Gå til innhold

nyetablert og trenger hjelp til å velge LCD TV 32" m.m.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg en liten ettroms og har bestemt meg for å kjøpe LCD TV. jeg har ikke hatt TV på lenge, så jeg er ganske ute, men kravene mine er:

 

- 32"

- pris 3- 5000 kr

- ikke kjempestore krav til bildekvalitet - vil selvsagt

- at det skal være mulig å koble PC til den og få bra bilde. skal kjøpe meg ny mac å tenkte at jeg kunne bruke macen som dv-spiller.

- og så lurer jeg på hvor bra lyden i høyttalerene er? Jeg hører mye på musikk gjennom ipod (har bare en liten dockingstation) og lurer på om jeg kan koble ipod til TVen? eller bør jeg kjøpe ekstra høyttalere, og har dere anbefaling der? (til rimelig pris: rommet er lite så trenger ikke allverdens power, men er bittelitt kresen på lyd..)

- har bla sett på samsung Samsung LE-A336 og LG 32LG2000, noen som har erfaring!

 

takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man bør bestemme hva man mener med bra lyd .

det er folk som greier seg fint med de innebygde høyttalerene på en lcd tv.

 

f.eks så har vi nylig skaffet en tatung 40" til 5tusen kr.

der er det ikke noe å si på lyden.

 

hvis man krever at bra lyd er at man kan kjøre høyttalerne på maks uten skurr.

eller tror at man kan oppleve konsert lyd i begrepet bra lyd så men jeg at man er på ville veier.

 

begrepen man må bruker er :

- søppel

- elendid/dårlig lyd

- brukbar lyd ( litt støy )

- bra lyd

- god lyd

- supper lyd

- ekstrem god lyd ( kan brukes til konserter )

 

uansett så er de nok best å høre selv

Lenke til kommentar

Kjøp billig pcanlegg og ha den som tvhøytaler;) ville heller bruke en dvdspiller med hdmi til filmavspilling i den prisklassen på tven. via vga til hdklar tv er det ikke "god" kvalitet på bildet. er noe lavoppløst så kjøp en billig dvdspiller med hdmi til avspillinga;)

 

av tv så ville jeg gått for en av lg sine billigskjermer eller kanskje philips. men hvilke modeller kan noen andre komme med

Lenke til kommentar

elg-elg123: Er det ingen plastskrangling fra TVen din ? Og lyden er ikke 'hul' og resonant uten snev av bass ?

 

Jeg har en skikkelig billig 28" 'tjukk-TV', og selv 2.1 PC-høytalerne jeg betalte 200,- kr for har bedre lyd en TVen...

De eneste TVene med OK lyd jeg har hørt er fra Bang og Olufsen.

Lenke til kommentar

jeg har ikke flatskjerm-tv men den gamle analoge typen av merket Panasonic .

 

jeg snake om den nye tven som ble skaffet til kantina på jobben for en stund siden.

lyden der er faktisk god .

 

nå kan jeg ikke nekte for at du har følsom hørsel. det er ikke noe galt idet .

 

for deg er kanskje god lyd det vi andre vil kalle supper lyd.

 

poenget var at det begreper er såpass relativt og objektivt at mange merker kanskje ikke noe langt ned i denne skalaen , mens andre må ha det beste for ikke irritere seg over forstyrrelse og støy

 

da broren min skule kjøpe seg en ny tv ente han opp en pris på 11 000 for en jvc model før han var fornøyd med lyden .

 

B&O har den ulempen at man betaler unødvendig mye for designet

Pioner er noe overpriset.

 

nå er neppe de fleste tver heller beregnet at man skal ha så veldig hy lyd på dem heller.

hvis man mener at man først får god lyd når man kan stille tv-en opp så høyt at det gir mere en 80db så blir jeg betenkt over kravet.

jeg vil da heller kalle det for ekstrem god lyd

 

den andre tven vi har hjemme - en philips sak bygete å skurre lit i høyttalerne etter en stands bruk

 

når noen råder folk ti å kjøpe tv og sier at lyden er god på den tven så vet jeg ikke helt om jeg kan stole helt på det , eller det motsatte hvis de sier at lyden er dårlig vet jeg ikke om det stemmer helt

 

da kan jeg gjenta meg selv :

det eneste som duger er å høre selv.

Lenke til kommentar

du misforstår meg .

det jeg mener er hvor man setter kravet hen til kalle det "dårlig lyd", "god lyd", "ekstre god lyd " o.s.v.

 

for å bruke begrepene i et eksempel:

nå folk fles sier at de er fornøyd med "god lyd" så må du kansje ha " ekstra god lyd" før du er fornøyd .

 

det hele er hvordan man oppfatter lyden .

jeg klare nok også å høre forskjellen , men stiller ikke nødvendigvis de samme kravene.

 

 

på samme måte som at noen mener at de har "god lyd" ved stereo lyd " må kansje andre ha 4 høyttalere og basselement før de har "god lyd" , her mener jeg at man heller skal bruke begrepet "ekstra god lyd".

 

etter min offatelse av begrpen så mener du at det førs blir behagelig nå lyden blir veldig god .

en gjennomsnittlig tv har "bra lyd" selv om det er mon for forbedringer.

 

kanskje du er blitt det man kaller Audiofil og stiller strengere krav en folk flest . det er ingen ting som er galt med det, hvis det var det du trodde jeg mente.

pc høyttalere til 200 kr ville jeg kalt for søppel ( i hvertfall før de er prøvd ).

selv bruker jeg til pc noen jeg betalte 600 kr for for flere år siden .

de er 2 kanal så bassen er god til pc høytalere å være

 

hvis den tv-en som du sier er så dårlig som du beskriver så må den enten være "søppel" eller så har du strengere krav en folk flest

 

er det et av diss tv-ene som man fikk på Europris for ca 1500 kr ?

Lenke til kommentar
Takk for tipsene. Jeg kommer til å kjøpe en Samsung LE32A447, får 2000 kr i avslag når jeg tegner comhem-abonemment (er i Sverige). Nå prøver jeg bare å bestemme meg for lydsystemet; 2.1 eller 5.1...

 

jeg kjøpte samsung a336 og er fornøyd, iallfall. både med lyd og bilde :) men det blir jo veldig subjektivt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...