Gå til innhold

- Truer foreldre som kjøper narkotika med barnevernet


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=571222

Nå er det tydeligvis ikke nok å straffe kjøpere, selgere og brukere av narkotika lenger. Nå skal også barna straffes.

Stikk i strid med feks. amerikansk politikk, nyere forskning og generell rettsoppfatning så velger Oslo kommune å øke straffen for milde narkotiske stoffer, for å understreke nulltoleransen. En nulltoleranse som bare sørger for at de som har rusproblemer får større problemer. Ett politisk trekk som potensielt ødelegger familielivet til ca. 40% av Oslos befolkning under 50år.

 

Har det virkelig tippa helt over for bystyret?

Hvor er logikken i at en far som kjøper litt hasj ikke kan ta vare på en unge, når en far som kjøper sprit kan? Hva med en far som røyker tobakk? Eller snuser? Eller kanskje tar smertestillende for han har vondt i ryggen?

 

En annen ting jeg kom til å lure på.

Blir barnevernet kontaktet om foreldre blir anmeldt for lovbrudd i beruset tilstand?

Eller skiller de på lovlige og ulovlige rusmidler. Om man kjøper ett gram hasj så mister man barnet, men om man slår ned en fremmed i fylla så gir de faen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av overskriften kan man kanskje få inntrykk av at ett hasjkjøp betyr bye bye baby, men så grove tiltak er det ikke snakk om. Intet rusmisbruk fører automatisk til manglende omsorgsmuligheter, det er derfor barnevernet kobles inn først. Jeg tviler på at det er så mange som blir fratatt barna bare fordi de røyker hasj. Det ville i så fall vært skandaløst.

Lenke til kommentar

"Hver enkelt situasjon skal vurderes nøye, men alle kjøpere som blir tatt skal sjekkes. Dersom kjøperen har barn sender vi automatisk en bekymringsmelding til barnevernet, understreker Stølen."

 

Dette reagerer jeg på. Det er helt greit at man ikke burde være ruset med barn, men om det er snakk om hasj eller sprit mener jeg har null og si, så lenge alt er på stell ellers.

Sender man bekymringsmelding til barnevernet om en far slår en vilkårlig mann i fylla? Eller er dette bare en ekstrastraff for å understreke nulltoleransen ovenfor narkotika?

Lenke til kommentar
[...]Dette reagerer jeg på. Det er helt greit at man ikke burde være ruset med barn, men om det er snakk om hasj eller sprit mener jeg har null og si, så lenge alt er på stell ellers.[...]

 

Nå er kjøp og salg (og bruk) av hasj ikke lov i kongeriket, uavhengig av hva du (eller jeg) mener om grunnlaget for forbudet. Så sånn rent prinsippielt ville det vel være mer oppsikstvekkende om det ikke hadde blitt sendt bekymringsmelding til Barneværnet når det avdekkes at foreldre(ne) er involvert i omsetning av ulovlige substanser. Om det samme skjer når far blir tatt i å lage/kjøpe/selge hjemmebrent får du nesten spørre de relevante instanser om, men muligheten har de nok der også.

Lenke til kommentar

Problemet her er vel at det skilles ikke mellom substanser.

Hasj er sannsynligvis mindre farlig en alkohol.

Alkohol er lovlig å kjøpe og blir man stoppet med 2 halvlitere i posen og barn i følge så skjer ingen ting, men har man 0.5gram på seg så risikerer man at man blir fratatt barnet.

 

Lovverket i norge er klart på bærtur igjen...

Lenke til kommentar
[...]Hasj er sannsynligvis mindre farlig en alkohol[...]

 

Forskjellen er at det ene er lov og det andre forbudt. Litt som at en ulovlig og uregistrert revolver ikke er det spor farligere enn en lovlig og registrert en. Men kan love deg at du får betydelig mer trøbbel om politiet finner en uregistret en i nattbordskuffen din (eller i våpenskapet)...

 

Edit: Er det virkelig noen som er overrasket over at det får (eller kan få) konsekvenser å bryte loven, selv om du ikke er enig i det aktuelle forbud?

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Synes dette forslaget er usmakelig. De fremstiller de som røyker hasj som voksne mennesker som ikke er i stand til å ta vare på sine egne barn. Like ille er det å røyke sigaretter i nærheten av små barn.

Hvem er det som røyker hasj? Jo, helt vanlige mennesker, og de kan være like gode foreldre som avholdsfolk for den saks skyld!

Lenke til kommentar
Edit: Er det virkelig noen som er overrasket over at det får (eller kan få) konsekvenser å bryte loven, selv om du ikke er enig i det aktuelle forbud?

Nei, det er bare det at hvorfor skal man ta fra hasjrøykerne friheten, pengene og nå tydeligvis familien mens Jensen, på andre siden av gata, lovlig kan drikke seg pære full og la ungene leke med kjøttkverna?

Lenke til kommentar
[...]Hasj er sannsynligvis mindre farlig en alkohol[...]

 

Forskjellen er at det ene er lov og det andre forbudt. Litt som at en ulovlig og uregistrert revolver ikke er det spor farligere enn en lovlig og registrert en. Men kan love deg at du får betydelig mer trøbbel om politiet finner en uregistret en i nattbordskuffen din (eller i våpenskapet)...

 

Edit: Er det virkelig noen som er overrasket over at det får (eller kan få) konsekvenser å bryte loven, selv om du ikke er enig i det aktuelle forbud?

 

Nå snakker jeg ikke om lovligheten, men hvor farlig stoffet er. Hasj / Marijuana er sannsynligvis mindre farlig en alkohol. Utifra hvordan stoffet virker så har jeg aldri sett noen (har jobbet innen svært belastede rusmiljøer) som har gått like mye bananas som de som har drukket alkohol og stort sett opplevd at hasjrøykere har vært sløvet og avslappet. Men dette kan jo knapt sammenlignes med en seriøs studie.

 

Det finnes også en del mennesker som røyker marijuana / hasj for å slappe av i helgene, men røyker ikke nok til å bli stein. Andre personer som røyker det for å lindre kreftsykdommen og andre som bruker det mot depresjon.

Personlig selv om jeg aldri har røyk hasj / marijuana så er jeg faktisk mer for at dette stoffet skal legaliseres enn at det skal fortsettes å holdes ulovlig.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=571222

Nå er det tydeligvis ikke nok å straffe kjøpere, selgere og brukere av narkotika lenger. Nå skal også barna straffes.

Stikk i strid med feks. amerikansk politikk, nyere forskning og generell rettsoppfatning så velger Oslo kommune å øke straffen for milde narkotiske stoffer, for å understreke nulltoleransen. En nulltoleranse som bare sørger for at de som har rusproblemer får større problemer. Ett politisk trekk som potensielt ødelegger familielivet til ca. 40% av Oslos befolkning under 50år.

 

Har det virkelig tippa helt over for bystyret?

Hvor er logikken i at en far som kjøper litt hasj ikke kan ta vare på en unge, når en far som kjøper sprit kan? Hva med en far som røyker tobakk? Eller snuser? Eller kanskje tar smertestillende for han har vondt i ryggen?

 

En annen ting jeg kom til å lure på.

Blir barnevernet kontaktet om foreldre blir anmeldt for lovbrudd i beruset tilstand?

Eller skiller de på lovlige og ulovlige rusmidler. Om man kjøper ett gram hasj så mister man barnet, men om man slår ned en fremmed i fylla så gir de faen?

 

At man kjøper hasj med 3 åringen på slep uttrykker jo ganske tydelig at personen er totalt uskikket til å ta vare på ungen. Foreldre skal ha et sunt forhold til rusmidler. Så sprit, hasj og andre personlighets forstyrrende stoffer er noe man helt klart skal holde seg langt unna når man er småbarnsforelder.

 

Mener generelt sett at litt av dealen med å få barn er at man aksepterer at man må bytte til en sunnere livsstil. Om man er så umoden at man ikke klarer det, så er det bare rett og rimelig at omsorgsevnen blir vurdert.

 

Ingen barn skulle måtte vokse opp i det helvetes kaoset en rusavhengig forelder greier å skape. Om man har så lyst på et stoff at man tar 3åringen med seg på shopping, så er man allerede gått alt for langt. Uansett om det er vodka, hasj eller heroin som er temaet.

 

 

Edit: Er det virkelig noen som er overrasket over at det får (eller kan få) konsekvenser å bryte loven, selv om du ikke er enig i det aktuelle forbud?

Nei, det er bare det at hvorfor skal man ta fra hasjrøykerne friheten, pengene og nå tydeligvis familien mens Jensen, på andre siden av gata, lovlig kan drikke seg pære full og la ungene leke med kjøttkverna?

 

Om du tar litt ansvar og gir beskjed, så får nok Jensen besøk av barnevernet han også. Er dog litt vanskeligere å ta folk på denne måten, med mindre politet fersker både han og fruen i situasjonen du beskriver. Men hadde sikkert vært en fin løsning å sette en promillegrense, slik at Jensen og andre mindre begavede nordmenn kan få noen retningslinjer ovenfor barna sine.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...