Gå til innhold

Sony 40W4500 eller 40W5500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Står mellom 40W4500 eller 40W5500 nå, kommer til å kjøpe en av de veldig snart. Noen som kan guide meg i retning av en av de? Ganske like i pris hoss Datakjeden. 5500 er jo helt ny, men har vistnokk fått kritikk for "clouding" og "bleeding".

 

 

Da blir vel egentlig spørsmålet om du ønsker clouding" og "bleeding" ? Den sliter med ting som W4500 "slet" med i begynnelsen og som mange kjøpere var skikkelig fortvilet over så da bør valget være enkelt. Nå er input lag også verre på W5500 og det er i allefall fryktelig negativt så sant man ikke liker hakkete bilder som ikke klarer å følge med i raske bevegelser... Kjøp W4500.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

"Input Lag" har ikke noe skjermens evner til å vise bevegelser. Det har med hvor lang tid det tar fra tv-en får beskjed til den faktisk viser det på skjermen. Når man ser film og tv så har ikke dette noe å si for skjermens yteevne i det hele tatt. Det har kun med spilling å gjøre...

 

Forskyvningen er nemlig konstant og da vil det ikke skape hakking ved tv eller film.

 

Når du trykker på spillkonsollen så tar det noen millisekunder før skjermen viser dette. Dette blir ganske tydelig hvis du kobler en mus til konsollen.

 

Når du beveger pointeren så vil du se at pilen på skjermen henger litt etter din egen bevegelse.

 

Et annet eksempel er når noen har koblet et video kamera til en skjerm. Hvis du beveger hånden så vil du se at bevegelsen kommer litt etter på skjermen. Det er rett og slett ikke helt "realtime". Hvis denne forskyvningen blir for stor så vil det påvirke spillingen ganske mye. Eksempelvis vil du klare færre hodeskudd på et FPS spill. Med andre ord så er nok ikke W5500 den beste gaming tv-en, men hvis det er film og tv du skal se så vil jeg tro det er et bra valg.

 

W4500 hadde en del clouding i starten. Dette gjaldt primært modeller som var produsert i Spania og Sony fikset feilen ganske fort. Sånn sett er det trist at de har prestert samme feilen på sin nye W5500 serie.

 

Noen ting taler uansett for deres nye modeller og det er at Sony omsider har satt litt fokus på skjermenes evne til å vise SD signaler. De har vært fryktelig opptatt av HD de siste årene, men heldigvis har de innsett at forbrukere fremdeles forholder seg til SD signaler. Sortnivået er også bedre og det skader ikke noe det heller.

 

Sony har gått fra 10bit paneler til 8bit og dette er et lite tilbakeskritt rent teknisk, men siden man ikke kan bruke 10bit til stort annet enn å klistre det på markedsføringen så er ikke dette noe man trenger å bry seg med. Dessverre har de gått tilbake til et litt dårligere baklyssystem og det har faktisk litt relevans for det betyr at skjermen ikke har like naturlige farger som W4500 modellen. Om dette er noe som vil plage en vanlig forbruker tviler jeg litt på, men det er verd å merke seg.

 

Hvis jeg skal komme med min oppriktige mening så ville jeg sjekket ut de kommende LED tv-ene fra Samsung for trolig har de langt mindre LAG, dypere sort og ikke minst et helt nytt 100hz system med nærmest trinnløs justering.

Lenke til kommentar

Les HDTVtest sin review av W5000:

http://www.hdtvtest.co.uk/Sony-KDL40W5500/

 

Den er altså en ganske klar forbedring over fjordårets W4500. Eneste å trekke for en input lag som sannsynligvis fikses ved firmware update, og som Bava nevner bruker de et dårligere baklyssystem (ikke WCG) på de nye modellene.

 

Et annet viktig poeng å ta hensyn til er annenhåndsverdien av TVen. Om du en gang skal selge den er W5500 en gererasjon, og altså ett år nyere enn W4500. Det betyr egentli ganske mye på bruktmarkedet, uansett om forskjellene i ytelse er små.

 

Så lenge prisforskjellen er neglisjerbar eg hvertfall jeg sikker på hva jeg hadde valgt: W5500. Evt. en av Samsungs nye modeller. Samsung har vistnok brukt over en milliard dollar på utvikling av ny bildebehandling, noe som stiller Samsung i toppklasse hva bildebehandling og SD-signaler angår.

 

Her har du en liten VS artikkel om W4500, W5500 og Samsung B650. Artikkelen er skrevet av en som har testet alle TVene, 100% uavhangig.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl-40...20090323144.htm

 

Og altså en test an Samsung B650:

http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40B650/

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...