Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politivold i Norge


793

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hun motsatte jo ikke seg arrestasjon.

Hva vil du heller kalle det?

 

Uansett er essensen i spørsmålet temmelig klar:

Er sivil motsettelse av urettmessig/ulovlig pågripelse/arrestasjon/tvang fra politiets side straffbart i Norge?

Lenke til kommentar

Haha, dette var jo ikke politivold, og heller ikke motsettelse av arrestasjon, hvis du leser artikkelen.

 

Ifølge artikkelen var det en politimann som opptrådte utenfor sin stilling, og etter det jeg kan lese av artikkelen var det utenfor arbeidstiden også, siden han "tidligere på dagen hadde møtt kvinnen og hatt drinker og tilbudte å kjøre henne hjem.."

Lenke til kommentar
Haha, dette var jo ikke politivold, og heller ikke motsettelse av arrestasjon, hvis du leser artikkelen.

 

Ifølge artikkelen var det en politimann som opptrådte utenfor sin stilling, og etter det jeg kan lese av artikkelen var det utenfor arbeidstiden også, siden han "tidligere på dagen hadde møtt kvinnen og hatt drinker og tilbudte å kjøre henne hjem.."

Hehehehehehehe.

 

Hva faen skal vi kalle det for noe da?

 

"...33 år gammel politimann skal ha overfalt..."

"...Ifølge lokalavisen La Opinion drakk politimannen drinker..."

"33-åringen var i tjeneste og disponerte en politibil."

"Politimannen skal ha endret kurs..."

"Politimannen skal ha forsøkt å tvinge henne..."

 

Beklager, det bare virket som politimannen i full politiuniform var i tjeneste. Ser heller ikke hvor i artikkelen det påståes noe annet.

Lenke til kommentar
Ja, selv om politiet tar feil, selv om du vet at politiet tar feil, skal du gjøre som de sier når de pågriper deg. At det koster litt tid og irritasjon kan vi skrive på kontoen for nødvendige onder i dagens tross alt svært trygge samfunn.

Så om kvinnen skulle opptrådd på rettmessig vis, skulle hun blitt med politimannen og fulgt hans ordre uten protest og motsettelse?

Lenke til kommentar
Haha, dette var jo ikke politivold, og heller ikke motsettelse av arrestasjon, hvis du leser artikkelen.

 

Ifølge artikkelen var det en politimann som opptrådte utenfor sin stilling, og etter det jeg kan lese av artikkelen var det utenfor arbeidstiden også, siden han "tidligere på dagen hadde møtt kvinnen og hatt drinker og tilbudte å kjøre henne hjem.."

Hehehehehehehe.

 

Hva faen skal vi kalle det for noe da?

 

"...33 år gammel politimann skal ha overfalt..."

"...Ifølge lokalavisen La Opinion drakk politimannen drinker..."

"33-åringen var i tjeneste og disponerte en politibil."

"Politimannen skal ha endret kurs..."

"Politimannen skal ha forsøkt å tvinge henne..."

 

Beklager, det bare virket som politimannen i full politiuniform var i tjeneste. Ser heller ikke hvor i artikkelen det påståes noe annet.

 

Han gjorde ikke politiarbeid, drakk tydeligvis drinker i arbeidstiden, og har blitt avskjediget fra sin stilling ifølge UD, med hvor stor teskje må du ha det inn? :tease:

Virker mer som et enkelt tilfelle av en politimann som tror han er noen fra en amerikansk actionfilm... Men vi har etpar sånne her jeg bor, de er bare cowboy med laserpistolen og hater ungdom i rånebil og er ikke voldelige dog... :hmm:

Lenke til kommentar

Han arresterte henne ikke. Det er da ganske åpenbart her at politimannen gikk langt utover reglementet. Å se denne saken i forhold til hva man kan og ikke kan foreta seg under pågripelse har ingenting for seg. Dette er ikke det samme som at politiet kommer og sier at de arresterer deg for et eller annet selv om de tar feil.

Lenke til kommentar
[quote

Han gjorde ikke politiarbeid, drakk tydeligvis drinker i arbeidstiden, og har blitt avskjediget fra sin stilling ifølge UD, med hvor stor teskje må du ha det inn? :tease:

Virker mer som et enkelt tilfelle av en politimann som tror han er noen fra en amerikansk actionfilm... Men vi har etpar sånne her jeg bor, de er bare cowboy med laserpistolen og hater ungdom i rånebil og er ikke voldelige dog... :hmm:

Hva har det å si at han ikke gjorde politiarbeid? Handlingene hans er like fullt en politimanns handlinger.

 

Jeg setter pris på om du enten holder deg unna diskusjonen eller svarer på spørsmålet mitt.

Endret av 793
Lenke til kommentar
Ja, selv om politiet tar feil, selv om du vet at politiet tar feil, skal du gjøre som de sier når de pågriper deg. At det koster litt tid og irritasjon kan vi skrive på kontoen for nødvendige onder i dagens tross alt svært trygge samfunn.

Så om kvinnen skulle opptrådd på rettmessig vis, skulle hun blitt med politimannen og fulgt hans ordre uten protest og motsettelse?

Hun hadde drukket med han og han prøvde seg på henne, det at han etterpå prøver å tvinge henne inn i bilen sin er ikke slik politiet handler. Så nei, det var ikke en arrestasjon, hun prøvde sikkert heller å unngå å bli voldtatt.

 

Hadde han vært smart så hadde han lagt henne i bakken og tatt på håndjern for så å finne opp en grunn til at hun ble arrestert...

 

Og ja, det er straffbart å ikke høre på politiet, vil han ta håndjern på deg så er det mest sannsynlig for å beskytte seg selv.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hva har det å si at han ikke gjorde politiarbeid? Handlingene hans er like fullt en politimanns handlinger.

Det er jeg ikke enig i. Han handler ikke i egenskap av å være politimann, men øyensynlig som en mann med tydeligvis sviktende sosiale evner og/eller andre løse skruer (forutsatt at man kan stole noenlunde på det som står i artikkelen). Dette var vel ingen arrestasjon, men snarere en bortførelse.

 

I utgangspunktet må man vel rette seg etter "pålegg fra politiet", men det faller på sin egen urimelighet at politimenn liksom skulle kunne kreve kyss/hotellromkos.

 

 

 

Edit: "Arrestasjon", ja

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Det finnes mange eksempler på politifolk som gjør ting som ikke er politiarbeid, både i og utenfor arbeidstiden, og i følge media pleier det å bli slått hardt ned på i Norge, som i Spania (denne spanske politimannen ble avskjediget).

 

Jeg mener fremdeles det er feil i orginalposten og at kvinnen ikke ble arrestert, her er det en politimann med tydelige problemer som prøvde seg på en dame, og gikk bananas når damen nekter...

Lenke til kommentar
Dette var vel ingen arrest, men snarere en bortførelse.

Tror det er der vi har problemet. I mot hode er en arrestasjon og en bortførelse akkurat det samme.

 

Ser ut til at jeg har fått svaret på spørsmålet jeg stilte, og vel så det, så jeg tenker vi kan legge diskusjonen død.

Takk for alles tid og beklager missformuleringen.

Lenke til kommentar
Dette var vel ingen arrest, men snarere en bortførelse.

Tror det er der vi har problemet. I mot hode er en arrestasjon og en bortførelse akkurat det samme.

Da vil du i så fall få store problemer. Det er ulovlig å motsette seg en arrestasjon, men ikke ulovlig å motsette seg en bortførelse.

Lenke til kommentar
Dette var vel ingen arrest, men snarere en bortførelse.

Tror det er der vi har problemet. I mot hode er en arrestasjon og en bortførelse akkurat det samme.

Da vil du i så fall få store problemer. Det er ulovlig å motsette seg en arrestasjon, men ikke ulovlig å motsette seg en bortførelse.

 

Er det ulovleg å motsette seg ein ulovleg arrestasjon?

 

Som med trådstarter synest eg at dette er eit spennande tema. Kva om politimannen hevder at han har ein grunn til å foreta ein arrestasjon? Sjølv om han har missbrukt stillinga si er han likefullt ein politimann.

 

Ein anna ting er at ut ifrå det eg ser av bileta som har blitt vist frå hendelsen så ser det ut som at kvinna sloss på instinkt mot ein overfallsmann, men kva om det var ho som har missforstått situasjonen og politimannen faktisk skulle arrestere henne for eit lovbrudd?

Lenke til kommentar
Er det ulovleg å motsette seg ein ulovleg arrestasjon?

Hva mener du er en ulovlig arrestasjon?

 

Politiet kan ta feil, det betyr ikke at du skal bryte med dem. Hvis en politimann kommer og sier jeg er arrestert for drap så blir jeg med dem til politistasjonen og finner ut hva som skjer.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...