Gå til innhold

Hvordan ta fagbrev innen svakstrøm?


Anbefalte innlegg

Hei. Jobber for tiden som svakstrømstekniker uten fagbrev i et svakstrømsfirma. Har Gk og det som het VK1 elektro. Jeg er IKKE lærling, men vanlig tekniker med samme lønn som alle andre. Hvordan skal jeg gå fram for å ta fagbrevet?

Finnes det noen opplæringsnemd eller noe jeg kan kontakte?

En annen ting er det at svakstrøm er jo så mangt. Det vi holder på med er jo bare en liten del av alt andre firmaer holder på med. Betyr det at man kan ta et fagbrev innenfor hvert område? Jeg vet jo ingenting om feks hvordan man monterer kortleseranlegg da dette ikke er noe vi holder på med i det hele tatt.

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men om jeg fikk med meg riktig, så trengte man ikke fagbrev når det gjaldt svakstrøm.

 

Altså jeg mener å huske at lærer'n min (Som også drev et firma som .. Jeg mener var rundt svakstrøm ...) sa at svakstrøm som alarm-anlegg, ringeklokke, Internett etc. ikke hadde noe krav til at man skulle ha fagbrev. Jeg mener å huske at han sa det var noe alle kunne gjøre selv på en eller annen måte. Men dog, så har jeg følelsen at det var noe mer til det.

 

Bedre svar er jeg redd jeg ikke har. Jeg bare mener å huske at det ikke var noen måte å ta fagbrev i svakstrøm alene, grunnet nettopp dette ...

Lenke til kommentar
Men om jeg fikk med meg riktig, så trengte man ikke fagbrev når det gjaldt svakstrøm.

 

Altså jeg mener å huske at lærer'n min (Som også drev et firma som .. Jeg mener var rundt svakstrøm ...) sa at svakstrøm som alarm-anlegg, ringeklokke, Internett etc. ikke hadde noe krav til at man skulle ha fagbrev. Jeg mener å huske at han sa det var noe alle kunne gjøre selv på en eller annen måte. Men dog, så har jeg følelsen at det var noe mer til det.

 

Bedre svar er jeg redd jeg ikke har. Jeg bare mener å huske at det ikke var noen måte å ta fagbrev i svakstrøm alene, grunnet nettopp dette ...

 

Hei. Jeg har hørt at man ikke trenger fagbrev for å jobbe med det ja, men grunnen til at jeg gjerne vil ta fagbrev er at da står jeg sterkere og kan lettere få jobb andre plasser om jeg skulle ønske det. Står også sterkere iforhold til lønn o.l.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Jeg gikk på en linje i Hønefoss som blir kalt; Elektronikk med almenfag (vet ikke om det er dette du tenker på)

Tror ikke det er mange slike linjer i Norge. Jeg har bare hørt om denne i Hønefoss, og en på Rud (Bærum).

 

Vi fikk ikke noe fag brev. Eneste var at vi hadde elektronikk eksamner, og feilsøkings-eksamen. (+ almennfag)

Lenke til kommentar
Jeg gikk på en linje i Hønefoss som blir kalt; Elektronikk med almenfag (vet ikke om det er dette du tenker på)

Tror ikke det er mange slike linjer i Norge. Jeg har bare hørt om denne i Hønefoss, og en på Rud (Bærum).

 

Vi fikk ikke noe fag brev. Eneste var at vi hadde elektronikk eksamner, og feilsøkings-eksamen. (+ almennfag)

Men dette er da virkelig for elektronikk uansett?

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at han snakket om annen enn elektronikk når han mente svak-strøm?

Sånn som alarm-ringeklokke osv, osv ..

Lenke til kommentar

De vanligste fagbrevene man kan ta med VK1 Elektronikk/VG2 data og elektronikk (og evt. VK2/VG3 i tillegg) er:

 

-Produksjonselektroniker

-Serviceelektroniker (dataelektroniker heter det nå)

-Telemontør

 

Svakstrøm er et foreldet begrep, så hvis jeg skal si hvilket fagbrev som passer best for deg må du si litt om hva du jobber med.

 

For å ta fagbrev uten VK1/2 må du vel ha jobbet i 5 år. Mulig du får det redusert dette noe siden du har GK Elektro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...