Gå til innhold

Server for fil, mediastream og vpn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med å streame? Skal du prosessere filmen på serveren mens den spilles?

 

Det finnes programvare som kan transcode filmen mens den spilles, slik at du kan f.eks. spille MKV-filer på en Playstation 3 selv om PS3 ikke støtter det formatet. Dette krever imidlertid ganske mye muskler på serveren, spesielt om det dreier seg om Full HD materiale.

 

Hva skal du bruke til å spille filmen av med?

Lenke til kommentar

Men du tenker å bruke PS3 som avspiller, ikke sant? Hva slags TV har du, full HD?

 

Du vil nok raskt finne ut at PS3 er veldig kresen på hva den vil spille av. Ikke en gang web-tv fra NRK virker. Mange av de mest populære filformatene er heller ikke støttet. For eksempel Matroska (.mkv) eller FLAC (for musikk). Så du vil nok føle behov for å gjøre noe ganske snart.

 

Jeg bygde nettopp en slik boks du snakker om til meg selv, og jeg har installert et program som heter PS3 Media Server på den. Den kan du bruke til å spille av nær sagt hva det skal være. Den transcoder eller "oversetter" til et PS3-vennlig format mens filen spilles. Jeg kan spille mkv-filer med full HD-oppløsning uten problemer, den kan til og med legge på undertekster.

 

Det må jo settes opp, så litt arbeid er det jo med det, men det er relativt enkelt. Og så krever det litt muskler av prosessoren når man snakker om HD, din er kanskje litt svak.

 

Det finnes jo også andre mediaservere, som Tversity og Media Tomb, men disse krever vel også litt ressurser.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt PS3 i noen år, og prøvd litt forskjellig når det gjelder media streaming. Har vel egentlig gitt det opp. Er ikke bare jeg som skal kunne håndtere avspilling av film fra nettet osv. Blir for avansert.

 

Så jeg har siktet meg ut en DViCO TViX HD M-6500A . Har allerede hatt en Popcorn hour, men ga den bort for et år siden og da kan jeg oppgradere ett hakk tenkte jeg.

Lenke til kommentar

chiefoff1: Det jeg har i min nybygde server er følgende:

 

Nå er ikke jeg noen hardware-guru, men det var dette jeg kom frem til med litt hjelp. PS3 mediaserver kjører i alle fall full HD feilfritt på den, og det var mitt mål. Men vær obs på at du må ha kablet nett til PS3 for at det skal fungere.

 

magkarl: En slik avspiller du tenker på er vel et fullgodt alternativ, og da trenger du ikke så mye muskler på serveren heller. Du får en boks ekstra, men det blir sikkert ikke noe særlig dyrere totalt sett.

Endret av Sweet_Enough
Lenke til kommentar

sweet_enough: Du har vel ikke tilfeldigvis handlelisten din liggende? Er det nødvendig med så kraftig prosessor? Jeg skal bruke den hovedsaklig til Squeezecenter + back up til den andre maskinene i huset, blir vel kanskje noe streaming med PS3 media server og jeg er ute etter å gjøre det billigst mulig. Hvilket OS bruker du foresten?

 

På forehand takk for god hjelp til en ammatør!!!!

 

Chiefoff1

Lenke til kommentar

Du kommer inn på linkene mine overfor, ikke sant? Jeg har ikke noen annen handleliste enn det, bortsett fra at jeg kjøpte dette skjermkortet og noen harddisker. Strømforsyning og kabinett hadde jeg fra før.

 

Det som for meg var det kritiske er transcoding av full HD materiale i 1080p, det krever mye muskler av prosessoren. Det står ikke noe bestemt minimumskrav på siden, men så vidt jeg husker bruker utvikleren en AMD-prosessor som er LITT svakere enn min. Den må nok være dualcore i alle fall.

 

Du kan jo kikke på denne tråden på diskusjonsforumet for programmet, der diskuteres nettopp hvordan lage en 1080p-server så billig som mulig.

 

Hvis du ikke trenger 1080p kan du spare en del på prosessor, hovedkort og minne. Hva Squeezecenter trenger vet jeg ikke, men helt sikkert mindre enn dette. Det er folk her inne som vet MYE mer om prosessorer enn meg, og jeg er vel ikke så flink med budsjetter heller. Kjøper heller for mye enn for lite, det er ikke så ofte jeg bygger PC.

 

Men det er jo stas med 1080p da. :yes: Om du har tv til det. Men du har kanskje Blu-Ray...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...