Gå til innhold

Test: Acard 9010 er ram på PCMark


Anbefalte innlegg

Tror nok denne typen produkter blir litt mindre aktuelt etter hvert som man går over til 64 bit operativsystemer og kan bruke mer minne, men for en del applikasjoner kan jeg fortsatt ikke se så mange konkurrenter.

 

RAM har jo fortsatt mye bedre skriveytelse enn flash, så systemer med behov for veldig høy skriveytelse til fil, eller store mengder databasetransakasjoner kan dra nytte av et slikt system. Hvordan man skal få dataene vidre ned på en annen disk med er jo neste problem, men hvis man har perioder med ekstremt høy belastning og lavere ellers kan jo denne disken brukes som et buffer med replikering ned til et vanlig disksystem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som suger mest er at MFT ikkje fungerer med Vista enda. Kun med windows XP etter det jeg har skjønt. Har MFT programmet, men så lenge det ikkje fungerer med Vista eller win7/server 2008r2 så er det uaktuelt å bruke det.

 

Noen som vet om en kommende versjon av MFT som funker med Vista?

Lenke til kommentar

Jeg er SVÆRT misfornøyd med denne "testen". Jeg forespør en test med denne mot I-ram (selvfølgelig) og Intel x25-E. Jeg forespør også at dere foretar tester i IOmeter for 4KB 100% random read/write for å teste IOPS og accesstime, samt en >1MB blokk 100% sekvensiell test for les/skriv båndbredde.

Poenget med disse enhetene her er jo nettop accesstime og IOPS, men dere har ikke vist noen som helst tall som refererer til det.

 

Å vise til PCmark resultater sier ikke så veldig mye annet en at disse her er fine for folk som vil overklokke og skryte av høy score.

Lenke til kommentar

Med prisen på DDR2 for tiden, så er jo dette en helt grei sak.

 

At den avhenger av strøm fra en påslått PC er dog latterlig.

 

Den hadde sikkert vært fin i bruksområder som SSD gjør det bra på. Jeg kunne gjerne ha brukt en slik en til OS og programmer, om ytelsen hadde vært god nok.

 

Sikkert fin som scratchdisk til videoredigering også. Lurer på om en kan parre et par slike opp mot hverandre, slik at de blir samme logiske disk?

 

Likevel, konstant strømforsyning burde være enkelt å få til. Selvfølgelig må man også ha et batteri som varer litt lengre i tillegg (kan vel ikke være et stort problem?).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Har hverken I-Ram eller SSD tilgjengelig. Så det blir Acard vs WD Veloci 150GB.

 

IOMeter 100% Read 4k

Acard

Veloci

 

IOMeter 0% Read 4k

Acard

Det ser ut som om du har gjort testene med 100% Read 4k ved 100% SEKVENSIELL... Det gir helt andre tall enn 100% random. Det burde være ganske tydelig fra velociraptoren, siden den umulig kan klare over 10.000 random IOPS. Noe annet interresant er jo at intel x25-E yter omtrent likt på les, og ioDrive KNUSER disse tallene, selv om den er basert på flash (den slår faktisk accesstime også).

 

Edit: har du mulighet til å få gjort IOmeter 4kb RANDOM les/skriv? Det er der det blir interresant.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Gleder meg til vi får SSD disker som erstatter de tradisjonelle pr. dags dato...:)

 

Håper 2,5" SSD disker over 64GB snart blir billigere...:) Hadde vært årleit med en 120GB til under 1 000kr...ønsker det til den bærbare pc-en min...:p

Tar nok en god del tid før man for noe bra på 120 GB til under 1000 kroner, vil si i hvert fall et år.

Lenke til kommentar
se#: Vanskelig å kjøre OS'et på emulert ramdrive ;)

 

Det er heller ikke noe poeng. Hensikten med cache er at man skal ha (tilnærmet) ytelsen til ram med kapasiteten til disk (tilsvarende for andre nivåer av cache, men nå er det disk vi snakker om). Operativsystemet (disk-driveren) vil ha de filene du trenger oftest tilgjengelig i ram og gi rask tilgang til disse.

 

Så, istedenfor å si til operativsystemet at:

 

Jeg ønsker å reservere x GB til en ramdisk, og her skal *disse* filene ligge, og jeg vet best hvordan jeg disponerer dette.

 

Mener jeg det er bedre å si til OS-et:

 

Kan ikke du sørge for at de filene jeg bruker mest er tilgjengelig i RAM, bruk så mye ram som mulig til dette.

 

Slik fungerer alle (?) moderne OS, all tilgjengelig ram blir brukt til disk-cache. Så dersom du har 12 GB ram, og windows+applikasjon bruker 1GB, bruker OS-et 11GB til disk-cache, hvor du til enhver tid har de filene OS-et tror du har mest bruk for.

 

(Hvis dette er midlertidige filer, *burde* det være mulig å si at "det er ikke så farlig om disse filene ikke flushes til disk etter hver skrive-operasjon", men hvordan dette fungerer i ulike OS vet jeg ikke så mye om).

 

 

rrn

Lenke til kommentar
Med prisen på DDR2 for tiden, så er jo dette en helt grei sak.

 

At den avhenger av strøm fra en påslått PC er dog latterlig.

 

Den hadde sikkert vært fin i bruksområder som SSD gjør det bra på. Jeg kunne gjerne ha brukt en slik en til OS og programmer, om ytelsen hadde vært god nok.

 

Sikkert fin som scratchdisk til videoredigering også. Lurer på om en kan parre et par slike opp mot hverandre, slik at de blir samme logiske disk?

 

Likevel, konstant strømforsyning burde være enkelt å få til. Selvfølgelig må man også ha et batteri som varer litt lengre i tillegg (kan vel ikke være et stort problem?).

Tipper en kan gjøre det med diskvirtualisering. Kanskje litt overkill, men her er ett eksempel:

 

http://www.vmware.com/products/vi/esx/vmfs_features.html

Lenke til kommentar

Går det an å kjøre DDR2-moduler med ECC (Error Correcting Code) ?

 

Tests give widely varying error rates, but about 10-12upset/bit-hr is typical, roughly one bit error, per month, per gigabyte of memory.

 

In most computers used for serious scientific or financial computing and as servers, ECC is the rule rather than the exception, as can be seen by examining manufacturers' specifications.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...