Gå til innhold

Corner når keeper scorer?


Gunn@r

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at om keeperen skyter ballen i eget mål når han skal ta et utspark (altså fra 5-meteren), så blir det corner til det andre laget.

 

Dette hørtes litt vilt ut, men har hørt andre ganske så på tryne fotballregler tidligere, så...

 

Noen som vet dette sikkert eller som har en link til en side med fotballreglene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir selvmål dersom han klarer å rote ballen i eget mål.

ja det var det æ også trodde...men æ og en kamerat av mæ som har ganske god peiling på fotball begynte her om dagen å snakke om diverse fotball ting og tang, og da kom dette opp. æ trodde han ikke med det første men han virket veldig oppriktig. Det er ikke en gammel regel, men at den kan være 10år kan tenkes...

 

Det har jo skjedd at keepere har klart å score på eget mål på utspark. det har vært litt glatt, kepperen sklir, og på en eller annen måte skyter han ballen i eget mål med helen. dette er bare små klipp æ har sett typisk på youtube og sånt, men har aldri sett om det faktisk ble mål av det...eller corner...

Endret av nilsrune
Lenke til kommentar

Fra fotballreglene, regel 16:

 

Utførelse

 

ballen sparkes fra hvor som helst i målfeltet av en fra det forsvarende lag motstandere oppholder seg utenfor straffesparkfeltet til ballen er i spill den som tar sparket må ikke berøre ballen igjen før den er berørt av annen spiller. Ballen er i spill når den er sparket direkte ut av straffesparkfeltet og ut på annet sted på spillebanen

 

Ballen er altså ikke i spill hvis keeperen på et eller annet vis klarer å rote ballen i eget mål på utspill fra 5-meteren. Det blir ikke mål til motstander, men, det blir heller ikke corner.

 

Overtredelse/straff

 

Hvis ballen ikke spilles direkte i spill utenfor straffesparkfeltet:

 

sparket tas på nytt

 

Utspillet må altså tas på nytt.

Lenke til kommentar

det står dette på Fifa sine sider iallefall:

A goal may be scored directly from a goal kick, but only against the

opposing team.

Det går derfor ikke ann å score selvmål direkte fra et utspark. Hvis keeperen mirakuløst nok klarer dette, blir det som nevnt over tatt om igjen.
If the ball is not kicked directly out of the penalty area from a goal

kick:

• the kick is retaken

 

Kilde: http://www.fifa.com/mm/document/affederati.../36/lotg_en.pdf

Lenke til kommentar
Fra fotballreglene, regel 16:

 

Utførelse

 

ballen sparkes fra hvor som helst i målfeltet av en fra det forsvarende lag motstandere oppholder seg utenfor straffesparkfeltet til ballen er i spill den som tar sparket må ikke berøre ballen igjen før den er berørt av annen spiller. Ballen er i spill når den er sparket direkte ut av straffesparkfeltet og ut på annet sted på spillebanen

 

Ballen er altså ikke i spill hvis keeperen på et eller annet vis klarer å rote ballen i eget mål på utspill fra 5-meteren. Det blir ikke mål til motstander, men, det blir heller ikke corner.

 

 

hva skjer viss en spiller fra motstanderen sitt lag løper å tar ballen å scorer når keeperen har tatt utsparket (sett at han prøvde å sentre te en medspiller) FØR ballen har forlatt "16-meters-firkanten"?

Lenke til kommentar
Utsparket tas på nytt. Ballen har da aldri forlatt 16-meterfeltet, og er dermed ikke i spill. Jeg regner også med at den aktuelle motspilleren får gult kort, men dette er jeg ikke sikker på.

kult. er keeper skjønner du. ska prøve dette i neste kamp :p hehe

Lenke til kommentar
Utsparket tas på nytt. Ballen har da aldri forlatt 16-meterfeltet, og er dermed ikke i spill. Jeg regner også med at den aktuelle motspilleren får gult kort, men dette er jeg ikke sikker på.

kult. er keeper skjønner du. ska prøve dette i neste kamp :p hehe

 

haha vurderer å teste det selv :p

 

Problemet er at 80 % av dommere i Rogalands regionen er idioter som ikke kan reglene sjikkeli , å vi risikerer å få et litt vell unødvendig mål imot.

Lenke til kommentar
Utsparket tas på nytt. Ballen har da aldri forlatt 16-meterfeltet, og er dermed ikke i spill. Jeg regner også med at den aktuelle motspilleren får gult kort, men dette er jeg ikke sikker på.

kult. er keeper skjønner du. ska prøve dette i neste kamp :p hehe

 

haha vurderer å teste det selv :p

 

Problemet er at 80 % av dommere i Rogalands regionen er idioter som ikke kan reglene sjikkeli , å vi risikerer å få et litt vell unødvendig mål imot.

print ut reglene å ta de me på kampen. lite dommeren kan si da når de ser kilden til der reglene er printet ut fra :D

Lenke til kommentar
Utsparket tas på nytt. Ballen har da aldri forlatt 16-meterfeltet, og er dermed ikke i spill. Jeg regner også med at den aktuelle motspilleren får gult kort, men dette er jeg ikke sikker på.

kult. er keeper skjønner du. ska prøve dette i neste kamp :p hehe

 

haha vurderer å teste det selv :p

 

Problemet er at 80 % av dommere i Rogalands regionen er idioter som ikke kan reglene sjikkeli , å vi risikerer å få et litt vell unødvendig mål imot.

print ut reglene å ta de me på kampen. lite dommeren kan si da når de ser kilden til der reglene er printet ut fra :D

 

 

da kommer problem 2

 

90 % av alle dommerene er enten polakker eller kurdere, så de forstår sikkert verken engelsk eller norsk

Lenke til kommentar
Utsparket tas på nytt. Ballen har da aldri forlatt 16-meterfeltet, og er dermed ikke i spill. Jeg regner også med at den aktuelle motspilleren får gult kort, men dette er jeg ikke sikker på.

kult. er keeper skjønner du. ska prøve dette i neste kamp :p hehe

 

haha vurderer å teste det selv :p

 

Problemet er at 80 % av dommere i Rogalands regionen er idioter som ikke kan reglene sjikkeli , å vi risikerer å få et litt vell unødvendig mål imot.

print ut reglene å ta de me på kampen. lite dommeren kan si da når de ser kilden til der reglene er printet ut fra :D

 

 

da kommer problem 2

 

90 % av alle dommerene er enten polakker eller kurdere, så de forstår sikkert verken engelsk eller norsk

ikke de vi har i 6. divisjon her på sørlandet :D

Lenke til kommentar
Utsparket tas på nytt. Ballen har da aldri forlatt 16-meterfeltet, og er dermed ikke i spill. Jeg regner også med at den aktuelle motspilleren får gult kort, men dette er jeg ikke sikker på.

kult. er keeper skjønner du. ska prøve dette i neste kamp :p hehe

 

haha vurderer å teste det selv :p

 

Problemet er at 80 % av dommere i Rogalands regionen er idioter som ikke kan reglene sjikkeli , å vi risikerer å få et litt vell unødvendig mål imot.

print ut reglene å ta de me på kampen. lite dommeren kan si da når de ser kilden til der reglene er printet ut fra :D

 

 

da kommer problem 2

 

 

 

 

90 % av alle dommerene er enten polakker eller kurdere, så de forstår sikkert verken engelsk eller norsk

ikke de vi har i 6. divisjon her på sørlandet :D

 

 

 

hehe

 

var kansje litt overdrevet fra min side:P

 

Men til å være jr elite og 3 divisjons dommere så er det mye håpløst som dømmer oss altså

Lenke til kommentar

Vi hadde en råtten keeper som ikke greide å skyte ti meter engang. Jeg fikk tilsnakk for å ta ballen før den var utenfor sekstenmeteren. Jeg var klar over at det ikke er lov å ta ballen før den er utenfor sekstenmeteren, men jeg måtte gjøre det for ellers hadde motstanderen tatt og scoret. Visste ikke om dommeren var klar over regelen, så måtte ta sjansen. Tilsnakk er ikke noe big deal, når man sjeldent får kort på det nivået. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...