Gå til innhold

Jordan (11) risikerer livstid


Gjest Slettet-77do0b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b
En amerikansk elleveåring risikerer livstid i fengsel dersom han blir funnet skyldig i å ha drept farens gravide kjæreste.

Les hele saken

 

Mener de virkelig at dette er riktig måte å straffe et barn som i utgangspunktet egentlig trenger psykologisk hjelp til å bli et sammfunsmenneske? Et barn forstår ikke konsekvensene av det en gjør i så ung alder og mye tyder på at ikke alt ruller like godt i hodet. Så vil sammfunnet virkelig bli bedre av å låse de bak lås og slå resten av livet i stedet for å innse at de har et problem?

På mange måter virker det som om rettsystemet skyver støvet under teppet for skjule at de faktisk har et problem som det burde ha blitt fulgt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

livstid er drøyt, men å argumentere for at "han var bare 11 og visste ikke hva han gjorde" blir for dumt. at man er unge betyr ikke at man ikke har en sunn fornuft. grunnen til at saken komer fram er fordi dette er noe som skjer SJELDENT. dersom han i 11-årsalderen kan drepe, hvem vet hva han er i stand til som 20-åring?

terapi terapi terapi.

Lenke til kommentar
livstid er drøyt, men å argumentere for at "han var bare 11 og visste ikke hva han gjorde" blir for dumt. at man er unge betyr ikke at man ikke har en sunn fornuft. grunnen til at saken komer fram er fordi dette er noe som skjer SJELDENT. dersom han i 11-årsalderen kan drepe, hvem vet hva han er i stand til som 20-åring?

terapi terapi terapi.

Kunne ikke vert mer enig. Gi gutten terapi.

Lenke til kommentar

Terapi er allt som trengs. Folk forandrer seg noe sinsykt mellom 11 og 20. blir en ny person mange ganger i løp av den tiden. Terapi dytter utviklinga i korekt rettning.

 

Fengselstraff vill kunn hindre ungen i å noen sinne kunne fungere i samfundet om han kommer ut. Å være i fengsel i bardommen eller ungdomsåra føkker opp hele utviklinga. Man vill ikke fungere normal senere i livet.

Lenke til kommentar
En amerikansk elleveåring risikerer livstid i fengsel dersom han blir funnet skyldig i å ha drept farens gravide kjæreste.

Les hele saken

 

Mener de virkelig at dette er riktig måte å straffe et barn som i utgangspunktet egentlig trenger psykologisk hjelp til å bli et sammfunsmenneske? Et barn forstår ikke konsekvensene av det en gjør i så ung alder og mye tyder på at ikke alt ruller like godt i hodet. Så vil sammfunnet virkelig bli bedre av å låse de bak lås og slå resten av livet i stedet for å innse at de har et problem?

På mange måter virker det som om rettsystemet skyver støvet under teppet for skjule at de faktisk har et problem som det burde ha blitt fulgt opp.

 

Forutsatt at han ikke er psykisk utviklingshemmet, så vet selvsagt en elleveåring utmerket godt at man ikke skal rette et ladd skytevåpen mot en annen person og trekke av. Å si at "barn forstår ikke konsekvensene av det en gjør i så ung alder" vitner i beste fall om dårlig innsikt. Jeg er helt enig med det de andre hevder om at gutten trenger alvorlig hjelp og terapi. At han gjorde dette trenger slett ikke bety at han vil være en fare for samfunnet når han blir voksen, selv om forutsetningene ikke er de aller beste.

Endret av Radial
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
En amerikansk elleveåring risikerer livstid i fengsel dersom han blir funnet skyldig i å ha drept farens gravide kjæreste.

 

Forutsatt at han ikke er psykisk utviklingshemmet, så vet selvsagt en elleveåring utmerket godt at man ikke skal rette et ladd skytevåpen mot en annen person og trekke av. Å si at "barn forstår ikke konsekvensene av det en gjør i så ung alder" vitner i beste fall om dårlig innsikt.

 

Dårlig innsikt? Det jeg skrev var hovedsaklig en generalisering av unger. Jeg har jo selv vært 11år og trodde virkelig ikke at verden var sånn som den viste seg å være. Døden var ikke like alvorlig og drap var noe man ville utføre på mobbere eller lærere som hadde sendt en på gangen. Ikke alle 11åringer er stokk dumme og ikke alle er like oppegående.

Sannsynligheten er stor for at han visste hva han gjorde, men poenget er ikke hvorvidt jeg tydeligvis har for liten innsikt, men hvordan i all verden det går an å dømme han til livstid uten å stille spørsmål ved psyken.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Dårlig innsikt? Det jeg skrev var hovedsaklig en generalisering av unger. Jeg har jo selv vært 11år og trodde virkelig ikke at verden var sånn som den viste seg å være. Døden var ikke like alvorlig og drap var noe man ville utføre på mobbere eller lærere som hadde sendt en på gangen. Ikke alle 11åringer er stokk dumme og ikke alle er like oppegående.

Sannsynligheten er stor for at han visste hva han gjorde, men poenget er ikke hvorvidt jeg tydeligvis har for liten innsikt, men hvordan i all verden det går an å dømme han til livstid uten å stille spørsmål ved psyken.

 

Enig. En gjennomsnittlig 11-åring har ikke i hele tatt den samme oppfatning av verden som et voksent menneske. Menneskehjernen utvikler seg veldig mye i tenårene og tidlig voksen alder. Er en grunn til at man må være 22 for å bli brannmann. Man skal være helt ferdig utviklet i hodet.

 

Så jeg vil uten tvil stå for at en 11-åring absolutt ikke forstår konsekvensene av et drap eller en slik situasjon som dette.

Lenke til kommentar
Dårlig innsikt? Det jeg skrev var hovedsaklig en generalisering av unger. Jeg har jo selv vært 11år og trodde virkelig ikke at verden var sånn som den viste seg å være. Døden var ikke like alvorlig og drap var noe man ville utføre på mobbere eller lærere som hadde sendt en på gangen. Ikke alle 11åringer er stokk dumme og ikke alle er like oppegående.

Sannsynligheten er stor for at han visste hva han gjorde, men poenget er ikke hvorvidt jeg tydeligvis har for liten innsikt, men hvordan i all verden det går an å dømme han til livstid uten å stille spørsmål ved psyken.

 

Enig. En gjennomsnittlig 11-åring har ikke i hele tatt den samme oppfatning av verden som et voksent menneske. Menneskehjernen utvikler seg veldig mye i tenårene og tidlig voksen alder. Er en grunn til at man må være 22 for å bli brannmann. Man skal være helt ferdig utviklet i hodet.

 

Så jeg vil uten tvil stå for at en 11-åring absolutt ikke forstår konsekvensene av et drap eller en slik situasjon som dette.

 

Jeg mener at en gjennomsnittlig elleveåring meget godt forstår at det er straffbart å forvolde en annens død, og at det er noe man rett og slett ikke gjør. At en elleveåring ikke kan holdes strafferettslig ansvarlig for en slik handling i Norge, forandrer ikke på dette.

 

Men det er vel for så vidt litt på siden av poenget, ettersom vi vel alle er enig i at det er patetisk å dømme en elleveåring til livstidsstraff.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...