Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pappapermisjon og oppsigelse


Iknowhow

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått oppsigelse fra min arbeidsgiver med 3 mnd oppsigelsetid.

Om en uke skal jeg ut i 6 uker pappapermisjon, vil dette da telle som en del av oppsiglsetiden, eller blir oppsigelsetiden forlenget tilsvarende?

 

Over til en oppsigelsen.

Jeg har jobbet i firmaet i over 6 år, det siste året med MEGET stor arbeidsmenge og et stort spekter av arbeidsoppgaver, typisk 200- 220 timer pr mnd.

 

Det ble for et halvt år siden ansatt en ekstra person i en nyopprettet stilling til å avlaste både meg og andre ansatte, denne personen har overtatt ca halvparten av mine arbeidsoppgaver i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver. Dette er en stilling jeg lett kunne overtatt.

Jeg ble ikke tilbydd denne stillingen selv om jeg er den som har vært i firmaet lengst, er dette noe jeg kan gjøre noe med, eller er det bare å takke for seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat fått oppsigelse fra min arbeidsgiver med 3 mnd oppsigelsetid.

Om en uke skal jeg ut i 6 uker pappapermisjon, vil dette da telle som en del av oppsiglsetiden, eller blir oppsigelsetiden forlenget tilsvarende?

 

Over til en oppsigelsen.

Jeg har jobbet i firmaet i over 6 år, det siste året med MEGET stor arbeidsmenge og et stort spekter av arbeidsoppgaver, typisk 200- 220 timer pr mnd.

 

Det ble for et halvt år siden ansatt en ekstra person i en nyopprettet stilling til å avlaste både meg og andre ansatte, denne personen har overtatt ca halvparten av mine arbeidsoppgaver i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver. Dette er en stilling jeg lett kunne overtatt.

Jeg ble ikke tilbydd denne stillingen selv om jeg er den som har vært i firmaet lengst, er dette noe jeg kan gjøre noe med, eller er det bare å takke for seg?

Fra arbeidsmiljøloven:

§ 15-9. Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon

 

(1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest dersom arbeidsgiver krever det.

 

(2) Arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-2, 12-3, 12-4 eller 12-5 første ledd i inntil ett år, må ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiver er klar over at fraværet skyldes disse grunner eller arbeidstaker uten unødig opphold gir beskjed om at dette er grunnen for fraværet. Er arbeidstaker lovlig sagt opp til fratreden på et tidspunkt som faller innenfor dette tidsrommet, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsen forlenges med et tilsvarende tidsrom.

 

(3) For arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-5 andre ledd eller 12-6 utover ett år, gjelder første ledd første og andre punktum tilsvarende.

 

Som det står i annet ledd der forlenges oppsigelsestiden tilsvarende. Du kan for øvrig ikke sies opp på grunn av at du skal ta ut permisjon.

 

Når det gjelder den nyopprettede stillingen så kommer det an på masse rart med sukker på. Man er ikke pliktig til å utlyse stillinger internt, og fortrinnsrett til intern stilling gjelder hovedsaklig deltidsansatte (som ønsker opprykk til heltid) eller nylig oppsagte (med grunnlag i virksomhetens forhold -- hvis oppsigelsen er "din feil" har du ikke krav). Fortrinnsretten gjelder også kun nyansettelser, altså nye stillinger som blir utlyst etter at du blir oppsagt.

Lenke til kommentar

Angående oppsigelsen:

 

Som krikkert skriver er det mange forutsetninger som må være tilstede for at du skal ha rettigheter i forhold til denne stillingen (blant annet oppsigelsesgrunn og stillingsinnhold), men slik du beskriver det ville jeg helt klart tatt kontakt med fagorganisasjon og tillitsvalgt. De kan være med på drøftinger med arbeidsgiver og sørge for at du får ivaretatt dine rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...