Gå til innhold

Psykolog - Hvordan gå frem med min situasjon?


Oran

Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Elsker denne siden, er så mye hjelp å få. =)

 

Jeg har lyst på psykologi utdanning. Dette er situasjonen jeg er i nå....

 

Salg og Service GK

Salg og Service VK1

Allmenn pågygg VK2 <- Styk på alle fag, unntatt gym.

 

Må ha studie kompetanse. Derfor trenger jeg Engelsk, Nyere Historie, Norsk, Matte og Natur Fag. Riktig? Tenkte å ta de som privatist. Noen som vet hvordan jeg kan ta det opp som privatist? Håper ikke det koster alt for mye for fagene.

 

Etter fagene er tatt opp og jeg har studie komperanse.... Er det bare å søke seg inn på psykolgi utdanning for første året? Eller er det noen ekstra fag som trengs?

 

 

Takk for alle svar. Detaljert svar hadde vært utrolig greit. Takk. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å melde seg opp som privatist på Privatistweb.no, du trenger ikke å gå på skole engang! Har du hatt faget før, koster det deg rundt 750 kroner per fag, og halvparten hvis det er et nytt fag (eller et fag du har strøket i, dvs. ikke har standpunktkarakter i). Du kan fint ta fagene du trenger på f.eks. Akademiet, Sonans, Bjørknes e.l. - men da koster det en del (40 000,- omtrent, for alle fagene). Har du selvdisiplin og lærebøker, så klarer du fint å lese deg opp selv.

 

Meg bekjent krever ikke psykologistudiet noe utover generell studiekompetanse - men poenggrensene er høye, så du må ha gode karakterer. Sjekk med det studiestedet du ønsker å gå på.

 

Dersom du har GK og VKI fra yrkesfag, trenger du et 30 timers påbygg som består av norsk muntlig og skriftlig, engelsk Vg1, matematikk, naturfag Vg1, nyere historie, kroppsøving og min. 8 timer studieretningsfag, for eksempel engelsk fordypning. Studieretningsfaget velger du selv ut fra interesse og ut fra vårt fagtilbud. Vi hjelper deg å velge fag som gir deg best mulig uttelling i forhold til poeng og karakteroppnåelse. Har du tatt yrkesfaglig GK og VK 1 før Reform 94, må du i tillegg ha samfunnslære.
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig tror jeg ikke psykologistudiet er noe for deg dersom du har strøket i alle fagene på VGS med mindre det var særskilte grunner for det.

 

Psykologistudiet går for å være veldig hardt, og det er svært vanskelig å komme inn på studiet. Du må nok ha et snitt i underkant av 6.

Lenke til kommentar

Dere som sier en må ha så voldsomt høyt snitt fra videregående, les på samordna opptak sine hjemmesider hva kravene var på de forskjellige utdanningene. Så kommer dere tilbake og ber om unnskyldning for å spre misinformasjon.

 

Psykologistudiet er fortsatt åpent på en del universiteter. I alle fall i trondheim. Der er det vanskelige opptaket etter første året. Du søker på første året via samordna opptak, og etter første året søker du opptak til profesjonsstudiet. Da må du ha jævlig gode karakterer fra første året, men videregåendekarakterene dine har ingenting å si. Jeg tror de har gått bort fra denne ordningen i oslo, men er ikke helt sikker.

 

Når det er nevnt, tviler jeg på at du klarer å få gode nok karakterer, om du ikke klarer å stå i ett eneste jævla fag på videregående.

Lenke til kommentar
Psykologistudiet er fortsatt åpent på en del universiteter. I alle fall i trondheim. Der er det vanskelige opptaket etter første året. Du søker på første året via samordna opptak, og etter første året søker du opptak til profesjonsstudiet. Da må du ha jævlig gode karakterer fra første året, men videregåendekarakterene dine har ingenting å si. Jeg tror de har gått bort fra denne ordningen i oslo, men er ikke helt sikker.

De tilbyr årsenhet ved UIO, men denne kan ikke brukes for å få opptak ved profesjonsstudiet her. Man kan derimot bruke årsenheten man har tatt ved UIO for å søke på profesjonsstudiet ved UIB, UIT og NTNU.

Lenke til kommentar
Psykologistudiet er fortsatt åpent på en del universiteter. I alle fall i trondheim. Der er det vanskelige opptaket etter første året. Du søker på første året via samordna opptak, og etter første året søker du opptak til profesjonsstudiet. Da må du ha jævlig gode karakterer fra første året, men videregåendekarakterene dine har ingenting å si. Jeg tror de har gått bort fra denne ordningen i oslo, men er ikke helt sikker.

De tilbyr årsenhet ved UIO, men denne kan ikke brukes for å få opptak ved profesjonsstudiet her. Man kan derimot bruke årsenheten man har tatt ved UIO for å søke på profesjonsstudiet ved UIB, UIT og NTNU.

takk. De har altså gått bort fra ordningen på uio. Jeg vil tro du kan søke på profesjon via samordna opptak, og søke fritak fra 1. året om du har gått årsenheten på uio?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...