Gå til innhold

Hvilke typer brenselcelle har vi?


Anbefalte innlegg

Hei :D

Er det noen her som vet hvilke forskjellige typer brenselceller vi har?

Vi har jo den typen som sitter i hydrogenbiler. Man tilfører hydrogen og oksygen også får man vann + energi. Men er det ikke brenselceller som fungerer motsatt vei? Sånn at man spalter opp vann for så å kunne bruke hydrogenet i brenselcella som sitter i bilen?

Skal skrive et skoleprosjekt om brenselcelle, så jeg må vite om de viktigste brenselcellene. Noen som har en liten oversikt over dette? Og kort hvordan de fungerer :dribble:

Håper det er noen som kan dette :ermm:

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har da den alkaliske elektrolysen, hvor hydrogengass er et produkt. Det er ikke meg kjent at de andre metodene for å få tak i hydrogengassen betegnes som en type brenselcelle, men vil gjerne bli korrigert her og lære noe nytt.

 

For øvrig utførte vi et forsøk med en plastbil drevet av en brenselcelle i VG1. For å skape hydrogenet koblet vi først en solcelle til brenselcella. Kanskje du tenker i noen baner her.

Endret av Khlysti
Lenke til kommentar

Vi deler brenselceller inn i 3 hovedtyper:

 

Lavtemperatur:

-PEMFC som driftes med Hydrogen(1W-250kW) Ved drift går de på 60-90 grader

-DMFC som driftes på metanol(1mW-100W) 60-120 grader

-AFC som driftes på Hydrogen50kW-100kW) 50-200

 

Jeg tar bare forkortelsene da jeg ikke helt husker hva alle står for.

 

Mellomtemperatur:

-PAFC driftes på Hydrogen(50kW-200kW) ca 200

 

 

 

Høytemperatur:

-MCFC Reformerte hydrokraboner(100kW-500kW) 650 grader

-SOFC Hydrogen/Reformerte hydrokarboner(1kW-500kW) 650-950 grader -meget interessante i fremtiden.

 

Det finnes flere innenfor de ulike kategoriene, og det utvikles hele tiden nye konsepter -og med det nye navn.

 

Høytemperatur brukes stort sett i lag med gassturbiner og damp i sammenheng med strømproduksjon. Av mange utpekt som et stort utviklingspotensiale for å øke virkningsgraden i stor grad, samtidig som utslipp av klimagasser reduseres drastisk. Her går naturgass gjennom en reformer hvor gassen går over til hydrogen og karbonmonoksid gjennom en nikkelcatalysator.

 

I biler brukes oftest lavtemperaturceller.

 

Mellomtemperaturceller driftes oftest på syrer.

 

Som oftes blir hydrogen fremstillt fra naurgass(metan). En kan også bruke elektrolyse, som ikke kan betegnes som en reversert brenselcelle, men gjør som du sier og spalter opp vannet og en får hydrogen. Men en trenger store mengder strøm for å produsere, ikke like store, mengder med hydrogen. Det er, ikke meg bekjent, mulig å reversere brenselcellene for å produsere hydrogen. Nærmeste en kommer er elektrolyse. Muligens en kan bruke en mellomtemperarurcelle i revers, men jeg har ikke hørt eller lest noe om det.

 

Problemet med hydrogen er at de små atomene lett diffunderer gjennom metall og det er derfor vanskligt å lagre og frakte passende mengder med passende trykk.

 

Det er mye forskning på dette området og i usa har de laget en bil hvor en bruker metanol direkte på "tanken".

Endret av andeask
Lenke til kommentar
Vi deler brenselceller inn i 3 hovedtyper:

 

Lavtemperatur:

-PEMFC som driftes med Hydrogen(1W-250kW) Ved drift går de på 60-90 grader

-DMFC som driftes på metanol(1mW-100W) 60-120 grader

-AFC som driftes på Hydrogen50kW-100kW) 50-200

 

Jeg tar bare forkortelsene da jeg ikke helt husker hva alle står for.

 

Mellomtemperatur:

-PAFC driftes på Hydrogen(50kW-200kW) ca 200

 

 

 

Høytemperatur:

-MCFC Reformerte hydrokraboner(100kW-500kW) 650 grader

-SOFC Hydrogen/Reformerte hydrokarboner(1kW-500kW) 650-950 grader -meget interessante i fremtiden.

 

Det finnes flere innenfor de ulike kategoriene, og det utvikles hele tiden nye konsepter -og med det nye navn.

 

Høytemperatur brukes stort sett i lag med gassturbiner og damp i sammenheng med strømproduksjon. Av mange utpekt som et stort utviklingspotensiale for å øke virkningsgraden i stor grad, samtidig som utslipp av klimagasser reduseres drastisk. Her går naturgass gjennom en reformer hvor gassen går over til hydrogen og karbonmonoksid gjennom en nikkelcatalysator.

 

I biler brukes oftest lavtemperaturceller.

 

Mellomtemperaturceller driftes oftest på syrer.

 

Som oftes blir hydrogen fremstillt fra naurgass(metan). En kan også bruke elektrolyse, som ikke kan betegnes som en reversert brenselcelle, men gjør som du sier og spalter opp vannet og en får hydrogen. Men en trenger store mengder strøm for å produsere, ikke like store, mengder med hydrogen. Det er, ikke meg bekjent, mulig å reversere brenselcellene for å produsere hydrogen. Nærmeste en kommer er elektrolyse. Muligens en kan bruke en mellomtemperarurcelle i revers, men jeg har ikke hørt eller lest noe om det.

 

Problemet med hydrogen er at de små atomene lett diffunderer gjennom metall og det er derfor vanskligt å lagre og frakte passende mengder med passende trykk.

 

Det er mye forskning på dette området og i usa har de laget en bil hvor en bruker metanol direkte på "tanken".

 

Dette var vanvittig bra :dribble: Tusen Takk :thumbup:

Hvilke av disse brenselcellene vil du si er de viktigste? Eller som vi satser på og har kommet lengst? Bør jeg ta med alle i prosjektet? Lavtemperaturcellene er vel ganske viktige siden de ofte brukes i biler.

Er det altså bare Hydrogen og Metanol som er drivstoffene til de mest kjente brenselcellene? Hvorfor det?

Er det slik at Hydrogenet får vi fra Metan ved hjelp av en elektrolyse? Vi bruker ikke så mye av dette med å spalte vann fordi det ikke er så lønnsomt?

Og en ting til: hvordan kan vi bruke metanol i en brenselcelle? Må ikke det spaltes opp?

Takke for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til trådstarter. Alle spørsmålene dine finner du svar på på wikipedia. Du sier du skal ha en skoleoppgave om brenselceller, hvorfor gjør du ikke den relevante researchen da? Der er det listet opp over 20 typer brenselceller, hvordan det virker i detalj og hva slags drivstoff man kan bruke. Er det noe jeg lurer på, så er det første stedet jeg sjekker wikipedia. Deretter hvis det er noe som er uklart så kan det hende jeg spør eller sjekker referansene for videre informasjon.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til trådstarter. Alle spørsmålene dine finner du svar på på wikipedia. Du sier du skal ha en skoleoppgave om brenselceller, hvorfor gjør du ikke den relevante researchen da? Der er det listet opp over 20 typer brenselceller, hvordan det virker i detalj og hva slags drivstoff man kan bruke. Er det noe jeg lurer på, så er det første stedet jeg sjekker wikipedia. Deretter hvis det er noe som er uklart så kan det hende jeg spør eller sjekker referansene for videre informasjon.

 

Jeg pleier alltid å sjekke wikipedia, men glemte det denne ganga. Jeg fant heller mange forskjellige innlegg om brenselcelle på google og ingen av de var oversiktelige så jeg ble bare forvirret. Nå har jeg vært innom wikipedia :thumbup:

Beklager for bryet...

Lenke til kommentar
Jeg pleier alltid å sjekke wikipedia, men glemte det denne ganga. Jeg fant heller mange forskjellige innlegg om brenselcelle på google og ingen av de var oversiktelige så jeg ble bare forvirret. Nå har jeg vært innom wikipedia :thumbup:

Beklager for bryet...

Poenget var ikke at det er brysomt, for da er det bare å ikke svare. Men en kommentar til at hvis du skal gjøre et prosjekt så vil en tur til wikipedia og andre relevane kilder, være så uendelig mye bedre enn hva du kan få til med et så generelt spørsmål på et forum. Hvis det ikke er et spesifikt spørsmål om noe du ikke forstår f.eks. så er det veldig lite å hente på å spørre om slikt. Hvis du ikke møter på en person som er ekspert på emnet du lurer på, så vil han/hun i de fleste tilfeller bare sitere noe du kunne lest rett fra wikipedia i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Jeg pleier alltid å sjekke wikipedia, men glemte det denne ganga. Jeg fant heller mange forskjellige innlegg om brenselcelle på google og ingen av de var oversiktelige så jeg ble bare forvirret. Nå har jeg vært innom wikipedia :thumbup:

Beklager for bryet...

Poenget var ikke at det er brysomt, for da er det bare å ikke svare. Men en kommentar til at hvis du skal gjøre et prosjekt så vil en tur til wikipedia og andre relevane kilder, være så uendelig mye bedre enn hva du kan få til med et så generelt spørsmål på et forum. Hvis det ikke er et spesifikt spørsmål om noe du ikke forstår f.eks. så er det veldig lite å hente på å spørre om slikt. Hvis du ikke møter på en person som er ekspert på emnet du lurer på, så vil han/hun i de fleste tilfeller bare sitere noe du kunne lest rett fra wikipedia i begynnelsen.

 

Ja jeg skjønner poenget ditt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...