Gå til innhold

GPS på mobilen, eller egen tur-GPS?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er for tiden på jakt etter ny mobil. Og jeg er samtidig interessert i en GPS, til turgåing. Det er ikke snakk om turer langt oppe på fjellet, men mer i marka i nærområdet.

 

Det jeg da lurer på, er om jeg bør gå for en mobil med GPS (som f.eks. SE W715, eller Nokia navigator), eller om jeg skal kjøpe meg en frittstående GPS?

 

Det er fint om GPSen har mulighet for å vise hvor vi har gått, hvor lenge, hvor fort, gjerne mens man går, men aller mest i etterkant. Finnes dette - og isåfall; hva er et bra valg?

 

Jeg trenger ikke noe voldsomt høyteknologisk, men jeg takker jo ikke nei til snedige funksjoner (jeg går under tilleggnavnet Trykke-Leif), bare det ikke hever prisen veldig.

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei vaffelkake....fikk pinade lyst på vafler nå :D

 

Vanskelig når du ikke nevner hvor mye peng du vil legge i dette, men

drit i alt, kjøp begge deler :dribble:

 

Vil nok anbefale en gps som er beregnet til friluft, f.eks en Garmin Legend Hcx. Er liten og nett, henger greit rund halsen med den medfølgende snoren. Kartene du kan bruke på den er Topo kart, sjøkart, og bilnavigasjon:

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...512487;c:100151

 

Så til slutt kjøper du en flott mobil :whistle:

 

 

Har selv en gammel HTC med Garmin XT og Ptgmap som kan brukes til fjells, men batteritiden er jo ikke noe å skryte av.

Endret av asbhegge
Lenke til kommentar
Det jeg da lurer på, er om jeg bør gå for en mobil med GPS (som f.eks. SE W715, eller Nokia navigator), eller om jeg skal kjøpe meg en frittstående GPS?

 

Det er fint om GPSen har mulighet for å vise hvor vi har gått, hvor lenge, hvor fort, gjerne mens man går, men aller mest i etterkant. Finnes dette - og isåfall; hva er et bra valg?

 

Nokia har et genialt program som heter Nokia Sportstracker, her kan du se hvor langt, hastighet ol.Du kan også laste turen opp til PC og se turen i Google maps, samt hente opp alskens informasjon om turen. Du kan laste dette inn på de fleste nyere Nokia telefoner og om den ikke har innebygget GPS kan du bruke en ekstern GPS tilkoblet via Bluetooth. Jeg bruker dette programet på min Nokia E51 og er kjempefornøyd med det. Tror det finnes et lignende program til SE som heter Tracker, men dette har jeg ikke prøvd. Skal du bare bruke den på kortere turer trenger du ikke egen GPS, men skal du bruke den med karter og på lengre turer er en egen GPS med utskiftbare batterier å anbefale.

Lenke til kommentar

Med en Garmin gps(Legend HCx) så kan man overføre sporet en har gått til pc, der kan man hente ut div informasjon ut fra sporet.

Programmet man bruker heter Mapsource, dette følger med gps, ved kjøp av kart så følger programmet Mapsouce med.

 

Finnes også et program hvor en kan laste opp sporet til, der har en endel muligheter, bl.a legge flere spor på hverandre, og sammenligne:

http://www.comparetracks.com/

 

Legger ved et bilde hvor en kan se detaljer fra sporet i Mapsource

post-85521-1238311501_thumb.png

Endret av asbhegge
Lenke til kommentar
Legend HCx virker jo meget lovende. Og koster omtrent så mye som jeg sikter på.

 

Jeg har brukt denne på fot- og padleturer et års tid og er kjempefornøyd. Mottaket av satelitter er bra, batterilevetiden like så, i tillegg er den enkel i bruk. Bare pass på at du får Hcx og ikke en Cx som har ligget i hyllene en stund, forskjellen på Hcx og Cx er stor. Særlig mottaket og levetiden for batteriene er veldig forbedret på Hcx.

Lenke til kommentar

Kan virke som Viewranger er et bra program, men av ren nyskjerrighet.....kan en hente ut de data trådstarter spør etter?

Det er fint om GPSen har mulighet for å vise hvor vi har gått, hvor lenge, hvor fort, gjerne mens man går, men aller mest i etterkant. Finnes dette - og isåfall; hva er et bra valg?
Lenke til kommentar
Kan virke som Viewranger er et bra program, men av ren nyskjerrighet.....kan en hente ut de data trådstarter spør etter?
Det er fint om GPSen har mulighet for å vise hvor vi har gått, hvor lenge, hvor fort, gjerne mens man går, men aller mest i etterkant. Finnes dette - og isåfall; hva er et bra valg?

 

Virker som et bra program, som du kan hente ut overnevnt informasjon ifra (http://www.viewranger.com/vrproductinfo.php). Er det kun denne informasjonen man er ute etter finnes det bra gratisprogrammer også.

 

Er det noen som vet om det finnes lignende (Viewranger) program til SonyEricsson?

Endret av groveg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...