Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ethernet kontroller problem - Hjelp


Anbefalte innlegg

Har et Gigabit K8NS med integrert LAN Ethernet controller. Aller nyeste nforce3 chipset driver er installert og velfungerende. Jeg kobler inn nettverkskabelen og får beskjed om at "lokal tilkobling er koblet til", men til tross for dette får ikke nettleseren koblet seg til nettverket. Velger jeg å koble pc'en til trådløst nettverk fungerer alt uten problemer, så er ikke hos nettleseren problemet ligger. Hva er galt med ethernet kontrolleren?

Endret av 2die4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis vil dette problemet bedre seg hvis du deaktivere den trådløse tilkoblingen når du bruker kablet. Den skaper konflikter på ethernet forbindelsen din (dvs. lan nettverket) for at din PC skal kunne motta en IP-adresse.

 

Gå i Nettverks Tilkoblinger, Start --> Kontroll Panel --> Nettverks Tilkoblinger. Velg din trådløse tilkobling, høyreklikk og deaktiver. Dette reverseres lett på samme måte.

 

Hvis da ikke dette hjelper, ville jeg gjort to enkle ting.

  • Gå i Command, Start --> Kjør --> skriv Command eller cmd, Skriv ipconfig -all å se hvilken IP du får frem på IP-adresse, Subnetmaske, Standard gateway og DNS. Sammenlign så disse med eksempelet under.
  • Gå i Nettverks Tilkoblinger, Start --> Kontroll Panel --> Nettverks Tilkoblinger, Velg der din ethernet tilkobling, altså den kablete tilkoblingen, høyreklikk --> egenskaper. I listen over alle protokollene, velger du TCP/IP, normaltvis den nedereste å trykker deg videre på egenskaper. Her skriver du inn valgt IP-adresse m.m.

Det mest vanlige oppsettet for IP-adressen og alt det andre er det i eksempelet under. Selfølgelig kan det være andre adresser som er gjeldene. Dette kommer ann på hvilken ruter du bruker. Skal jeg kunne hjelpe deg noe mer må jeg da vite, Ruterens produsent og modellnavn.

 

Standard gateway er betegnelsen for din ruter, noe som gjør at når du skal på nettet blir du rutet gjennom ruteren til riktig adresse hvor innholdet du klikket fram på skjermen befinner seg. Derfor skal du passe på at du først og fremst er koblet til ruteren for at du skal kunne komme deg på internett. Selv om du får opp at du er koblet til nettverket, betyr ikke at du er koblet til ruteren. Hvis du er koblet direkte i ruteren, vil ikke noe av det jeg har fortalt deg hjelpe. Hvis du er koblet til ruteren gjennom en switch, da er det jeg har skrevet veldig relevant å bør følges for best resultat.

 

Et eksempel:

(Du trenger ikke bruke dette eksempelet)

IP-adresse: 192.168.0.101

Subnetmaske: 255.255.255.0

Standard Gateway: 192.168.0.1

Foretrukke DNS: 192.168.0.1

Alternativ DNS: <blank>

 

Håper noe av det jeg skrev, hjalp deg :)

Mvh Johsse

Endret av Johsse
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg deaktiverer alltid trådløs nettverkskobling når jeg prøver å bruke ethernet kontrolleren. Nettverkskabelen går direkte fra nettleverandør routeren til ethernet kontrolleren. Har ikke kommet på nett enda.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Etter at det å fylle inn boksene inne på TCP/IP heller ikke fungerte, tok jeg en telefon til Get. Der fortalte de meg at etter å ha koblet fra trådløs router så må man også restarte Get modemet. Dette må man gjøre hver gang man bytter. Dette har jeg aldri vært utenfor med andre nettleverandører så hadde ingen aning.

Lenke til kommentar
Hvis du har en trådløsrouter med ethernetporter så behøver du ikke restarte GET-modemet. Det er kun nå du kobler deg direkte til modem eller switch tilkoblet direkte på modem at du må gjøre dette. Dette gjelder ikke bare for Get men alle som leverer via TV-kabel.

 

Nødt til å restarte Get modem når jeg setter nettverkskabel rett fra modem til nettverkskort, men ikke når jeg kobler Get modem til trådløs router da altså?

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...