Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU Kontroll, Kva no?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er lukkeleg eigar av ein 87 modell Ascona C :thumbup:

 

Denne har no vore til sin fyrste EU kontroll i mitt eigarskap.

 

Fylgjande manglar:

 

- Bremsebelegg for tynne: høyre foran (2)

- Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel (større enn 30% av høgaste verdi): foran (2)

- Forskjell i bremsekraft >50 % av høgaste verdi. (2)

- Skiltlys manglar (1)

- Foraksel - defekt drivakselmansjett: venstre side og høyre side (1)

- Foraksel - defekt drivaksel: venstre side og høyre side (2)

- Slakk i hjullager: venstre bak og høyre bak (1)

- Varsel trekant mangler (1)

 

Kjøpte bilen for snaue 1500 kr.

 

For å utbedre manglane må eg nytte verkstad sidan eg har liten mulegheit til å gjere noko sjølv.

Nokon som har formeining om det kan vera verdt det?

Bilen har forøvrig ikkje gått meir enn 55 000 km.

 

Målet er å ha ein bil som ein kan bruke av og til. Er ikkje avhengig av den til og frå jobb for eksempel.

 

Takk for tilbakemeldingar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis bilen ellers er i ålreit stand, og du er fornøyd med den så hadde jeg kostet på den reparasjonen. Du kan også kjøpe deg en Haynes Bok til din bil, der det står hvordan du gjør ting selv med utfyllende tekst og illustrasjoner. Å bytte bremseklosser feks. er lekende lett hvis man har en "oppskrift" Gjør så mye du kan selv, og la verkstedet ta resten. Kan spare mye på det.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er lukkeleg eigar av ein 87 modell Ascona C :thumbup:

 

Denne har no vore til sin fyrste EU kontroll i mitt eigarskap.

 

Fylgjande manglar:

 

- Bremsebelegg for tynne: høyre foran (2)

- Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel (større enn 30% av høgaste verdi): foran (2)

- Forskjell i bremsekraft >50 % av høgaste verdi. (2)

- Skiltlys manglar (1)

- Foraksel - defekt drivakselmansjett: venstre side og høyre side (1)

- Foraksel - defekt drivaksel: venstre side og høyre side (2)

- Slakk i hjullager: venstre bak og høyre bak (1)

- Varsel trekant mangler (1)

 

Kjøpte bilen for snaue 1500 kr.

 

For å utbedre manglane må eg nytte verkstad sidan eg har liten mulegheit til å gjere noko sjølv.

Nokon som har formeining om det kan vera verdt det?

Bilen har forøvrig ikkje gått meir enn 55 000 km.

 

Målet er å ha ein bil som ein kan bruke av og til. Er ikkje avhengig av den til og frå jobb for eksempel.

 

Takk for tilbakemeldingar!

Om bilen virkelig har gått så lite, så synes jeg det høres litt rart ut at drivakslene og mansjettene er røket. Er det et verksted som kanskje vil sko seg på at du ikke har så mye peiling på bilen? Jeg ville iallfall ha vurdert å få bilen ettersett av et annet verksted eller noen som har erfaring med å skru bil. Da er det heller andre ting jeg ville trodd måtte fikses på denne type bil (dempere, hjuloppheng, elektrisk, eksos er mer typisk for denne bilen). Det er ikke så veldig kompliserte ting som må repareres, men spesielt om du ikke vil/kan gjøre noe selv, vil dette koste en liten bunke med høvdinger. Bremsene er småplukk, der snakker vi om hundrelapper i deler, men trolig noe arbeid i demontering/rengjøring/smøring, 3-4 timer for å få det opp i en stand som får det til å fungere noen år til. Akslene er det litt værre med. Litt alt etter bilmodell kan bare delene her komme på 4-6.000.- + en liten dags arbeid, kanskje rundt 10.000.-. Tar egentlig summene litt ut fra luften, det er flere år siden sist jeg plukket på denslags, men tror ikke jeg bommer stygt.

Totalt 10-15.000,- kanskje?

Det er jo en gammel bil da, men disse bilene er jo egentlig ganske greie ellers, om det ikke er for mye rust.

Har du et lokalt biltilsyn du kan gå til, eller NAF? Biltilsynet er å foretrekke, de er ganske proffe, har intet å tjene på å gi for mye eller for lite feil.

 

Om du ikke vil ha den, så tipper jeg du bør kunne selge den for dobbel pris av hva du ga for den, om den ellers ser grei ut. Det er nok av hjemmemekkere som kan få denne godkjent for noen få lapper, og derved få et greit "objekt" utav det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...