hvor man får header filene fra? om man bare må bruke de header filene han bruker ved å laste ned zip fila og kopiere dei til min prosjekt mappe? eller finnes det ferdige header filer som ligger klare i visual c++?

Lenke til kommentar
Hvilke header filer tenker du på?

 

header filer som må brukes for å få kommunisere med seriell porten. har prøvd å kopiere litt kode fra enkelte eksempler, men de kommer jo med ferdige header filer. men eg får det ikkje til å funke når eg kopierer koden til "mitt" program.

 

har du greie på serial koding? trenger bare en kjapp kode som kompilerer og kan sende for eksempel tallet 1023 til COM4. det vil gi et lys på ei diodelampe som er tilkoplet en mikrocontroller. dersom eg kan sjå eit lite kodeeksempel så kan eg lære derifra. eksemplene på nettet er så kompliserte. og eg må også få legge til at eg ikkje har så mykje greie på c++. så må ha ting inn med teskje

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på den linken Giddion nevnte, kan jeg ikke se noen andre libraries enn Windows APIet...så -

 

#include <windows.h>

- og du burde være i mål med Visual C++. ;)

 

så må ha ting inn med teskje

Som han sier på den siden der, finnes det allerede et API for å kommunisere med COM-porter i Windows. Et API er et sett med funksjoner som lar deg benytte deg av en tjeneste, COM-porter, i dette tilfellet.

 

I C/C++ ligger API-funksjonene allerede kompilert som maskinkode på maskinen du kompilerer og linker med (et library).

 

En kompilator leser koden din (C/C++) og gjør om denne til et språk prosessoren din forstår (maskinkode).

 

En linker gjør allerede kompilert maskinkode tilgjengelig i programmet du lager, slik at ditt program får tilgang til disse funksjonene. Linking kan gjøres på flere måter, men alle måtene er for å gjøre et sett med eksterne funksjoner tilgjengelig for din kode (DLL-filer f eks).

 

De fleste kompilatorer i dag både kompilerer og linker. Du må si ifra til kompilatoren hvilke libraries programmet ditt skal linkes med, men de fleste libraries du vanligvis brukes (f eks Windows APIet) linkes automatisk for deg uansett (i Visual Studio). Grunnen til header-filer er for å gi kompilatoren (den som gjør om din kode til maskinkode) din beskjed om hvordan funksjoner i librariet du linker med ser ut slik at programmet ditt kaller de riktig. Dette gjelder også for datastrukturer og typer.

 

Du burde virkelig sette deg litt inn i hvordan dette funker før du begynner med IPC og hardware! :)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...