Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe Moped/Scooter - Tips og veiledning


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg laget en tråd fordi jeg har tenkt å kjøpe meg moped. Og siden jeg har null peiling på hva som er bra så trenger jeg hjelp fra dere erfarne mc entusiaster.

 

Det jeg er ute etter er:

 

- Max pris 15.000 kr.

- Lett kjørt.

- Må helst være moped, scooter kan vurderes.

- Lett trimmet, fjernet plomber.

 

Noen formeninger om hva som er inne og som er bra ?

Endret av Borden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

APrilia nei!

 

Aerox er den scooteren med best kjøreegenskaper og flest muligheter for trimming og styling. Uenderlig!

Du klarer deg fint under 15 lapper for en Aerox. Mest populære scooteren i Norge!

Lykke til!

 

Nyttige linker:

www.autodb.no

www.speedoptions.no

www.mc-deler.no

www.speedline.dk

Lenke til kommentar

Er nok ikke den beste scooteren nei, selv om du har en eller har prøvd en så kan du fortsatt ikke si det..

Det er mye styling og trim å få til den ja.

Jeg ville heller valgt en med piaggio motor.

Feks Gilera Runner, Aprilia SR, Piaggio NRG.

 

Aerox er jo kjedelig scooter, alle har den jo.

Og man får ofte en luftkjølt Aprilia sr50 veldig billig.

Nettopp kommet ut en her i området til 4500 og den er kun kjørt 4444.

Ser fin ut, utenom rift i setet.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en gilera SMT, vurderte kjøp av scooter. Testet Gilera Runner, Aprilia SR og Vespa, jeg syns helt klart Aprilia'n var best å kjøre, men Gilera'n hadde best sete... Flere kompiser av meg har kjøpt seg Aprilia fordi de er så enkle å trimme uten å måtte ødelegge hele scootern.

Lenke til kommentar

De nyere Gilera runner og APrilia sr'ene er vel så og si samme sykkel.

Vet om en på Mopedportalen som kjøpt seg en for ikke så lenge siden, og han er iallfall VELDIG fornøyd med sin.

 

Er det den nye typen sr du tenker på? Vannkjølt, luftkjølt eller ditech?

Vannkjøling går bra, og du får MYE trim til den.

Luftkjølte går ikke fullt så bra som LC eller ditech, men går godt, god del trim til denne også.

Ditech går nok best, eller ikke langt ifra best orginalt, og kan trimmes med gameboy. Ellers er det ikke så veldig mye du kan gjøre, noen få sylinderkits er det jo, men den vil nok ikke gå så godt som en trimma vannkjølt.

 

 

Tok nettopp variatorplomberinga i en luftkjølt Sr50 for en kompis, og den gjorde 80 på speedo.

Det var fortsatt med plombering i sylinder(halv eksos, noen av de eldre luftkjølte sr50 har dette.

Ved et uhell tidligere der luftfilteret knuste datt det av en slange, som jeg vil tru funker som en plombering. Da jeg ikke fant noen plass på forgasser å sette den på, og uten denne gjorde den 65 på speedo.

 

Edit, ble litt tullete her, men den gjorde 65 før jeg tok variatorplomberinga.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar
Faktisk så tror jeg scooter egner seg best for meg. Bor i by, så den skal bli mest brukt til å kjøre til og fra skole, til kompiser og butikkene og slikt.

 

Har funnet meg en her. Med et meget fint design og en bra pris.

 

http://www.engrosservice.no/index.php?main...products_id=379

 

Noen meninger om denne?

ville holdt meg langt borte fra kina scootere som du linker til der. dele tilgangen er dårlig, og du vil trenge mye deler pga de detter fra verandre, slitter å gå osv. det værste er at det er en av de slappeste scooterne på markede.

 

andre scootere som aerox, men den er gammel nå så jeg ville ikke kjøpt en. kommer sikkert ny modell snart. aprilia har noen bra men importøren gikk konkurs tror jeg så kan bli problemer med deler.

 

et godt tips. gå å prøv litt forsjellige scootere i din prisklasse. så ser du om du finner en du syns er god å kjøre og liker og virker som et godt kjøp. hold deg unna 4-taktere da de er veldig ofte slappe og går såvitt over 40 km/t. som feks den kina scooteren.

Lenke til kommentar

Den gamle importøren gikk konkurs ja, men går alltid ann å få ny vettu.

Det går fint nå, det er jeg ganske sikker på.

Spesielt siden en kompis av meg nettopp fikk nye orginale aprilia deler på sin Aprilia SR50.

 

Men uansett om den er konkurs eller ikke så får man fortsatt deler. Så det er ikke det store problemet, med mindre du MÅ ha orginale og helt nye deler.

 

Det med at de der billige kina 4takterne går i stykker vil jeg tro er mest pga at de ikke gjør som det står i instruksjonene.

Man skal nemlig bytte olje og stille ventilene etter 1000km(tror det var det).

Men at de knapt går 40 er jo ganske feil.

De jeg har kjørt har lett gjort 60, men vil fremdeles ikke kalle de spreke.

Men så har du jo ekstremt med deler, og de koster jo ikke akkurat mye heller.

Lenke til kommentar

problemet er at ingen gjør slik som insturksjonene sier. du må innrømme de går DASS.pluss de fleste av dem begynner også å ruste.

 

du sier delene er billige men det hjelper ikke det når alt må bestilles på internett hvor du må ha frakt ++ og mye ryker på de slik at de trenger mye deler.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det jeg sier, at ingen gjør det de må for at den skal virke skikkelig.

Ja jeg innrømmer at de går dass, det sa jeg jo også, de er ikke spreke, men går ca 60 orginalt.

Det er jo veldig mange forhandlere rundt i landet, selv om de går under forskjellige navn er det fortsatt samme scooter.

 

Og at det ryker så ufattelig mye stemmer vel ikke helt, ja ting kan gå i stykker på disse, men det kan det også på mer kjente merker.

 

Det er ikke bare kina scootere som ruster, de gjør de fleste..

 

 

Huff, det høres jo ut som om jeg beskytter kina scootere :S

Det er ikke det jeg gjør, det er bare det at man trenger ikke snakke drit om merker om man har prøvd en scooter og synes at den var treig, liten etc.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

Forsåvidt samme her, men så har ingen av de som eier disse mopeden gjort som man skal.

Blandt annet bytte olje og stille ventiler, derfor fikk jeg muligens dårlig erfaring.

Men det er derfor jeg skriver at man ikke bør stemple de som dårlige om man ikke gjør det man skal for at den skal funke skikkelig..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vet ikke helt om den er vannkjølt, luftkjølt eller om det er innsprøyting. Skal forhøre meg mer etter påsk nå.

Så 80 km/t er ikke ulogisk på ei strekning?

 

Jeg synes også det er en veldig nydelig scooter. Var komfortabelt sete synes jeg også.

 

Men mine venner som er " eksperter " sier det beste for meg er å kjøpe scooter. Bor i by, skal brukes å kjøre til skole, jobb, venner og omkring i byen som jeg har nevnt.

De sier at mopeder har dårligere holdbar het og mister verdien fortere enn en scooter.

Så scooter er det rimeligste?

Lenke til kommentar

Rundt 80 er ikke umulig nei.

Sier meg enig i deler av det vennene dine sier, scooter er bedre når man bor i by da man slipper å gire hele tiden.

Men at de har dårligere holdbarhet og mister verdien fortere er jeg ikke sikker på om jeg er enig i.

Virker som om de holder verdien ganske godt, holdbarheten er jo ganske god på de fleste mopeder, i tillegg så er moped deler veldig billige.

Lenke til kommentar

gilera runner er vannavkjølt tror jeg. er en piaggio motor tror jeg. vis det er den så er det en bra motor som står i den.

 

har aldri prøvd gilera runner, men har bare hørt bra ting om den. det er riktig at du bør velge scooter vis du bor i by.

 

skal du kunne kjøre i 80 med den trenger du kanskje et effektanlegg på den. er ikke sikker på hvor godt de går uplombert, kan vær det er nokk å kjøre uplombert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...