Gå til innhold

Gir Svensk pass noen fordeler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg husker riktig er det en i klassen min som har to pass, muligens fordi foreldrene er av to forskellige nasjonaliteter.

 

Hadde jeg vært deg hadde valgt det passet jeg føler er riktig uten og tenke veldig på fordeler ulemper (med mindre valget står mellom Zimbabwe og Norge eller lignende)

Lenke til kommentar

Fikk automatisk dansk pass siden mor er dansk og jeg bodde hos henne.

Slipper unna militæret, da Danmark ikke har verneplikt. Fikk også dansk stipend når jeg gikk på skole

som var bedre enn det norske på den tiden.

 

Er uansett en smal sak å bytte til norsk pass i ettertid dersom du vil bytte

 

Edit:

 

Som Wailer sier er det noen fordeler i den store verden med EU-pass. Spesielt på flyplasser.

Endret av monsenroger
Lenke til kommentar

Man kan vel egentlig ikke ha to pass, men det er en del land som vi ser igjennom fingrene på at norske borgere har et pass nummer to til.

 

Jeg vet at Tyrkia er et eksempel, uten at jeg kjenner grunnen. Et annet eksempel er Russland, hvor jeg har hørt at det er omtrent umulig å bli kvitt statsborgerskap...

Lenke til kommentar

Norge har av en eller annen grunn noe imot at man har mer enn ett statsborgerskap, dog skal det være mulig å søke om å beholde begge når man blir 18 (mulig det bare gjelder for de som har en forelder fra hvert land).

 

Det svenske vil nok gi deg noen fordeler når det kommer til EU. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å beholde begge og eventuelt falle på det svenske hvis det er umulig.

Lenke til kommentar

Noen særlige fordeler på flyplasser eller ved reise ser jeg ikke, svensk pass får deg ikke inn mange steder norsk pass ikke duger (EU/EEA/Sveits er likestilt på europeiske flyplasser og innen EU/EEA/Sveits).

 

Det finnes et par fordeler som er litt mer spesialisert, selv om det ikke har med reise å gjøre. Ved utdanning i Storbritannia vil du betale "Home fees", disse er betraktelig lavere enn for studenter utenfor EU (spesielt på lavere nivå). I tillegg hjelper det å være EU-borger om du vil jobbe for en EU-institusjon, men som generell regel har du samme rettigheter innen EU med norsk pass.

Lenke til kommentar

Jeg vet at mammaen min har dobbelt statsborgerskap, både amerikansk og norsk. Hun ble født i USA av norske foreldre, men de flyttet tilbake til Norge når hun var 9.

 

Så det er mulig for Nordmenn å ha dobbelt statsborgerskap, men det kan jo godt være at det er slags spesialavtale med USA eller noe slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Muligheten til å ha to pass kommer an på om en har to statsborgerskap.

 

Noen land gir statsborgerskap til alle som er født i landet (bl.a. USA og Kanada), mens de fleste land har prinsippen at kun barn av statsborgere i landet også blir statsborgere i landet (Norge, Sverige mv) - i slik tilfelle gir ikke fødsel i landet i seg selv rett til statsborgerskap.

Atter noen land (bl.a. USA) har en kombinasjon av begge prinsipper. En som blir født i USA regnes som amerikansk statsborger også hvis foreldrene eksempelvis er russiske statsborgere. Og en som er født i Norge av en mor som er amerikansk statsborger blir også regnet som amerikansk statsborger (Men IKKE norsk siden norge ikke tillemper territorialprinsippet, fødsel i norge i seg selv gir ikke norsk statsborgerskap)

 

Som andre nevnt i tråden så er hovedprinsippet i Norge at en ikke kan ha to eller flere statsborgerskap hvis 1 av dem er norsk statsborgerskap. Det finnes 2 unntak til denne regelen:

-Den som SØKER (naturalisasjon) om statsborgerskap etter å ha bodd i Norge i 7 år (2 år for nordiske borgere) og IKKE kan bli løst fra tidligere statsborgerskap (tyrkia er visstnok et slik land der det er vanskelig å bli løst fra statsborgerskapet)

-Den som ved fødsel får flere statsborgerskap i tillegg til det norske. Eksempelvis en som er født i USA av norske foreldrer vil få to statsborgerskap: Det norske fra fra foreldrene, det amerikanske siden han er født i USA. Det er ingen regler eller krav om at vedkommende må løse seg fra det andre statsborgerskapet i norge når han blir voksen.

Norske myndigheter registrerer ikke dobbelt statsborgerskap - det er kun det norske som registreres. Så i teorien, så lenge en har annet bevis enn utskrift fra folkeregisteret, så kan en beholde dobbelt statsborgerskap. I norske øyner vil en dog alltid bli betraktet som norsk så lenge som en står registrert som norsk i norske register. Omvendt, står en ikke registrert som norsk i folkeregisteret så er en heller ikke å regne som norsk statsborger.

 

USA, Sverige og mange andre land tillater flere statsborgerskap mens norge ikke gjør det (med unntak av det som nevnes ovenfor). Til for noen år siden hadde også sverige prinsippet at en kun kunne ha 1 statsborgerskap, og jeg vil også huske det fantes en nordisk avtale om at en kun kunne ha 1 nordisk statsborgerskap. Nå når både Finland og Sverige har opphevet prinsippet om kun 1 statsborgerskap så er jeg litt usikker på om den nordiske avtalen faktisk er gjeldende - eller om det faktisk er slik at sverige tillater flere statsborgerskap med unntak av at en kun ha 1 nordisk statsborgerskap (det svenske hvis en er svensk).

 

En annen ting er at statsborgerskap regleres av hvert enkelt land. I eksemplet trådstarteren så tillater altså sverige at en kan være både norsk og svensk statsborger, mens norge kun tillater det norske ELLER det svenske (alt etter ha en sjøl velger å stå registrert som). Det at en melder fra til eksempelvis folkeregisteret at en vil stå registrert som norsk betyr jo ikke automatisk at en taper det svenske statsborgerskapet - der er det svenske regler som reglerer tap eller om en får beholde det. Der skulle jeg anbefalle trådstarter til å ta kontakt med den svenske ambassaden.

 

Det står mere å lese om dette på UDI sin hjemmeside www.udi.no under fanen "statsborgerskap"

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...