Gå til innhold

Beste distro for Asus EEE 1000H?


Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg en EEE 1000H maskin, det første jeg gjorde var å lempe ut XP og legge inn Easy Peasy, siden jeg fikk anbefalt denne distroen.

 

Men, jeg synes det går tregt. Jeg har ikke erfaring med slike mini-pcer, men vet at de ikke akkurat er speccet til over randen, men stusser litt på at det går tregt her og der. Lagging når jeg surfer på nettaviser med flash, innimellom tar det litt tid å få startet opp programmer og andre ting som egentlig minner om lite RAM (når jeg sammenligner med XP symptomer). Men lite ram? Jeg sitter bare på nettet og har eposten og en eventuell medieavspiller oppe, dette er vel ikke ting som akkurat suger ram. Tenkte uansett å slenge inn 1GB ram til slik at jeg får 2GB.

 

Så, har vel egentlig to spørsmål, er det hardwaren? eller bør jeg se etter en annen distro? Easy Peasy'en min har også en uvane med å låse seg helt, kanskje en gang om dagen, slik at jeg må bruke svenskeknappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, innstaler flashblock. Internett på Linux er ikke noe gøy uten.

Jeg brukte mine EEE901 som primærmaskin en uke og det gikk helt greit det. Da sitter jeg med 60+++ tabs opp i Opera, musikk, irc, msn, openoffice, et par teksteditorer og terminaler oppe til programmering osv. Eneste var at Opera desverre ikke var så responsiv som den burde være, men tror jeg hovedsaklig var fordi UI ikkr kjører i en egen tråd.

 

Men det var med Arch og xmonad, et oppsett som krever betydelig mer å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Først og fremst, innstaler flashblock. Internett på Linux er ikke noe gøy uten.

Jeg brukte mine EEE901 som primærmaskin en uke og det gikk helt greit det. Da sitter jeg med 60+++ tabs opp i Opera, musikk, irc, msn, openoffice, et par teksteditorer og terminaler oppe til programmering osv. Eneste var at Opera desverre ikke var så responsiv som den burde være, men tror jeg hovedsaklig var fordi UI ikkr kjører i en egen tråd.

 

Men det var med Arch og xmonad, et oppsett som krever betydelig mer å sette seg inn i.

 

Flashblock er den første addon'en jeg legger til for å si det sånn. Men jeg synes forøvrig hele systemet er litt tregt i responsen til tider.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd Ubuntu Netbook Remix. Bruker selv 9.04-versjonen for denne, og likte den mye bedre enn eeebuntu og Easy Peasy. Begge de to synes jeg hadde småproblemer med grensesnittet og hang seg ofte opp. Alle disse tre distroene er basert på Ubuntu, og da mener jeg det er bedre å gå rett på kilden (altså Canonicals egen distro). Du finner mer informasjon og mulighet for nedlasting her.

 

Jeg bruker UNR på en Packard Bell dot3g.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Jeg ville prøvd Ubuntu Netbook Remix. Bruker selv 9.04-versjonen for denne, og likte den mye bedre enn eeebuntu og Easy Peasy. Begge de to synes jeg hadde småproblemer med grensesnittet og hang seg ofte opp. Alle disse tre distroene er basert på Ubuntu, og da mener jeg det er bedre å gå rett på kilden (altså Canonicals egen distro). Du finner mer informasjon og mulighet for nedlasting her.

 

Jeg bruker UNR på en Packard Bell dot3g.

 

Takk for tipset, skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Jeg ville prøvd Ubuntu Netbook Remix. Bruker selv 9.04-versjonen for denne, og likte den mye bedre enn eeebuntu og Easy Peasy. Begge de to synes jeg hadde småproblemer med grensesnittet og hang seg ofte opp. Alle disse tre distroene er basert på Ubuntu, og da mener jeg det er bedre å gå rett på kilden (altså Canonicals egen distro). Du finner mer informasjon og mulighet for nedlasting her.

 

Jeg bruker UNR på en Packard Bell dot3g.

 

Takk for tipset, skal sjekke det ut.

 

Da har jeg sittet med det i 20 minutter nå og merker allerede en klar forbedring i responsen, virker som om denne utnytter HWen bedre.

Lenke til kommentar

Jeg deler ditt inntrykk. Ting fungerte mye bedre for meg etter at jeg kasta ut eeebuntu og Easy Peasy. Har rota litt rundt i innstillingene nå, og klart å kludre det til sånn at jeg må kjøre modprobe ath5k hver gang jeg restarter :p

 

Men jeg koser meg og lærer mye. Ikke noe gøy hvis alt fungerer til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...