Gå til innhold

Hvorfor piper hovedkortet MSI KT3Ultra i oppstarten ?


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI KT3 Ultra som piper når jeg booter systemet. Pipingen oppsto etter at jeg flashet biosen fra v5.4 til v5.7.

 

Det er et langt pip og så tre korte, dette skal indikere feil med skjermkortet, men det er det ikke. Etter pipingen fungerer skjermkortet som det skal og systemet starter som normalt. Problemet er altså kun pipingen når jeg starter opp. Jeg har prøvd å ta ut skjermkortet og sette det i igjen uten at det hjelp. Må jeg flashe tilbake til en tidligere bios for å få det til å fungere ? Hva er feil ?

 

PS. Skjermkortet er av typen 3Dfx banshee, 16MB SGRAM, 1xAGP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sjekket det nei, men pipesignalet (1lang+3 korte) er en kode for feil ved skjermkortet, og DBracket'en viser med 4 lysdioder at det er noe feil med skjermkortet inntil pipingen er over. Deretter booter PC'n som normalt.

 

Jeg skal prøve å ta ut og sette i ram'en, og skjerkortet igjen. Får se om det hjelper.

 

PS. Noen som vet hvor jeg får tak i ny bios til et 3Dfx banshee skjermkort? (tenkte jeg skulle se om en oppdatering hjelper)

Lenke til kommentar
Har ikke sjekket det nei, men pipesignalet (1lang+3 korte) er en kode for feil ved skjermkortet, og DBracket'en viser med 4 lysdioder at det er noe feil med skjermkortet inntil pipingen er over. Deretter booter PC'n som normalt.

 

Jeg skal prøve å ta ut og sette i ram'en, og skjerkortet igjen. Får se om det hjelper.

 

PS. Noen som vet hvor jeg får tak i ny bios til et 3Dfx banshee skjermkort? (tenkte jeg skulle se om en oppdatering hjelper)

Lenke til kommentar

1. Jeg prøvde alle tenkelige AGP/BIOS-innstillinger, uten å løse problemet

 

2. Så jeg testet skjermkortet i kontor-PC'n og det funket som det skulle.

 

3. Så har jeg prøvd to andre skjermkort (Et ATI Rage 128 pro 8MB 2xAGP og et Mach 64 2MB PCI) i hjemme-PC'n og de funket som de skulle.

 

Dermed tolker jeg det som at det er den nye biosen (v5.7) til hovedkortet (MSI KT3 Ultra) som er inkompatibel med det gamle skjermkortet (3Dfx Banshee 16MB 1xAGP)

 

Dvs. problemet er løst og jeg fortsetter med skjermkortene byttet om. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...