Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier krever betaling etter forsinket regning


Sinn_Ah_Taggh

Anbefalte innlegg

Jeg har leid en kjellerleilighet i 9 mnd og nå har huseier vist etter min mening manglende kontroll og oversikt.

Han krever at jeg skal betale han for strømregninger som er flere måneder gamle.

Jeg har ved flere annledninger purret for å få de regningene som jeg skulle betale for å unngå nettop en slik situasjon,at regningene skal akkumuleres til en kjempe regning som blir vanskelig å betale.

 

Ved hver purring har svaret vært det samme; "Jada,jeg jobber med dem nå,jeg mailer dem til deg straks" uten at det har dukket opp noen mail.

Det var først i Februar at det kom en mail med informasjon om om hvilke summer jeg skulle betale og for strømforbruket.

 

Jeg er i utgangspunktet interessert i å betale for meg siden jeg ikke liker å ha ting utestående.

Problemet er at vi snakker om ca 10.000 .- som jeg ikke har mulighet til å hoste opp på 2-3 uker!

 

Strømperiodene er som følger:

 

August - Oktober = 1300 .- (Betalt)

Oktober - Januar = 4700 .- (ikke betalt)

Januar - April = ca 5100 .- (ikke betalt)

 

Jeg har lest litt på www.lovdata.no ,men jeg er ikke den beste til å tolke lover og regler og lurer derfor på om dere har noen formeninger/råd på hvordan denne tvisten kan løses?!

 

Jeg har for øvrig fortalt om min noe haltende økonomi (etter en havarert motor til nesten 24.000) og også kommet med tilbud på nedbetalinger over tid.

Han har også prøvd å bruke depositumskontoen som argument for betaling,men ifølge bankens kriterier så kan ikke den røres før leieavtalen er slutt.

 

Dette er en veldig frusstrerende situasjon siden vi har akkurat kjøpt hus til 1.5 mill og ikke kan overta før August i år..!

 

Mvh

 

Frusstrert familiefar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Dette er en kinkig situasjon, da jeg går ut ifra at det i kontrakten står at det skal betales strøm. Har selv hatt en venn som har opplevd dette og det er ikke moro.

 

Det eneste jeg kan anbefale er at du megler med utleier. Ikke sett hardt mot hardt, men vis til purringene du har sendt han (går også ut ifra at du har sendt dem på mail) og prøv å kom frem til en løsning.

Personlig mener jeg utleier må vise forståelse for din situasjon og må ta på seg skyld for at regningene ikke har blitt levert i tide. At dere møtes på halvveien syns jeg er rimelig og at utleier ikke laster deg med hele beløpet på hver av regningene.

 

Det står vel i kontrakten hva depositumskontoen skal dekke også?

 

Når det kommer til lover og regler tror jeg noen andre skal få kommentere det, for der stiller jeg ikke så sterkt som mange andre :)

Lenke til kommentar

All den tid du visste at regningene før eller senere ville komme hadde det vel vært kurant å fortløpende legge til side penger tilsvarende et normalt strømforbruk.

 

Jeg betviler at du finner noe på Lovdata som gjør at du slipper unna å betale dette. At han ikke vil gå med på avbetaling av kravet er unødvendig firkantet, men det er ikke straffbart.

Lenke til kommentar

Vi skulle nok ha satt til sides penger slik som du sier og i ettertid så ser vi også det at det hadde lønnet seg,men desverre for oss så gjorde vi ikke det.

 

Jeg er ikke ute etter å slippe å betale, for det vil jeg gjerne,men jeg synes at siden det tross alt er huseiers ansvar å sørge for at alle dokumenter forligger innen de forfaller at det er litt uretttferdig å komme med en oppsamlet bunke og forvente betaling på kort frist.

 

For ordens skyld så står det ikke pressisert i leiekontrakten når strømmen skal betales,men kun at husleien er eksludert strøm.

Depositumet er pressisert slik at det skal kunne dekke eventuelle utestående beløp som måtte foreligge ved leieavtalens slutt.

 

Slik jeg tolker dette så vil det da tilsi at jeg ikke trenger å forholde meg til de frister hans kreditorer måtte sette på en regning som står i hans navn,men heller være gjeldsfri innen kontrakten går ut for å hindre at depositumet blir spist opp.

 

Jeg har vært i dialog med han i løpet av dagen og kommet fram til at en nedbetalingsplan er aktuell hvis vi klarer å betale den siste regningen slik at energileverandøren får inn sine inntekter.

 

Dette er en løsning som vi begge kan være rimelig fornøyde med forutsatt at vi klarer å betale unne det vi skylder :)

 

Takker for alle tanker rundt dette og håper at dere slipper å havne i liknende situajsoner.

 

God påske til alle sammen fra en litt lettet famile på østlandet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...