Gå til innhold

Lan for 15, bruke egne rutere?


Anbefalte innlegg

Hei. Fikk meg en overaskelse idag når jeg fikk høre det var planer om et lan for 15 i ferien. Det jeg lurte på da var hvordan et slikt nettverk bør settes opp og om det lar seg gjøre å slå sammen to private rutere eller fler for å få de 15 portene som trengs og om maskinene vil kunne se hverandre.

 

Her er et oppsett jeg tenkte kanskje burde gå:

 

Dlink DIR 615 Sprer Wlan 802.11 N

Ruter 2 koplet til DIR 615 ingen WLAN

Ruter 3 koplet til DIR 615 ingen WLAN

 

DIR 615 fordeler trådløst mens alle portene på de tre ruterne bruker kabel.

 

Vil maskinene på Ruter 3 finne maskinene på ruter 2? Samme med Wlan. Vil vi merke problemer med kapasitet dersom vi setter opp en DC server på en maskin på DIR 615.

 

Flere ting å ta hensyn til? Kanskje enda en ruter må til?

 

Uansett har vi ikke råd til å kjøpe noe utstyr. Vi har Gigabit-kabler og våre private rutere disponibelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ethernet interfacene? Mener du de portene som man bruker fra Modem og inn på ruter, de som ikke er for data?

 

Slik da:

Internett inn på DIR 615 på internett-porten

Dataport 1 og 2 fra DIR 615 og inn på internett-portene på de andre ruterne.

Disse kablene bør være gigabit for best ytelse.

 

DHCP slått av for ruter 2 og 3, men linkes til ip som ruter 1 har.

Lenke til kommentar

Ethernet interfacene er de du bruker til datamaskinene mens WAN er det du bruker til Internet.

Skal du ha tilgang til Internet på LANet bør ruteren som deler ut DHCP stå koblet som vanlig med WAN interfacet til Internet mens alt annet er koblet til Ethernet.

Ellers kan du jo også vurdere å kjøpe en billig 16 ports switch til dette formålet, det krever ingen konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Ser ut til at vi får nok bokser. Jeg og familien sponser med hver vår Dlink 4 porter.

 

Men hos familien min bruker de følgende oppsett: (Første boks skal egentlig være et Vood modem fra NextGenTel)

post-63221-1238520276_thumb.png

 

Hvorfor skal ikke det gå an i mitt tilfelle?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Gjorde alt mye enklere idag. Kjøpte en DLINK DGS-1008D. Dette er en 8 ports switch "Unmanaged Gigabit Ethernet Switch" (betyr dette at den ikke har webGUI?).

 

Tingen er at jeg har bare en kabel så jeg får ikke testet den jeg jeg er nå. Men etter det jeg har skjønt skal denne Dlinken styre alt helautomatisk, kabler, porter osv.. Det er hovedboksen som er "sjef" over denne switchen og deler ut ip (det er her DNS kommer inn, right?).

 

Så da blir det følgende oppsett (orker ikke tegne).

 

Nettverkskabel fra eksisterende skolenettverk vi ikke kan låne utstyr av (kun en port for nett)

Fra dette nettverket kopler vi sansynligvis til min 4 ports DIR-615 4 ports ruter. Denne har aktivert DNS og Wlan

Fra den ruteren koples følgende:

En 4 ports ruter

En 6 ports ruter

En 8 ports ruter

 

Disse plasseres strategisk rundt på LAN-plassen og gjør sin jobb med DNS skrudd av. Ingen av disse har aktivert Wlan. 8 ports switch plasseres der det er mest maskiner, sansynligvis nært megasofaen.

 

Tilbakemeldinger?

Lenke til kommentar
Derfor jeg ikke fikk testet den. Jeg koplet kabel mellom bærbar og switch for å teste, men gikk ikke. Har bare en kabel her så fikk ikke testet mer. Så switch må ha kontakt med router før den fungerer. Kjekt å vite :)

 

Du kan godt kjøre et LAN med bare en switch uten router hvis det ikke er nødvendig med Internet.

Men da må du enten installere en DHCP server på en av maskinene som er koblet til switchen eller sette opp statisk IP på alle maskinene hvis du kjører uten DHCP server.

Lenke til kommentar

Det var bare for å teste om den fungerte. Men jeg fikk den ikke til. Har uansett ikke tid til å prøve den lengre, eller utstyr nok. En kabel på 2 meter som ligger igjen. Alt annet er hentet siden jeg skal hjem med maskina.

 

Antar den fungerer sålenge hovedrouteren er korrekt innstilt.

Lenke til kommentar
Det var bare for å teste om den fungerte. Men jeg fikk den ikke til. Har uansett ikke tid til å prøve den lengre, eller utstyr nok. En kabel på 2 meter som ligger igjen. Alt annet er hentet siden jeg skal hjem med maskina.

 

Antar den fungerer sålenge hovedrouteren er korrekt innstilt.

 

Når du er koblet til routeren gjennom switchen så skal alt fungere som det vanligvis gjør ja. Eneste forandring er at du har flere porter å bruke enn når du bruker switchportene på routeren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...