Gå til innhold

Vanligste feil nybegynnere gjør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

overklokke en prosessor så mye som mulig

ikke noe for en nybegynner...

 

Husker en sak som skjedde meg for noen år siden:

 

Hadde en socket 7 prosessor, mmx 266 MhZ, Som jeg klokket til 360MhZ (tror det var det, ja)..

 

"Itte noe problem" :woot: tenkte jeg

Og gikk så en tur på do mens maskinen sto og gikk....

 

Gikk så ned på gutterommet igjen etter 2 min. og syntes at det luktet SVIDD :oops:

 

:oops: [i]Viften hadde jeg selvfølgelig glemt å sette på CPU`n[/i] :oops:

 

Så ikke glem viften! selv om bare for ett minutt eller to!!!! :D

Lenke til kommentar

Jeg og en annen kar (noe n00b, men helt noldus var han da ikke) stod og snakka om (lenge siden) hva som var dyrest i en PC. [hva man burde bruke mest penger på da, om du vil si det sånn]. Så kommer en kar jeg egentlig ikke syntes særlig mye om fra før bort, gjør alt han kan for å se kul ut, og sier "Harddisken er nok det dyreste da..." (han kunne ha snakket om en virkelig HD, men tro meg, han hold på nærmeste kabinett med stor overbevisning, og hadde du vært der, kunne du ikke misforstå...) da jeg så rart på ham etterpå la han til.... Ja, altså... sørrvern dah! (og han snakket fortsatt om kabinettet).

 

N00bs.... kabinettet med innhold er ikke EN komponent. Det er (varierer jo dah, men i mitt tilfelle) ca. 10.

 

bleh

Lenke til kommentar

Kalle Tower for HDD er klassisk...

 

Også ein som sier: "Hvor stor kompressor har du?"

 

hehe...han mener nok Prosessor...men..hva er vel forskjellen? Under mitt første PC-bygge-prosjekt røk det 2 CPUer... :roll:

 

Eg satte 2 stk temperatursensorer mellom CPU og kjøler...på kjernen da av alle ting...men heldigvis vart berre sensorene ødelagt....så nå viser kabinettet mitt 100grader konstant :D

Lenke til kommentar
- Ikke legge temperatur sensor mellom CPU kjernen og kjølern, og iallefall ikke skru av maskina når temp'en stiger med 10grader i sekundet, maskina ryker, og det lukter svidd :oops:  

 

 

Resultat, 1stk svidd 1400 T-Bird

 

Mener du at hvis cpu tempen stiger forferdelig fort så skal en la maskinen svive???

 

Nettopp, jeg skjønte lixom ikke at noe var galt, når tempen gikk opp til 70 grader, 6 sek etter jeg skrudde på maskina :lol::lol:

Lenke til kommentar
- Ikke legge temperatur sensor mellom CPU kjernen og kjølern, og iallefall ikke skru av maskina når temp'en stiger med 10grader i sekundet, maskina ryker, og det lukter svidd :oops:  

 

 

Resultat, 1stk svidd 1400 T-Bird

 

Mener du at hvis cpu tempen stiger forferdelig fort så skal en la maskinen svive???

 

Nettopp, jeg skjønte lixom ikke at noe var galt, når tempen gikk opp til 70 grader, 6 sek etter jeg skrudde på maskina :lol::lol:

 

øh.. det blir ikke værre av å skru den av, da?! det var vell det smarteste du kunne gjøre..!

Lenke til kommentar

Hadde også flere uhell med katta  :oops:  i den tida jeg ikke hadde fått tak i kabinettvifter, siste gang så hadde katta lagt seg inne i dataen hvor det var godt og varmt, bzzzzzzzzzt vræl og masse kattehår i cpu vifta :( ,

gjett om jeg kjøpte 80mm vifter kjapt !!!!  Hvis dere har katter i husett så for all del ikke ha kabinettet åpent.

 

Katta mi hadde som favoritthobby å sette seg inn i kabinettet og stoppe forskjelige vifter med potene sine. Tror den fikk litt vondt av og til, men den lærte aldri.

Lenke til kommentar
Mekke PC i fylla med en åpen Tuborg i skjortlomma

 

he he

jeg og men med spriten ved min side .

så da jeg skulle fyre opp mp3 maskina fikk jeg ikke bilde på skjermen

det viste seg at skjerm kortet var gått (hadde et voodoo kort ligenes)

ble nervøs da- :lol:

Lenke til kommentar
en n00b kompis klarte og sette påcpu og vtften uten og ta opp spaken på cpu socket

 

:oops:

 

Det klarte jeg også første gangen jeg bygde en pc.

 

Irriterte meg grønn over hvorfor jeg ikke fikk skjermbilde. Etter en del feilsøking tok jeg ut cpu og så at 3/10 av pins'ene var bøyd.

 

Stakk til butikken og sa at de var bøyd. Han rettet de ut, og så fungerte den fint.

 

Fikk ganske hetta da jeg så alle de bøyde pins'ene. Cpu'en var 2 timer gammel og var den dyreste komponentet i maskinen.

 

En annen feil jeg gjorde var å feste hovedkortet helt inntill "veggen" kabinettet. Presset hard og bøyde hovedkortet litt, men jeg skjønte ikke hvordan skruene skulle kunne festen hovedkortet å skru skruene på andre siden.

 

Ingenting ble ødelagt heldigvis. :wink:

Lenke til kommentar

Apropos pc og fyll. En bekjent presterte å meeke pc i fylla, spy inn i kabinettet og spylte det så reint i dusjen. Heldigvis fikk han det for seg at det burde tørke før han skrudde maskinen på igjen. Hvordan det tilslutt gikk vet jeg ikke, men jeg vet at maskiner som har blitt utsatt for vann faktisk kan funke fint som f. etter en uke eller to i varmeskap.

Lenke til kommentar

Her er et par småting som kan nevnes ( dog ikke i /paradoksal intervensjon/, som det på dårlig norsk heter) :

 

Monter cpu, cpu kjøler/vifte og ram på hovedkortet før det settes i kabinettet.

 

Sjekk (som nevnt tidligere) nøye at du monterer cpu kjøler/vifte rett vei.

 

Ram’en er alltid vanskelig å få på plass. Klem den /rett ned/ ved å bruke begge tomlene.

 

Husk å fylle opp ram slottene fra /plass/ 1.

 

Mange av kontaktene fra kabinettet kan lett settes feil vei. Dette kan for eksempel medføre at hd-led’en lyser konstant, men dette har ingenting å si for videre installasjon som formatering osv. Ikke begynn å snu på disse kablene før du har slått av maskina igjen.

 

Floppy kabelen kan også lett settes feil vei. Dette finner du enkelt ut av ved at led’en på diskettstasjonen lyser konstant, som den selvfølgelig ikke skal gjøre.

 

Prøv å unngå bruk av de to øverste pci slottene, siden grafikk kortet normalt trenger bra kjøling.

 

Når du starter opp maskina for første gang, følg nøye på at cpu vifta går.

 

Ofte kan det være lurt å starte opp maskina uten noen pci kort installert. Etter installasjon av operativsystem kan du installere et og et pci kort. Dette fordi det kan være mye lettere å feilsøke om noe skulle gå galt.

 

Om du skal ha to ide enheter på samme kabel, sjekk at den ene er slave og den andre master. Om hd og cd rom skal stå sammen, velger du sef hd som master.

 

Skal du bruke raid kontrolleren, må denne normalt aktiviseres med en jumper.

 

På moboet er det ofte svært mange jumpere. Særskilt Asus har synda mye her, og ikke satt disse til /default/. Sjekk installasjonsguiden (om du gidder) og se at de ikke står feil.

 

Det er selvfølgelig mye mer å ta hensyn til. Om du ikke har rutine i å sette sammen maskiner så ta deg god tid..... og ikke ta helt av om ikke alt går på skinner med en gang. I 99% av alle tilfeller er det en bagatell.

 

God Løkk :)

 

Rune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...