Gå til innhold

Iphone OS 3 med mindre sperringer og begrensninger


Anbefalte innlegg

Nå er vel strengt tatt ikke det ordentlig multitasking. "Alle" telefoner har kunnet gjort det i åresvis.

Hæ ? Siden det er Darwin-kernelen i bunnen, så har den både preemptive multitasking og memory protection ... hva er det som ikke er ordentlig multitasking med det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, multitasking når man kan kjøre flere valgfrie program i bakgrunnen. Det du kaller multitasking er jo støttet i alle OS, ikke bare moderne. Ganske sikker på at den første telefonen med adressebok også ringte når du åpnet den.

Det er det som er poenget mitt, Einstein.

Lenke til kommentar
Nei, multitasking når man kan kjøre flere valgfrie program i bakgrunnen. Det du kaller multitasking er jo støttet i alle OS, ikke bare moderne. Ganske sikker på at den første telefonen med adressebok også ringte når du åpnet den.

Det er det som er poenget mitt, Einstein.

 

Påstanden din var at Iphone hadde multitaskin fra dag en.. Det har den altså IKKE.

Lenke til kommentar
Nå er vel strengt tatt ikke det ordentlig multitasking. "Alle" telefoner har kunnet gjort det i åresvis.

Hæ ? Siden det er Darwin-kernelen i bunnen, så har den både preemptive multitasking og memory protection ... hva er det som ikke er ordentlig multitasking med det ?

Det som ikke er ordentlig multitasking er at den ikke tillater at flere programmer kjøres samtidig. Kan du for eksempel ha Safari gående samtidig med en IM-klient og noen andre programmer?

 

 

Nei, multitasking når man kan kjøre flere valgfrie program i bakgrunnen. Det du kaller multitasking er jo støttet i alle OS, ikke bare moderne. Ganske sikker på at den første telefonen med adressebok også ringte når du åpnet den.

Det er det som er poenget mitt, Einstein.

Hva da, at Iphone ikke kommer med støtte for multitasking?

Lenke til kommentar
Jeg spurte tidligere om du visste hvor kraftig iPhone sin hardware er i forhold til andre smarttelefoner, det har du ikke svart på enda.

 

Jeg kan svare jeg. iPhone har en CPU på 620 MHz, men nedklokket til 412 MHz. I tillegg har den Lite-utgaven av PowerVR MBX og 128 MB RAM.

 

La oss sammenligne med en annen smarttelefon fra 2007 som uten problem takler multitasking til du stuper, f.eks. N82. Denne har en dual-CPU som kjører 332 MHz, den har 128 MB RAM og en PowerVR MBX GPU (ikke Lite-utgaven).

 

Noe mer du lurte på? Det at iPhone er for svak for multitasking er foresten Apples egne ord. Ikke en påstand fra noen her.

Lenke til kommentar
Nå er vel strengt tatt ikke det ordentlig multitasking. "Alle" telefoner har kunnet gjort det i åresvis.

Hæ ? Siden det er Darwin-kernelen i bunnen, så har den både preemptive multitasking og memory protection ... hva er det som ikke er ordentlig multitasking med det ?

Det som ikke er ordentlig multitasking er at den ikke tillater at flere programmer kjøres samtidig. Kan du for eksempel ha Safari gående samtidig med en IM-klient og noen andre programmer?

Nei, det kan du ikke ... men du kan spille musikk mens du er i Safari. Enkelte applikasjoner multitasker, enkelte gjør det ikke ... og da primært 3.parts. Det som det koker ned til er dette: Har iPhone OS den frekkeste multitaskingen ever ? Ja. Kan du og jeg ta den i bruk når vi skriver våre applikasjoner ? Nei.

 

 

Påstanden din var at Iphone hadde multitaskin fra dag en.. Det har den altså IKKE.

Jo, det hadde den. Hvordan kunne du ellers spille av musikk mens du leste mailen ?

Lenke til kommentar
Nå er vel strengt tatt ikke det ordentlig multitasking. "Alle" telefoner har kunnet gjort det i åresvis.

Hæ ? Siden det er Darwin-kernelen i bunnen, så har den både preemptive multitasking og memory protection ... hva er det som ikke er ordentlig multitasking med det ?

Det som ikke er ordentlig multitasking er at den ikke tillater at flere programmer kjøres samtidig. Kan du for eksempel ha Safari gående samtidig med en IM-klient og noen andre programmer?

Nei, det kan du ikke ... men du kan spille musikk mens du er i Safari. Enkelte applikasjoner multitasker, enkelte gjør det ikke ... og da primært 3.parts. Det som det koker ned til er dette: Har iPhone OS den frekkeste multitaskingen ever ? Ja. Kan du og jeg ta den i bruk når vi skriver våre applikasjoner ? Nei.

 

 

Påstanden din var at Iphone hadde multitaskin fra dag en.. Det har den altså IKKE.

Jo, det hadde den. Hvordan kunne du ellers spille av musikk mens du leste mailen ?

 

Som sagt er ikke det multitasking. Det er når du kan kjøre flere valgfri program samtidig. Ikke at telefonen ringer når du er i adresseboka. Dette kan alle telefoner, også de som ikke har multitasking.

Lenke til kommentar

Det som ikke er ordentlig multitasking er at den ikke tillater at flere programmer kjøres samtidig. Kan du for eksempel ha Safari gående samtidig med en IM-klient og noen andre programmer?

Nei, det kan du ikke ... men du kan spille musikk mens du er i Safari. Enkelte applikasjoner multitasker, enkelte gjør det ikke ... og da primært 3.parts. Det som det koker ned til er dette: Har iPhone OS den frekkeste multitaskingen ever ? Ja. Kan du og jeg ta den i bruk når vi skriver våre applikasjoner ? Nei.

Jøss, skreiv ikke du nettopp at den hadde multitasking da? Hva er som er så frekt med denne "multitaskinga"? For det første er det ikke ordentlig multitasking, og for det andre har andre telerfoner gjort dette i årevis. Så ifølge dine definisjoner på multitasking finnes det rett og slett ingen telefoner uten multitasking?

 

 

Påstanden din var at Iphone hadde multitaskin fra dag en.. Det har den altså IKKE.

Jo, det hadde den. Hvordan kunne du ellers spille av musikk mens du leste mailen ?

:no:

Lenke til kommentar
Så ifølge dine definisjoner på multitasking finnes det rett og slett ingen telefoner uten multitasking?

Ja, er du ikke enig i det ? iPhone OS, Android, Symbian, Windows Mobile ... kommer ikke på noen som ikke har.

 

Hmmm, nei jeg er ikke enig vertfall.. Android og Windows Mobil samt mange symbian telefoner har det. Men Iphone OS har IKKE multitasking, samme gjelder for mange symbian telefoner. Men de kan selvfølgelig mota en samtale når de er i adresseboka fordi om. Det de ikke kan er å kjøre flere valgfrie program i bakgrunnen.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Så ifølge dine definisjoner på multitasking finnes det rett og slett ingen telefoner uten multitasking?

Ja, er du ikke enig i det ? iPhone OS, Android, Symbian, Windows Mobile ... kommer ikke på noen som ikke har.

Nei, overhodet ikke. Alle telefoner kan kjøre flere prosesser samtidig, men det betyr ikke at de støtter multitasking.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Nei, overhodet ikke. Alle telefoner kan kjøre flere prosesser samtidig, men det betyr ikke at de støtter multitasking.

Så med andre ord vet du egentlig ikke hva multitasking er ? La meg (og Wikipedia) hjelpe deg:

"In computing, multitasking is a method by which multiple tasks, also known as processes, share common processing resources such as a CPU. "

Lenke til kommentar
Nei, overhodet ikke. Alle telefoner kan kjøre flere prosesser samtidig, men det betyr ikke at de støtter multitasking.

Så med andre ord vet du egentlig ikke hva multitasking er ? La meg (og Wikipedia) hjelpe deg:

"In computing, multitasking is a method by which multiple tasks, also known as processes, share common processing resources such as a CPU. "

Hvordan forklarer du da at Iphone ikke klarer å kjøre hvilket som helst program samtidig som et hvilket som helst annet?

Lenke til kommentar

Det er klart, tungnem, at du ikke deler definisjonen av "multitasking" med omverdenen om du mener at alle mobiltelefoner har det. Terskelen for å kalle noe multitasking er altså høyere enn hva du setter.

 

Det du gjør nå er bare unødvendig krangling eller kverulering om hvilket ord man skal beskrive.

Lenke til kommentar
Hvordan forklarer du da at Iphone ikke klarer å kjøre hvilket som helst program samtidig som et hvilket som helst annet?

Har forklart det for deg opptil flere ganger, tror ikke det synker inn selv om jeg prøver igjen. dessverre.

 

Det er klart, tungnem, at du ikke deler definisjonen av "multitasking" med omverdenen om du mener at alle mobiltelefoner har det. Terskelen for å kalle noe multitasking er altså høyere enn hva du setter.

 

Det du gjør nå er bare unødvendig krangling eller kverulering om hvilket ord man skal beskrive.

Få høre din og "omverdenens" definisjon ? Veldig spent.

Lenke til kommentar
Du har fått høre den gjentatte ganger i denne tråden, men du fortsetter bare å være vanskelig å ville krangle.

Vi diskuterer ... og jeg føler jeg er ganske saklig.

 

Jeg ser poenget ditt i at alle mobiler kan gjøre mer enn 1 ting av gangen, men begrepet "multitasking" er altså litt mer enn som så.

Multitasking er fleroppgavekjøring ... at den kan gjøre mer enn 1 ting om gangen, så enkelt er det faktisk. iPhone OS har samme kernel som OS X ... der finner du både støtte for både flere samtidige brukere og prosesser.

 

Les og grin:

http://www.roughlydrafted.com/2008/03/13/i...titasking-myth/

Lenke til kommentar
Jeg spurte tidligere om du visste hvor kraftig iPhone sin hardware er i forhold til andre smarttelefoner, det har du ikke svart på enda.

 

Jeg kan svare jeg. iPhone har en CPU på 620 MHz, men nedklokket til 412 MHz. I tillegg har den Lite-utgaven av PowerVR MBX og 128 MB RAM.

 

La oss sammenligne med en annen smarttelefon fra 2007 som uten problem takler multitasking til du stuper, f.eks. N82. Denne har en dual-CPU som kjører 332 MHz, den har 128 MB RAM og en PowerVR MBX GPU (ikke Lite-utgaven).

 

Noe mer du lurte på? Det at iPhone er for svak for multitasking er foresten Apples egne ord. Ikke en påstand fra noen her.

 

Vel hvis iPhone er for svak for multitasking, da er den ikke alene da Nokia har en rekke modeller med svakere maskinvare ser det ut til.

 

I den linken får du også vite hvorfor N92 har dual-CPU, og hva de er for.

 

Rimelig kjekk link du postet der, tungnem. Utrolig informativ. Takker og bukker :thumbup:

Lenke til kommentar

Vi kan henge oss opp i ord og diskutere og definere ordet "multitasking" frem og tilbake, opp og ned. Uansett hvordan vi definerer akkurat det ordet er det _ingen_ tvil om at iPhone OS ikke tilbyr brukeren samme mulighet til å ha flere valgfrie programmer åpne, som man kan på f.eks. Windows Mobile, Android, Symbian, Windows og MacOS.

 

Greit nok at Apple-haters (finnes en del av dem) ofte viser manglende forståelse for Apples strategier og positive sider, men dere to tar kaka. Dere vil krangle på definisjoner av ord fremfor saklig diskusjon. Det gidder ikke jeg bli med på. Jeg er ferdig her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...