Gå til innhold

Batterilevetid. Minske ved bruk?


Anbefalte innlegg

Hei! Fikk høre at batterilevetiden på en bærbar synker når man lader pcen 24/7 på 100%. Men at den ikke gjorde det når man hadde noe kalt batteristyring som gjorde at pcen begynner å lade ved 20% og at den stopper ved 100%, og fortsetter sånn i en evighet. Er dette bare bullshit, eller ligger det faktisk noe i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og nei. For det første vil batteritiden svekkes dersom batteriet er konstant utsatt for høy temperatur (i denne sammenhengen over 15-20 grader). Så lenge pc'en er påslått vil dette være tilfelle.

 

For det andre stemmer det at batteriet har godt av å tappes til ett visst nivå for så å fullades igjen, en gang i blant. Du bør imidlertid være klar over at batteriet vil bare tåle ett visst antall opp- og utladninger (antallet varierer og moderne batterier tåler ganske mange, men når dette tallet er nådd slutter batteriet helt å ta lading), så det å konstant lade batteriet opp og ned 24/7 vil slite ut batteriet ditt mye fortere enn å ha det stående fulladet konstant.

 

Den beste måten å bevare kapasiteten på ett Li-Ion-batteri er å lade det til 40% av full kapasitet, ta det ut av maskinen og oppbevare det på ett kjølig sted. Men hvor mye nytte har du av det da?

 

Konklusjonen er, ett laptop-batteri har begrenset levetid og vil svekkes over tid, uansett hva du gjør. Det finnes noen enkle grep du kan ta for å få mest mulig ut av det:

- slå av maskinen når den ikke er i bruk. Da blir ikke batteriet utsatt for unødvendig høy temperatur over tid.

- lad batteriet nesten ut (viktig at det ikke lades fullstendig ut - Li-Ion-batterier blir permanent ødelagt hvis så skjer) og opp igjen en gang i blant, kanskje 2-3 ganger per måned

- hvis du er veldig ivrig, eller skal kjøre maskinen kun på nettstrøm i lang, lang tid: gjør som jeg nevnte og lad batteriet opp/ut til 40% av full kapasitet, ta det ut av maskinen og oppbevar det kjølig (under 15 grader).

Lenke til kommentar

Skal du la batteriet gå ned til 20%, kan du ikke spille nyere krevende spill, fordi da nedklokkes GPU og CPU.

 

Jeg driter i om batteriet blir ultradårlig over tid, for jeg har somregel laptopen alltid koblet til strøm. På universitetet eller hjemme.

 

Er du redd for batteriet, kjøp ett ekstra, eller kjøp en 17" macbook (eneste grunn jeg ser for å velge macbook, bare så det er sagt :)) med syk batterikapasitet.

Lenke til kommentar
Skal du la batteriet gå ned til 20%, kan du ikke spille nyere krevende spill, fordi da nedklokkes GPU og CPU.

 

Dette er vel en softwarestyrt funksjon som er fullt mulig å slå av... min maskin har ingen slik begrensning og kjører med glede på full pupp til batteriet når 0% (jeg har stilt inn strømstyringsalternativene til å slå av maskinen når den når 5% slik at full utladning unngås).

 

Zeroz, alle batterier, uansett type (kanskje med unntak av blybatterier, men det er ikke relevant for forbrukerelektronikk) svekkes kontinuerlig, og raskere jo høyere temperaturen er. Som sagt, batterier er ferskvare, og dette er også grunnen til at de inntil nylig har vært unntatt fra reklamasjonsretten (en nylig dom fra Oslo tingrett (?) har fastslått at det er 2 års reklamasjonsrett på oppladbare batterier). Følg tipsene mine, så varer batteriet lengst mulig - batteriet på min pc er nå over 3 år gammelt, og jeg kan fortsatt presse over tre timer brukstid ut av det :)

Lenke til kommentar

Ladefunksjonen i maskinen er såpass smart at den reduserer ladestrømmen når batteriet er fullt, slik at den går over i såkalt vedlikeholdsladingsmodus. Dette er helt nødvendig, hvis ladestrømmen ikke reduseres når ett Li-Ion-batteri er fullt vil det eksplodere... Det er i hovedsak varmen som svekker batteriet, da den fremskynder den kjemiske prosessen som gradvis reduserer cellenes evne til å skape potensalforskjell (=spenning) mellom pluss- og minusterminalene.

 

Når det er sagt blir batteriet neppe bedre av å konstant utsettes for ladestrøm, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Skal du la batteriet gå ned til 20%, kan du ikke spille nyere krevende spill, fordi da nedklokkes GPU og CPU.

 

Dette er vel en softwarestyrt funksjon som er fullt mulig å slå av... min maskin har ingen slik begrensning og kjører med glede på full pupp til batteriet når 0% (jeg har stilt inn strømstyringsalternativene til å slå av maskinen når den når 5% slik at full utladning unngås).

 

Ok, men det kommer an på hvor kraftig laptop man har. Jeg har en veldig kraftig laptop og den sliter med å kjøre krevende spill på batteri. Skal man overstyre dette, får jeg kanskje 45-60 min med spilling :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...