Gå til innhold

Amerikansk delstat forbyr Vista


Anbefalte innlegg

OK, la meg omformulere: For så være at de liker XP bedre, men hva med de som jobber i offentlige etater som faktisk vil ha Vista?

De må gjerne bruke Vista på sine private PCer. Det er kun de offentlige PCene som ikke skal oppgraderes til Vista. Jeg tviler sterkt på at de ansatte i offentlige etater får lov til å installere OS etter egen smak og behag. Meldingen er nok myntet på at IT-ansvarlige i offentlige etater ikke skal installere Vista på ansattes PCer. Det kan jo være mangt av begrunnelser for det, men det er jo ikke hovedsaken her. Hovedsaken er at det er forslag om et forbud.

 

Forøvrig så virker det som at det kun er stopp i innføring av nye Vista lisenser og at det ikke får noen tilbakevirkende kraft for de PCene i etatene som allerede har Vista.

 

Uansett: Det burde vært unødvendig med et slikt forbud. De fleste IT-ansvarlige burde kommet til samme konklusjon uten at myndighetene tvinger de via lover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig sant? Altså ett forbud? Ser ut til at det finnes noen kloke hoder i denne verden. Jeg har selv 1 PC med Vista, og jeg tror det blir med den. Bruker også Windows XP, som jeg er mye mer fornøyd med (enn Vista).

 

Jeg regner med at forbudet gjelder kun i den offentlige sektor. :!:

 

Det er klart at Microsoft representanten er overrasket, en kan jo ikke vente noen annen reaksjon. Dette liker jeg.

Lenke til kommentar

Ugh skjønner ikkje kva folk har imot Vista. Eg har aldri opplevd eit problem med Vista eg har faktiskt hatt fleire problemer i Windows Xp. Aldri hatt bluescreen i Vista.

 

Vis grunnen er at mange har prøvd å installere Vista på ein gammel datamaskin så er dei rimelig dumme(?), det har vell alltid vert vanlig å oppgradere datamaskinen for nyere windows versjoner?

 

Og Windows 7 er enda bedre <3.

Endret av Ganam
Lenke til kommentar
Forbyr og forbyr...

 

De sier vel heller at de ikke har noen interesse av å bruke masse penger på å oppgradere pcene til Vista når de selv mener at XP funker bra...

Viser også at de ikke har så mye peiling vil nå jeg si. På et eller et annet tidspunkt "bør man" gå over til et nyere operativsystem, spesielt pga sikkerhetstruselen et eldre utdatert operativsystem er i forhold til nyere os.

 

Xp er nå et av de OS som er mest angrepet av hackere fordi det finnes så utrolig mange muligheter og applikasjoner som har sikkerhetshull. Vista trenger ikke å være noe bedre, men har i alle fall en del nye sikkerhetsmekanismer som gjør det noe vanskeligere å hacke pluss at man har "prøvd" å bygge det noe sikkrere.

 

Men , det kan være et godt poeng å prøve løsninger med Linux og programmer som ikke koster penger, er nok en hel del å spare der.

 

Jeg misliker tabloid-artikler / søppel.

 

Forøvrig sparer de penger på at XP ikke blir erstattet av Vista.

 

Man sparer også penger på å ikke oppgradere maskinvaren, men i lengden så vil man tape produktivitet. Nye løsninger og nye verktøy samt langt større stabilitet ved 64bits os vil bety mindre arbeid for it-ansvarlige som hele tiden må patche og rutinemessig reparere eldre XP innstalasjoner.

Lenke til kommentar
Ugh skjønner ikkje kva folk har imot Vista. Eg har aldri opplevd eit problem med Vista eg har faktiskt hatt fleire problemer i Windows Xp. Aldri hatt bluescreen i Vista.

 

Vis grunnen er at mange har prøvd å installere Vista på ein gammel datamaskin så er dei rimelig dumme(?), det har vell alltid vert vanlig å oppgradere datamaskinen for nyere windows versjoner?

 

Og Windows 7 er enda bedre <3.

Tregheten til Vista, samt at utviklerne i Microsoft har mange designmessige tabber. Dessuten begynner jeg å bli litt lei måten ting og tang er plassert på i Windows generellt. Det mangler litt den røde tråden, så det er ikke alltid intuivt hvor ting finnes. Endret av G
Lenke til kommentar
Forbyr og forbyr...

 

De sier vel heller at de ikke har noen interesse av å bruke masse penger på å oppgradere pcene til Vista når de selv mener at XP funker bra...

Viser også at de ikke har så mye peiling vil nå jeg si. På et eller et annet tidspunkt "bør man" gå over til et nyere operativsystem, spesielt pga sikkerhetstruselen et eldre utdatert operativsystem er i forhold til nyere os.

 

Xp er nå et av de OS som er mest angrepet av hackere fordi det finnes så utrolig mange muligheter og applikasjoner som har sikkerhetshull. Vista trenger ikke å være noe bedre, men har i alle fall en del nye sikkerhetsmekanismer som gjør det noe vanskeligere å hacke pluss at man har "prøvd" å bygge det noe sikkrere.

 

Men , det kan være et godt poeng å prøve løsninger med Linux og programmer som ikke koster penger, er nok en hel del å spare der.

 

Jeg misliker tabloid-artikler / søppel.

 

Forøvrig sparer de penger på at XP ikke blir erstattet av Vista.

 

Man sparer også penger på å ikke oppgradere maskinvaren, men i lengden så vil man tape produktivitet. Nye løsninger og nye verktøy samt langt større stabilitet ved 64bits os vil bety mindre arbeid for it-ansvarlige som hele tiden må patche og rutinemessig reparere eldre XP innstalasjoner.

Husk at det går an å slå av Services (tjenester), slik at de sårbare delene ikke kjører lenger. Mange administratorer som slår av ting i Windows.

 

Til eget bruk, så unngår jeg å surfe med IE, det hjelper betraktelig. Så har jeg 2-veis brannmur, så jeg blokkerer og tillater det jeg synes skal få lov å slippe inn/ut til internett. Har en fullt oppdatert antivirus, patcher windows hver måned og har ett ymse knippe Anti-malware -verktøy som jeg kjører innimellom. Pluss at jeg surfer med alternative nettlesere, som f.eks. Firefox med NoScript lagt til.

Lenke til kommentar
Ugh skjønner ikkje kva folk har imot Vista. Eg har aldri opplevd eit problem med Vista eg har faktiskt hatt fleire problemer i Windows Xp. Aldri hatt bluescreen i Vista.

 

Vis grunnen er at mange har prøvd å installere Vista på ein gammel datamaskin så er dei rimelig dumme(?), det har vell alltid vert vanlig å oppgradere datamaskinen for nyere windows versjoner?

 

Og Windows 7 er enda bedre <3.

Tregheten til Vista, samt at utviklerne i Microsoft har mange designmessige tabber. Dessuten begynner jeg å bli litt lei måten ting og tang er plassert på i Windows generellt. Det mangler litt den røde tråden, så det er ikke alltid intuivt hvor ting finnes.

Hvilken treghet? Hvor? Hvor?

 

Her er alt lynkjapt..

Lenke til kommentar
Hvorfor det?

1. Noen må alltid komme trekkende med et eller annet om Linux i en tråd som handler om Windows. Slik er det bare.

 

2. Vista har jo blitt fremstilt som "den store MS-tabben som ville gi Desktop Linux det store gjennombruddet", men dette konseptet ser ikke ut til å ha slått igjennom i budsjettdebatten i Texas, i hvert fall. Og nå seiler Windows 7 opp som "den store redningen" for MS, så da blir det vel "serverrom og nerdebuler" på Linux-folket i enda noen år.

Lenke til kommentar

For eksempel så er Windows Update utrolig treg. PC'en ble utrustet med Vista. Status-baren i Windows Update er ubrukelig. Den oppdateres nesten aldri hos meg, så må jeg vente i en ren evighet før jeg får vite hvor langt det er kommet i prosessen.

 

EDIT: en Linux-kommentar. Utviklingen går langsomt og stødig framover for Linux. Vista eller ikke, det spiller liten rolle.

Endret av G
Lenke til kommentar
Dette var da høyst underlig... For så være at de liker XP bedre, men hva med de som faktisk vil ha Vista? Skal folk se seg nødt til å bryte loven bare for å få bruke det OS-et de liker best?

 

Only in America... :thumbdown:

 

Hehe tror du må lese en gang til, det er snakk om offentlig pc'er, ikke hvermansen sin. So folk som bor i texas kan fortsatt bruke hvilket som helst OS, men de må holde seg til XP på jobben hvis de er ansatt av staten texas. Så veldig dette er jo ikke veldig rart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...