Gå til innhold

Iphone OS 3 med mindre sperringer og begrensninger


Anbefalte innlegg

Apple presenterte i dag nye detaljer om neste versjon av deres OS for iPhone.

 

Med OS 3 tar de et stort og etterlengtet steg i riktig retning og fjerner mye av sperrene og begrensningene som har eksistert til i dag.

 

Blant annet vil telefonen få bred støtte for musikksynkroniseringsprogrammer som Windows Media Player og Winamp. Videre fjerner de begrensningene for hvordan programmer som kan lages til mobilen, men de som konkurrerer med Apple skal være vanskeligere å installere, uten at de spesielt beskrevet hvordan dette blir gjort vanskeligere. Såkalt "ondsinnet" programvare vil fortsatt ikke tillates.

 

Det ble nok en gang vurdert å gi støtte for multitasking, men dette ble igjen satt på vent grunnet for svak hardware.

 

Dette blir bare bedre og bedre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvilken dato er det i dag tro? ;)

 

"Det ble nok en gang vurdert å gi støtte for multitasking, men dette ble igjen satt på vent grunnet for svak hardware." Ha ha den var god, den :D

Akkurat den setningen der har jo vært nevnt flere ganger før, sammen med at multitasking senker batterilevetiden.

 

Hvilken setning mener du? At det var 1. April som jeg siktet til, og som du muligens ikke forstod?

 

Eller at han slengte ut en påstand om at maskinvaren ikke var kraftig nok til multitasking?

Vet du egentlig hvor kraftig maskinvaren er i iPhone i forhold til andre smarttelefoner?

Lenke til kommentar
Og hvilken dato er det i dag tro? ;)

 

"Det ble nok en gang vurdert å gi støtte for multitasking, men dette ble igjen satt på vent grunnet for svak hardware." Ha ha den var god, den :D

Akkurat den setningen der har jo vært nevnt flere ganger før, sammen med at multitasking senker batterilevetiden.

 

Hvilken setning mener du? At det var 1. April som jeg siktet til, og som du muligens ikke forstod?

 

Eller at han slengte ut en påstand om at maskinvaren ikke var kraftig nok til multitasking?

Vet du egentlig hvor kraftig maskinvaren er i iPhone i forhold til andre smarttelefoner?

Den du siterte, om at maskinvaren ikke er kraftig nok. Det er visstnok dette Apple bruker som unnskyldning for ikke å implementere multitasking, i tillegg til unnskyldningen om at batteritiden blir dårligere.

Lenke til kommentar
Nå som jeg har lurt dere alle sammen kan jeg jo like gjerne innrømme det.

 

DET VAR APRILSNARR! ALLE BEGRENSNINGER OG SPERRER FORBLIR. (men din tanke er fri)

 

Eh...leste du i det hele tatt postene mine? Jeg ferska deg uten å google en eneste ting :hrm:

 

Jonas, du liker å spre eplehatet ditt i enhver tråd ser det ut til.

Hvorfor ser du ikke presetasjonen av iPhone OS 3.0 før du uttaler deg?

 

Det er ikke bare i iPhone multitasking er en dårlig ide, multitasking stjeler prosessorkraft i alle telefoner, det vet du også. Hva skjer da for brukeren?

Jo ting går tregere. F.eks et spill som er optimalisert for hardwaren vil plutselig gå dårligere hvis du kjører ett eller flere programmer i bakgrunnen.

 

Batteritiden går også kraftig ned under multitasking ser det ut til, selv ved å bare ha ett program i bakgrunnen. Den går riktignok ned noe ved bruk av Pushfunksjonen også, men da kan du i praksis ha f.eks 80 programmer gående via push. Selv da har du bare mistet opptil 23% av batteritiden.

 

iPhone multitasker helt fint med de programmene som lar den det forresten, og det uten å bli tregere.

 

Fordelen med push er at telefonen er like rask for brukeren uansett hvor mange programmer som er aktive via push. Kan du si det samme om vanlig multitasking?

Lenke til kommentar

Hvor er dette hatet du snakker om? Jeg har lest flere artikler om 3.0 (som den jeg linket til lenger opp her), og andre artikler som hevder at Apple ikke vil implementere støtte for multitasking fordi det vil senke batteritiden og ytelsen drastisk. Multitasking er en glimrende funksjon, og det er mange telefoner som klarer dette uten merkbart ytelsestap så lenge man ikke kjører mange programmer samtidig. Dessuten tvinges man ikke til å multitaske selv om muligheten er der, og dermed kan jeg heller ikke se at ytelsen og batteritiden skal gå ned. Så det med ytelsen og batteritiden er nok ikke annet enn en dårlig unnskyldning.

 

Den store ulempen med push er at det krever nettilgang, og genererer datatrafikk som koster penger, og dette bruker samtidig en del strøm siden den til stadighet er tilkoblet med aktivitet. Så jeg tviler sterkt på at det skal være noe mer strømsparende enn å multitaske direkte på telefonen.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Nå som jeg har lurt dere alle sammen kan jeg jo like gjerne innrømme det.

 

DET VAR APRILSNARR! ALLE BEGRENSNINGER OG SPERRER FORBLIR. (men din tanke er fri)

 

Eh...leste du i det hele tatt postene mine? Jeg ferska deg uten å google en eneste ting :hrm:

 

Jonas, du liker å spre eplehatet ditt i enhver tråd ser det ut til.

Hvorfor ser du ikke presetasjonen av iPhone OS 3.0 før du uttaler deg?

 

Det er ikke bare i iPhone multitasking er en dårlig ide, multitasking stjeler prosessorkraft i alle telefoner, det vet du også. Hva skjer da for brukeren?

Jo ting går tregere. F.eks et spill som er optimalisert for hardwaren vil plutselig gå dårligere hvis du kjører ett eller flere programmer i bakgrunnen.

 

Batteritiden går også kraftig ned under multitasking ser det ut til, selv ved å bare ha ett program i bakgrunnen. Den går riktignok ned noe ved bruk av Pushfunksjonen også, men da kan du i praksis ha f.eks 80 programmer gående via push. Selv da har du bare mistet opptil 23% av batteritiden.

 

iPhone multitasker helt fint med de programmene som lar den det forresten, og det uten å bli tregere.

 

Fordelen med push er at telefonen er like rask for brukeren uansett hvor mange programmer som er aktive via push. Kan du si det samme om vanlig multitasking?

 

Det du beskriver høres ut som en telefon fra 2000. De aller fleste telefoner i dag utenom iphone har ingen problemer med å kjøre flere program, ja mange programmer, uten at brukeren merker noen på ytelsen.

 

Dette er bare noe Apple fjas, på samme måte som 3G ikke kunne være med i 1.gen pga ytelse batteri og gudene vet hva. Det kommer nok etterhvert skal du se...

 

Men for all del, apple er best, de fant opp touch og de fant opp multitouch. De var de første som laget en mobiltelefon, og iphone er er en datamaskin. Og Apples første mobil danker ut alle som har holdt på med mobiler i alle år, tross i utallige mangler å begrensninger. De er bare best. Halleluja.

Lenke til kommentar

Eplehatet jeg snakker om? Du har en overhengende negativ tone til epleprodukter? Det er visst ikke bare jeg som har fått det inntrykket.

Du langer ofte negativt ut i tråder med epleprodukter, mulig du ikke mener noe med det, men det kan oppfattes slik.

 

Merkbart ytelsestap? Prøv et prossessorkrevende FPS spill for eksempel med noen programmer i bakgrunnen. Fremdeles ikke merkbart?

 

Jeg spurte tidligere om du visste hvor kraftig iPhone sin hardware er i forhold til andre smarttelefoner, det har du ikke svart på enda.

 

Tja nettilgang drar jo litt trafikk, men ikke rare greiene. Kan bli litt dyrere i utlandet dog. Vi får se hvor mye som faktisk går først ;)

 

Edit: Du er visst ikke alene angående kraftige uttalelser ser jeg :p

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Multitasking er en glimrende funksjon, og det er mange telefoner som klarer dette uten merkbart ytelsestap så lenge man ikke kjører mange programmer samtidig.

Så det du sier er at multitasking fungerer bra så lenge man ikke bruker det ?

 

Dessuten tvinges man ikke til å multitaske selv om muligheten er der, og dermed kan jeg heller ikke se at ytelsen og batteritiden skal gå ned.

Men hvis man tvinges til å multitaske, da går ytelse og batteritid ned ... det er det du mener her, ikke sant ?

 

 

Forøvrig så har iPhone OS hatt multitasking siden tidenes morgen, det er bare 3.parts applikasjoner som ikke har tilgang til å kjøre i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Eplehatet jeg snakker om? Du har en overhengende negativ tone til epleprodukter? Det er visst ikke bare jeg som har fått det inntrykket.

Du langer ofte negativt ut i tråder med epleprodukter, mulig du ikke mener noe med det, men det kan oppfattes slik.

Jeg spør igjen, hvor er dette hatet som du og Newton sier jeg har, men som dere aldri klarer å dra frem noen eksempler på? Og hvor i all verden finnes det noe hat fra meg her i denne tråden?

 

 

Merkbart ytelsestap? Prøv et prossessorkrevende FPS spill for eksempel med noen programmer i bakgrunnen. Fremdeles ikke merkbart?

Hvis det spillet du snakker om er så krevende, hvorfor i all verden vil du kjøre flere programmer i bakgrunnen da? Hvis telefonen ikke takler mer enn ett program om gangen er det ikke værre å lagre og avslutte de programmene man ikke trenger.

 

 

Jeg spurte tidligere om du visste hvor kraftig iPhone sin hardware er i forhold til andre smarttelefoner, det har du ikke svart på enda.

Hvis den ikke klarer det mange andre telefoner har klart i åresvis så kan den ikke ha spesielt kraftig maskinvare. Men som tidligere skrevet, jeg tror bare dette er en dårlig unnskyldning fra Apple sin side.

 

 

Tja nettilgang drar jo litt trafikk, men ikke rare greiene. Kan bli litt dyrere i utlandet dog. Vi får se hvor mye som faktisk går først ;)

 

Edit: Du er visst ikke alene angående kraftige uttalelser ser jeg :p

Ikke de rare greiene? Hvis man stadig vekk må kommunisere med en server over mobilettet blir det fort noen kroner, samtidig som at batteriet tappes. Og bruker man wifi har man ikke akkurat rare batteritiden. Jeg hadde helst sett objekt-push sammen med skikkelig multitasking.

 

 

Multitasking er en glimrende funksjon, og det er mange telefoner som klarer dette uten merkbart ytelsestap så lenge man ikke kjører mange programmer samtidig.

Så det du sier er at multitasking fungerer bra så lenge man ikke bruker det ?

Nei, hvor har jeg skrevet det?

 

 

Dessuten tvinges man ikke til å multitaske selv om muligheten er der, og dermed kan jeg heller ikke se at ytelsen og batteritiden skal gå ned.

Men hvis man tvinges til å multitaske, da går ytelse og batteritid ned ... det er det du mener her, ikke sant ?

Jeg begynner virkelig å lure på om det ikke er tilfeldig det brukernavnet ditt..

 

 

Forøvrig så har iPhone OS hatt multitasking siden tidenes morgen, det er bare 3.parts applikasjoner som ikke har tilgang til å kjøre i bakgrunnen.

Etter jailbreak vel å merke.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Multitasking er en glimrende funksjon, og det er mange telefoner som klarer dette uten merkbart ytelsestap så lenge man ikke kjører mange programmer samtidig.

Så det du sier er at multitasking fungerer bra så lenge man ikke bruker det ?

Nei, hvor har jeg skrevet det?

"så lenge man ikke kjører mange programmer samtidig." skriver du.

 

Dessuten tvinges man ikke til å multitaske selv om muligheten er der, og dermed kan jeg heller ikke se at ytelsen og batteritiden skal gå ned.

Men hvis man tvinges til å multitaske, da går ytelse og batteritid ned ... det er det du mener her, ikke sant ?

Jeg begynner virkelig å lure på om det ikke er tilfeldig det brukernavnet ditt..

Nei, det er ikke det ... det er nemlig en hyllest til deg.

 

Forøvrig så har iPhone OS hatt multitasking siden tidenes morgen, det er bare 3.parts applikasjoner som ikke har tilgang til å kjøre i bakgrunnen.

Etter jailbreak vel å merke.

Nei, out of the box. Hvordan tror du ellers at f.eks musikkavspilling mens du skriver sms er mulig ? Tror du telefonen ikke ringer når man er inne i adresseboka ?

Lenke til kommentar
Nei, out of the box. Hvordan tror du ellers at f.eks musikkavspilling mens du skriver sms er mulig ? Tror du telefonen ikke ringer når man er inne i adresseboka ?

 

Utolig bra påstand. Vis meg den telefonen som ikke har støtte for multitasking, og som IKKE ringer når du er i adresseboken eller skriver/leser en melding.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Multitasking er en glimrende funksjon, og det er mange telefoner som klarer dette uten merkbart ytelsestap så lenge man ikke kjører mange programmer samtidig.

Så det du sier er at multitasking fungerer bra så lenge man ikke bruker det ?

Nei, hvor har jeg skrevet det?

"så lenge man ikke kjører mange programmer samtidig." skriver du.

Det skrev jeg, men hvordan i all verden får du det til å bli at man ikke bruker det? Først skriver du at jeg har skrevet at det fungerer bra når man ikke bruker det, og så skriver du det stikk motsatte i neste innlegg?

 

 

Dessuten tvinges man ikke til å multitaske selv om muligheten er der, og dermed kan jeg heller ikke se at ytelsen og batteritiden skal gå ned.

Men hvis man tvinges til å multitaske, da går ytelse og batteritid ned ... det er det du mener her, ikke sant ?

Jeg begynner virkelig å lure på om det ikke er tilfeldig det brukernavnet ditt..

Nei, det er ikke det ... det er nemlig en hyllest til deg.

Takk for den, men jeg har det ikke vanskelig for meg, jeg. :)

 

 

Forøvrig så har iPhone OS hatt multitasking siden tidenes morgen, det er bare 3.parts applikasjoner som ikke har tilgang til å kjøre i bakgrunnen.

Etter jailbreak vel å merke.

Nei, out of the box. Hvordan tror du ellers at f.eks musikkavspilling mens du skriver sms er mulig ? Tror du telefonen ikke ringer når man er inne i adresseboka ?

Nå er vel strengt tatt ikke det ordentlig multitasking. "Alle" telefoner har kunnet gjort det i åresvis.

 

 

Rart det der med at enkelte Apple-brukere alltid skal forsvare manglene ved Apple-produkter, samtidig som de kaller de som ikke klarer å se fordelene ved en ulempe/mangel for en Apple-hater.

Lenke til kommentar
Nei, out of the box. Hvordan tror du ellers at f.eks musikkavspilling mens du skriver sms er mulig ? Tror du telefonen ikke ringer når man er inne i adresseboka ?

 

Utolig bra påstand. Vis meg den telefonen som ikke har støtte for multitasking, og som IKKE ringer når du er i adresseboken eller skriver/leser en melding.

Ikke sant. Kan vi ikke da også være enige om at alle moderne mobil OS har multitasking ?

Lenke til kommentar
Nei, out of the box. Hvordan tror du ellers at f.eks musikkavspilling mens du skriver sms er mulig ? Tror du telefonen ikke ringer når man er inne i adresseboka ?

 

Utolig bra påstand. Vis meg den telefonen som ikke har støtte for multitasking, og som IKKE ringer når du er i adresseboken eller skriver/leser en melding.

Ikke sant. Kan vi ikke da også være enige om at alle moderne mobil OS har multitasking ?

 

Nei, multitasking når man kan kjøre flere valgfrie program i bakgrunnen. Det du kaller multitasking er jo støttet i alle OS, ikke bare moderne. Ganske sikker på at den første telefonen med adressebok også ringte når du åpnet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...