Gå til innhold

Komplikasjoner med WD eksterne disker (signature collision)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Western Digital MyBook Premium 500GB (svart, med blå sirkel) som jeg har brukt et par år nå. I dag koblet jeg opp min nye Home Edition (1TB med USB/FW400/eSata) og disse to vil ikke jobbe sammen. Begge er tilkoblet med USB. Kun den jeg kobler i først vil være synlig i utforsker. I Windows sin Disk Manager leser jeg "The disk is offline because it has a signature collision with another disk that is online".

 

Dette har jeg aldri opplevd før, og Google forteller meg intenting nyttig. De resultatene jeg får opp ved søk handler antageligvis om store serverparker og avansert nettverksteknologi som jeg ikke har peiling på. Dette er snakk om to eksterne harddisker av samme fabrikant som ikke tåler trynet på hverandre. Hva kan være galt? 500GB-disken er formatert med FAT32 og den nye formaterte jeg nettopp til NTFS, om det skulle ha noe å si.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, jeg aner ikke om det spiller å mye rolle, men er begge diskene koblet til samme usb? på noen bærbare maskiner så er det en usb hub som delte en usb port til to porter. istedenfor to uavhengige usb'er. Broren min hadde dette problemet på sin gamle dell bærbar. Kan hende jeg roter veldig, det er lenge siden jeg hørte om dette.

Har du prøvd flere usb porter?

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar

Problemet er borte, men ikke løst. Etter den 7. restarten kom begge opp på tak samtidig og det ser ut til å vare inntil videre. Jeg kjører Windows 7 (b7057) 64-bit, men jeg var også innom Vista 64-bit et par ganger under feilsøkingen.

 

hei, jeg aner ikke om det spiller å mye rolle, men er begge diskene koblet til samme usb? på noen bærbare maskiner så er det en usb hub som delte en usb port til to porter. istedenfor to uavhengige usb'er. Broren min hadde dette problemet på sin gamle dell bærbar. Kan hende jeg roter veldig, det er lenge siden jeg hørte om dette.

Har du prøvd flere usb porter?

 

Det er en stasjonær PC. Dell XPS 420. Den har såvidt jeg husker 7-8 separate USB-porter bak. Det er mulig de to i fronten er "delt", men det er de på baksiden jeg bruker til permanente tilkoblinger.

 

 

Signaturen ligger i MBR. http://www.multibooters.co.uk/mbr.html

Hvis du sletter MBR og initialiserer disken på nytt blir det generert en ny signatur.

Det finnes flere program på UBCD som kan gjøre dette, f.eks MBRWork.

Mener det skal fungere å bruke fdisk /MBR. Da slettes kun signaturen, alt annet beholdes.

 

Takk for det. Nyttig å vite hvis problemet kommer tilbake.

 

Nå fungerer det som sagt, men hvorfor vet jeg ikke, så om noen har flere ideer er det bare å komme med de. Det eneste som gjenstår nå er å få eSata-utgangen til å virke på XPS420-en. Det ser ut til at de fleste har problemer med den. Det var jo eSata jeg var tenkt å bruke, men det må gå over USB til jeg finner en løsning på saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...