Gå til innhold

Selvangivelsen til høsten!?


RunarL

Anbefalte innlegg

Har ventet lenge på selvangivelsen i posten og idag fikk jeg endelig brevet.

Men i brevet fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk dette før til høsten for de trenge mer tid til å undersøke.

 

Jeg har solgt noe småting på finn.no å frykter nok at omsetningen har passert 50 000 ifjor, kan det ha noe med dette å gjøre?

Jeg er ikke noe registrert firma da dette er bare en hobby.

 

Hva er det verste så kan skje?

Nå sitter jeg her å tygger negler i frykt av å bli sendt i fengsel pga skatteundrivelse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å selge småting på Finn.no som en hobby er ikke skattepliktig. Hadde det vært snakk om summer i klassen 250. 000 +++ så hadde det vært noe annet. Uansett er dte et skjønn som må nedlegges, men 50. 000 vil jeg si ikke kvalifiserer. da er et spørsmål hvor aktivt du har vært.

 

Det er normalt at noen skatteytere får ligninga si til høsten, en grunn kan være at skattetaten vil granske selvangivelsen din nærmere. Ofte gjelder dette hos personer som krever særfradrag.

 

Slapp av, det er helt normalt.

Lenke til kommentar

Takk! Det er litt avslappende å høre det.

 

Jeg tar likevell turen til skatteetatens kontor imorgen får å høre om det er noe spesielt jeg må gjøre.

 

Jeg har også hatt 5 forskjellige jobber i løpet av 2008, så kanskje det har noe med korresponderingen av disse å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er ikke normalt at vanlige lønnstakere får skatteoppgjøret til høsten.

 

Er du ikke:

-Næringsdrivende

-Selskap

-Lønnstaker og pensjonist som er gift med næringsdrivende får skatteoppgjøret til høsten samtidig med ektefellen.

-Lønnstakere og pensjonister som skattekontoret trenger mer tid til. Dette gjelder skattytere som f.eks. kan ha formue/inntekt i flere kommuner - mottatt etterbetalt pensjon - næringsvirksomhet/andel i deltakerlignet selskap - søkt om utsettelse med innlevering av selvangivelsen - opplysninger i merknader/vedlegg til selvangivelsen - differanse mellom opplysninger i selvangivelsen og innberettet beløp fra arbeidsgivere, banker mv.

 

så hadde jeg lurt litt hvis jeg var deg....

Lenke til kommentar
https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver...ingsvirksomhet/

 

Husk at når omsetningen passerer 50k i løpet av en 12 månedersperiode skal man kreve inn moms. For din skyld håper jeg skattemyndighetene ikke vet hvor mye du har solgt for.

 

Mvh

Brack

 

Hva kan skje viss jeg f.eks har hatt en omsetning på 60 000 før nyttår?

Må jeg betale moms av de 10 000 over 50 000 eller hele beløpet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...