Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei fotoglade mennesker

 

Jeg har ødelagt mitt gamle Canon EOS 350D. Jeg har vært veldig fornøyd med kameraet, og er veldig glad for den tiden vi har hatt sammen. Nå som Canon'en har vandret heden, og jeg er på utkikk etter nytt kamera, lurer jeg på om jeg må revurdere mine preferanser.

 

Jeg har gått fotolinje på FHS (i gamledager da vi brukte slides og S/H) og er en rimelig (teknisk sett) kompetent fotograf. Jeg liker å kunne ha manuell kontroll og vite hva kameraet gjør. Dette taler for å kjøpe et D-SLR.

 

Meen - mot slutten av forholdet til Canon'en merket jeg at ting gikk i en litt kjedelig retning. Jeg mistet mer og mer interessen for å ta det med meg ut av døra. Det ble for stort. Til tross for min begeistring og varme følelser, så ble det alt for sjeldent med på tur, ut med venner og familie.

 

Det viktigste for meg er å kunne fotografere mennesker rundt meg, og å fange opp fine øyeblikk i livet. Funksjonalitet og bildekvalitet er veldig kjekt, men nå ser jeg at jeg kanskje burde anskaffe meg noe som er lite og hendig, og som kan gå ned i skulderveska uten å ta for mye plass.

 

Derfor lurer jeg rett og slett på om jeg heller skal kjøpe et godt kompaktkamera. Da har jeg sett meg ut Panasonic DMC-LX3 og har inntrykk av at dette er et godt valg. Jeg klarer likevel ikke å gi slipp på idéen om disse kjekke speilrefleksene, så jeg leker også med tanken på å heller gå til innkjøp av et Olympus E-450, som visstnok skal være lite og lett.

 

Ka dåkker trur? Noen som har erfaringer med LX3, eller tanker om E-450 som er rett rundt hjørnet?

 

Jeg ser at det korte zoomområdet til LX3 er kjedelig, men samtidig er det jo gøy å ha god vidvinkel, spesielt til øyeblikksbilder av folk og fe. Hvis den optiske kvalitet er så bra som det påstås, burde det kanskje være mulig å kunne klippe og beskjære litt? Eller er det en dårlig idé med tanke på lav oppløsning? (10mpx)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfarng med LX-3, men jeg har erfaring med både EOS 350D og Olympus E-420. Så jeg kan mene noe om den delen.

 

Er du sikker på at det er fordi kameraet er for stort at du ikke gidder å ta det med ut. Og ikke andre årsaker?

 

Jeg har selv vært frem og tilbake angående speilrefleks, kompakt kamera osv. Men min erfaring er at det er ikke kameraet, men (sansynligvis) en manglende foto-interessen som er den egentlige årsaken at man ikke gidder å ta med seg kamera.

 

Hvis du bestemmer deg for å gå for speilrefleks, så forslår jeg at du velger en E-420 istedet for E-450, da sistnevnte ikke har noen nye viktige ting som du må ha ( i forhold til E-420). E-420 er derimot på vei ut, og den vil du dermed sannsynligvis få meget rimelig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har ikke erfarng med LX-3, men jeg har erfaring med både EOS 350D og Olympus E-420. Så jeg kan mene noe om den delen.

 

Er du sikker på at det er fordi kameraet er for stort at du ikke gidder å ta det med ut. Og ikke andre årsaker?

 

Jeg har selv vært frem og tilbake angående speilrefleks, kompakt kamera osv. Men min erfaring er at det er ikke kameraet, men (sansynligvis) en manglende foto-interessen som er den egentlige årsaken at man ikke gidder å ta med seg kamera.

 

Hvis du bestemmer deg for å gå for speilrefleks, så forslår jeg at du velger en E-420 istedet for E-450, da sistnevnte ikke har noen nye viktige ting som du må ha ( i forhold til E-420). E-420 er derimot på vei ut, og den vil du dermed sannsynligvis få meget rimelig.

 

Tom

 

Takk for raskt svar. Det er nok en blanding av både varierende fotointeresse og det faktum at mange av de "uforglemmelige" situasjonene som oppstår, ofte skjer når man ikke har med seg en kamerabag eller sekk.. Jeg ser for meg at et LX3 fint kan ligge i veska hele tiden, i tilfelle jeg skulle ønske å ta bilder uten å ha planlagt å ta med kameraet på forhånd.

 

Meen, som sagt, jeg liker å ha både god fokuskontroll og litt mere å gå på hva gjelder zoom. 60 mm på LX3 er litt lite. Hvor stort er egentlig E-420? Er det slik at det kan få plass i ei skulderveske fylt av bøker og andre ting, eller må man ha en egen bag, evt putte det i en sekk?

Lenke til kommentar
Takk for raskt svar. Det er nok en blanding av både varierende fotointeresse og det faktum at mange av de "uforglemmelige" situasjonene som oppstår, ofte skjer når man ikke har med seg en kamerabag eller sekk.. Jeg ser for meg at et LX3 fint kan ligge i veska hele tiden, i tilfelle jeg skulle ønske å ta bilder uten å ha planlagt å ta med kameraet på forhånd.

Det er nok derfor jeg alltid tar med meg kamera nå :)

 

Meen, som sagt, jeg liker å ha både god fokuskontroll og litt mere å gå på hva gjelder zoom. 60 mm på LX3 er litt lite. Hvor stort er egentlig E-420? Er det slik at det kan få plass i ei skulderveske fylt av bøker og andre ting, eller må man ha en egen bag, evt putte det i en sekk?

E-420 er noe mindre enn en 350D, men det har lite å si i praksis. Det som virkelig kan spare plass, er objektivet. Og da Olympus en 25mm f/2.8 som er meget kompakt. Men det er fast brennvidde ( tilsvarer 50mm fra filmdagene, ca. 28mm på 350D).

 

Men det kan være et alternativ; som "ha i veska kamera". Så kjøper du et par zoom objektiver til de gangen du skal på tur.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hm, gode innspill dette. Jeg har selv lekt med tanken på å ha et objektiv med fast brennvidde (f.eks. de gode gamle 50mm f/1.8), for å lette børa. Men i LX3 sitt tilfelle, er det jo ganske overlegent med 24mm f/2.0. Er ganske svak for den vide vinkel, spesielt siden jeg først og fremst vil ta bilde av folk.. Hm - det høres nesten ut som om at jeg har bestemt meg, uten at jeg vil innrømme det? Mon tro det er min gamle fotolærer som puster meg i nakken? :)

Lenke til kommentar
Er ganske svak for den vide vinkel, spesielt siden jeg først og fremst vil ta bilde av folk.. Hm - det høres nesten ut som om at jeg har bestemt meg, uten at jeg vil innrømme det? Mon tro det er min gamle fotolærer som puster meg i nakken? :)

Det høres nesten slik ut :)

 

Da kan det være en ide å begynne med en LX-3. Er det ikke nok, så kan du spe på med en speilrefleks i ettertid.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har LX3 og D300, LX-3 blir gjerne med i beltevesken i situasjoner hvor D300 er for stort/trekker for mye oppmerksomhet og har tatt endel bilder med det både inne og ute, kan ikke si jeg ser store forskjellen i bildekvalitet mellom de 2 (så sant ikke jeg må over 800 i ISO på LX3).

 

Tror ikke du vil angre på å kjøpe det, et utmerket kamera med de fleste funksjoner som man har på dSLR, men i et hendigere format:)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv LX3 for å ha et fotoapparat tilgjengelig til enhver tid. Den går lett ned i jakkelommen og kvaliteten på bildene har så langt vært upåklagelig. I situasjoner der jeg vet jeg skal ut og fotografere blir Hasselbladen/F3en foretrukket, men Panasonics lille vidunder får også boltret seg da.

Det er ihvertfall ikke tvil om hvilket kamera jeg tar flest bilder med, selv om det også kan ha noe med det økonomiske dilemmaet vedrørende dias/negativ-fotografering.

 

Ellers er tomsi42 sin idé om e-420 med 25mm pancake et godt forslag. Hva med å ta turen ned til en faghandler og prøve begge alternativene? Det viktigste er, som du sier, at fotoapparatet blir med på tur! :)

Lenke til kommentar
Jeg kjenner at jeg blir mer og mer overbevist her :)

 

Tenkte å bruke litt av skattepengene på å kjøpe kameraet, men nå klør det i fingrene etter å få tak i det så fort som mulig.. :)

 

Jeg var i nesten samme båt som deg tidligere, bare jeg vurderte å selge mitt 30D..

 

Jeg er mye ute på ski, klatring og denslags. Gjennom sommeren 08 viste det seg at 30D'en for sjeldent ble med på tur, og når den ble med var det mye pes å grave den frem i tide og utide. Ikke minst er den litt i tyngste laget når man skal klatre med den på ryggen.

 

30D'en er beholdt, og jeg har blitt flinkere til å ta det med ut, men jeg savnet et kamera som kunne ligge i jakkelommen og bli med overalt. Derfor ble lx-3 bestillt i dag.

 

60mm tele var ikke et problem for meg, jeg har et tamron 17-50 på 30D'en som ytterst sjeldent blir brukt på den lengre siden.

Lenke til kommentar
Pentax K-m er ikke ett lommekamera. Har hatt den med DA 40mm.

 

Jeg venter spent på Sigma DP2. Håper den kommer til sommeren. Kompaktkamera med 4-5-6ggr. større sensor enn LX-3 og lignende P&S, Foveon, fastoptikk 24,2mm f/2.8(tilsvarer 41mm i FF), osv.

 

Spennende! Vet du noe om pris, eventuelt mer presis når den kan komme?

Lenke til kommentar

Lanseringsprisen er sikkert skyhøy! Slik var det med DP1. Men DP1 er litt "poop" og mere vidvinkel. Jeg liker at DP2 har normalbrenvidde. Jeg regner med å vente i 6-8mnd. før prisen er tyggbar. Den starter sikkert på 7K og faller ned til 4K iløpet av de første 4-8mnd.

 

Nettbutikker i USA har priset den til $649.

 

sascha66 har kjøpt seg DP1, jeg håper han poster noen bilder fra Hellas turen i Sigma/Foveon tråden snart.

Lenke til kommentar

Jeg har Leica varianten av LX3 (samme kamera). Kan på alle mulige måter anbefale LX3´en. Kjøpte det for at jeg skulle få et lite kamera jeg skulle ha lyst til å bruke og noe kona skulle synes være enkelt å bruke. Har også en D80 med mange topp objektiver, men merker at kompakten er så mye lettere å dra med seg. Dette er det jeg er særdeles fornøyd med på LX3/D-LUX 4:

 

* Optikken er knallbra. Skikkelig skarp og fin fra største åpning. Riktig nok med de begrensinger som er på en kompakt. Men er faktisk mektig imponert.

* Som nevnt over suveren lysstyrke på optikken med 2.0 - 2.8. Gjør det mulig med bilder inne uten blits i mange tilfeller

* Vidvinkel på 24 mm. Utrolig bra.

* Brukbar på ISO 400 og nedover uten problemer. ISO 800 duger i mange tilfeller også.

* Tar knallbra sort hvitt bilder på de innebygde modusene

* Fin videofunksjon 720 HD, gøy med snutter av barna. Erstatter for mitt begrensede amatørbehov et billig videokamera (jeg er ikke så kresen)

* Liker også modus vekslingen mellom 4/3, 3/2 og 16/9 der motivet holdes konstant og bare beskjæringen endres (upresist forklart...)

 

Når det gjelder maks tele på 60mm så er det for meg noe jeg enkelt kan leve med. Kanskje litt lite noen ganger, men går fint å croppe litt. Alt i alt et glimrende kamera som det er gøy å ta bilder med.

Endret av Renzir
Lenke til kommentar

Som du ser av profilen min, har jeg en 40d med noe glass og D-lux4 (samme som lx3). D-luxen er med bestandig med meg fordi den ikke tar mer plass enn en mobiltelefon. Jeg har tatt masse bilder jeg aldri ville fått om jeg kun hadde hatt en speilrefleks (uansett hvor liten og nett den måtte være). Nydelig bilder tar den også. Du har alle manuelle funksjoner å leke med, inkludert raw-filer. Tar du bilder i raw-format får du enda et par millimeter med vidvinkel (i følge mine egne tester er største vidvinkel i raw nesten 22mm. Antagelig kommer det av at kameraet kompenserer for tønne-fortegning i linsa ved jpeg output)

 

Har du lyst på litt inspirasjon til LX-3 fotografering kan du se her: http://www.boxedlight.com/dlux4/

 

Jeg ville gått for LX-3, om jeg hadde vært deg...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...