Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Må nok ha to kabler for å få automatisk oppdatering.

Kan visstnok kjøre manuell oppdatering med en kabel, har aldri gjort det så usikker på hvordan man gjør det.

 

Varme i standby høres rart ut, mulig en vifte har sluttet å virke eller noe.

Det er viktig at du sørger for masse frisk luft til dekoderen, både til viften bak og de på siden fremme.

Min blir også varm, men ikke noe voldsomt varm.

Jeg har derimot en god kjøletilgang, med friluft til begge sidene og ikke noen dør eller noe foran som lukker den inne.

Du kan jo forsøke å sette den oppå tvbenken isteden, er ofte plass under tven, og se om temperaturen synker.

Du kan jo også sjekke temperaturen på harddisken (menu, informasjon, informasjon om harddisken) min ligger på 35 grader nå, men har vært over 40 før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, men jeg kobla opp i mot den, men fikk ingen mld på skjermen om oppdatering. Forøvrig kan jeg se på en annen kanal samtidig som jeg tar opp med også bare en kabel. Jeg prøvde også manuel oppdatering, men fikk Er09 oppvist på dekoder skjermen. Tydligvis et error av noe slag.

Lenke til kommentar

Hum nå blir jeg forvirret her. Det snakkes om at man ikke kan ta opp med HD-PVR kabelboksen uten å koble noen ledninger frem og tilbake.

 

Jeg har HD-PVR boks til kabel og har kun 1 kabel fra veggen og inn i CAB-IN men jeg får fint tatt opp på en kanal samtidig som jeg ser på en annen. Kan også kjøre opptakk på 2 forskjellige kanaler samtidig så sant jeg ser på den ene av dem.

Dog har jeg TV signalet mitt via fiber om det har noe å si?

 

Til Ankh: Jeg har kabelboksen og det er slik at jeg fint kan legge hånda på den i standby men jeg kjenner jo at den er varmere enn hånda mi. Både DVD spilleren og CD boksen som står oppå står fritt i TV benken uten noen dør foran.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Denne tråden var egentlig ment for satelitt dekoderen.

Den har to coaxinnganger, og man bør ha to separate coaxkabler mellom satelitthodet og dekoderen.

 

DTT er vel bakkenettet, Digital Terrestial Transmition.

 

Det høres jo ut som om DTT in er hovedinntaket, og de andre er hvis man skal sende signalet videre til andre dekodere i andre rom.

 

Kjenner ikke kabelnett versjonen, men satelittversjonen blir også "varm", men hva er "varmt" for dekoderen?

Nye skjermkort, (ja, det er noe helt annet) er ratet til å tåle 105 grader såvidt jeg vet.

Flere har passert 100 grader:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1153477

 

Nå vet ikke jeg om samme type kvalitetskomponenter brukes i dekoderen, men jeg tviler.

Den eneste temperaturleseren jeg har funnet på satelittdekoderen er på harddisken, min viser nå 35 grader noe som ikke er ille.

 

Hvis dekoderen blir VELDIG varm, så er vel noe galt og du kan jo klage og få en ny dekoder tilsendt.

Er jo mulig at noe er galt eller at den kjøler for lite (f.eks at en vifte har feilet).

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg gikk til bestilte denne boksen for litt over en måned siden, og fikk da også med sendt et LNB med 4 uttak. Boksen virket grei nok den de første dagene, bortsett fra litt støy fra viften og at den er ufattelig treg og har noen menyer som man skulle tro var laget tidlig på 80-tallet en gang. Men alt i alt så var førsteinntrykket som forventet.

 

Men så til mitt problem som har dukket opp og som jeg ikke greier å se at andre har hatt etter å sett raskt over denne tråden. Det har seg slik at etter en ukes tid så begynte boksen å ha "problemer med å motta signal" på enkelte tv kanaler. Det første som slo meg da var at parabolen var litt dårlig innstilt, så jeg forsøkte å finjustere litt. Ettersom jeg har en dreambox fra før og brukte den som referanse på signalet så var konklusjonen at det var lite å hente på å finjustere, da jeg hadde et signal på nesten 90% signalstyrke på dreamboxsen på nesten alle kanalen i norgespakken med noen små variasjoner som det naturligvis vil være. De kanalene som var problemet var NRK1-2-3, TV 2, TV 2 Zebra, Nyhetskanalen, og tildels TV3. Disse kanalene kom det bare opp: "Problemer med å motta signal" når jeg slo på boksen etter at den da gjerne hadde vært avslått siden sist kveld, men så plutselig etter ca en halvtimes tid så kunne kanalene virke igjen. Slik kunne det fortsette kveld etter kveld, mens dramboxen hadde fult signal på alle kanaler. Oppdaget at hvis jeg ikke fikk inn for eks tv 2 så kunne jeg bare slå på tv 2 på dreamboxen og fikk da med en gang signal på HD PVR mottakeren MERKELIG! Frustrasjonen var til å ta og føle på! Men så etter noen dager var det også samme problem med dreamboxen at den ikke greide å ta inn signal på kanal kanalene som jeg har nevnt. Først da forstod jeg ingen ting! Problemet kom og gikk plutselig virket kanalene plutselig ikke. Kom til at jeg måtte prøve å foreta en ny finjustering av parabolen, men uten hell. Problemet kom og gikk.

Bestemte meg for å koble fra LNB'en jeg fikk fra Canal Digital og koble til det LNB'en med ett uttak som jeg hadde fra før og vips så hadde jeg full signal styrke på alle kanaler igjen på dreamboxen, tok derfor og byttet over slik at det var HD PVR mottakeren som var tilkoblet, også det med suksess. Signal styrken lå da jevnt på 180-190 på alle kanalene. konkluderte da naturligvis med at det måtte være feil med LNB'en jeg fikk fra Canal Digital som kunne til alt. MEN så etter en ukes tid begynte det på igjen med akkurat samme problem som tidligere at den hadde: "problemer med å motta signal" Kanalene som det hele tiden ikke har vært noe problem med er TV Norge, FEM, Viasat 4, voice og TV 3.

Kommer da på at jeg skal bytte over igjen slik at LNB'en er tilkoblet Dreamboxen og som jeg fryktet så var det samme problem der at den bare mottar signal på de nevnte kanalene. Kan da bare forestille meg at det MÅ være parabolen som må finjusteres, har liten tro på at det kommer til å hjelpe, men gjør et forsøk men det finnes ikke antydning til forandring i signal styrken på de kanalen som det gjelder. Blir da så frustrert at jeg bare slår av og går for å spise. En halv time senere så prøver jeg å slå på igjen, og hva tror dere skjer da? Har da plutselig fult signal på alle de kanalene som jeg ikke fikk inn, har vel aldri hatt så bra signal tidligere;) dette var da i går kveld. Etter jeg kom hjem fra jobb i dag slo jeg på dreamboxen og der var det som forventet ikke signal på de kanalene som jeg har nevnt tidligere, men signal på TV norge, FEM, Viasat 4, TV 3 og voice.

På et desperat forsøk tar jeg det 3. LNB hode jeg har og bare bytter over med det som var montert. Og dermed har jeg fult signal på dreamboxen på alle kanaler. Jeg har enda ikke byttet over til HD PVR'en enda, det kommer jeg heller ikke til å gjøre. For med dette konkluderer jeg med at HD PVR'en har ødelagt 2 stk LNB hoder!

 

Er det noen som har synspunkter å komme med eventuelt samme erfaringer ?

 

Enn så lenge virker alle kanalene i Norgespakken på dreamboxen..........

 

 

 

Ser at det er ufattelig mange problemer med denne "boksen" så hadde jeg undersøkt nærmere så er det ikke sikkert jeg hadde gått til anskaffelse av denne saken her....

Lenke til kommentar
Hum nå blir jeg forvirret her. Det snakkes om at man ikke kan ta opp med HD-PVR kabelboksen uten å koble noen ledninger frem og tilbake.

 

Jeg har HD-PVR boks til kabel og har kun 1 kabel fra veggen og inn i CAB-IN men jeg får fint tatt opp på en kanal samtidig som jeg ser på en annen. Kan også kjøre opptakk på 2 forskjellige kanaler samtidig så sant jeg ser på den ene av dem.

Dog har jeg TV signalet mitt via fiber om det har noe å si?

 

Til Ankh: Jeg har kabelboksen og det er slik at jeg fint kan legge hånda på den i standby men jeg kjenner jo at den er varmere enn hånda mi. Både DVD spilleren og CD boksen som står oppå står fritt i TV benken uten noen dør foran.

 

Igjen, 2 kabler gjelder KUN(!!) parabol dekoderen!

 

Hei!

 

Jeg gikk til bestilte denne boksen for litt over en måned siden, og fikk da også med sendt et LNB med 4 uttak. Boksen virket grei nok den de første dagene, bortsett fra litt støy fra viften og at den er ufattelig treg og har noen menyer som man skulle tro var laget tidlig på 80-tallet en gang. Men alt i alt så var førsteinntrykket som forventet.

 

Men så til mitt problem som har dukket opp og som jeg ikke greier å se at andre har hatt etter å sett raskt over denne tråden. Det har seg slik at etter en ukes tid så begynte boksen å ha "problemer med å motta signal" på enkelte tv kanaler. Det første som slo meg da var at parabolen var litt dårlig innstilt, så jeg forsøkte å finjustere litt. Ettersom jeg har en dreambox fra før og brukte den som referanse på signalet så var konklusjonen at det var lite å hente på å finjustere, da jeg hadde et signal på nesten 90% signalstyrke på dreamboxsen på nesten alle kanalen i norgespakken med noen små variasjoner som det naturligvis vil være. De kanalene som var problemet var NRK1-2-3, TV 2, TV 2 Zebra, Nyhetskanalen, og tildels TV3. Disse kanalene kom det bare opp: "Problemer med å motta signal" når jeg slo på boksen etter at den da gjerne hadde vært avslått siden sist kveld, men så plutselig etter ca en halvtimes tid så kunne kanalene virke igjen. Slik kunne det fortsette kveld etter kveld, mens dramboxen hadde fult signal på alle kanaler. Oppdaget at hvis jeg ikke fikk inn for eks tv 2 så kunne jeg bare slå på tv 2 på dreamboxen og fikk da med en gang signal på HD PVR mottakeren MERKELIG! Frustrasjonen var til å ta og føle på! Men så etter noen dager var det også samme problem med dreamboxen at den ikke greide å ta inn signal på kanal kanalene som jeg har nevnt. Først da forstod jeg ingen ting! Problemet kom og gikk plutselig virket kanalene plutselig ikke. Kom til at jeg måtte prøve å foreta en ny finjustering av parabolen, men uten hell. Problemet kom og gikk.

Bestemte meg for å koble fra LNB'en jeg fikk fra Canal Digital og koble til det LNB'en med ett uttak som jeg hadde fra før og vips så hadde jeg full signal styrke på alle kanaler igjen på dreamboxen, tok derfor og byttet over slik at det var HD PVR mottakeren som var tilkoblet, også det med suksess. Signal styrken lå da jevnt på 180-190 på alle kanalene. konkluderte da naturligvis med at det måtte være feil med LNB'en jeg fikk fra Canal Digital som kunne til alt. MEN så etter en ukes tid begynte det på igjen med akkurat samme problem som tidligere at den hadde: "problemer med å motta signal" Kanalene som det hele tiden ikke har vært noe problem med er TV Norge, FEM, Viasat 4, voice og TV 3.

Kommer da på at jeg skal bytte over igjen slik at LNB'en er tilkoblet Dreamboxen og som jeg fryktet så var det samme problem der at den bare mottar signal på de nevnte kanalene. Kan da bare forestille meg at det MÅ være parabolen som må finjusteres, har liten tro på at det kommer til å hjelpe, men gjør et forsøk men det finnes ikke antydning til forandring i signal styrken på de kanalen som det gjelder. Blir da så frustrert at jeg bare slår av og går for å spise. En halv time senere så prøver jeg å slå på igjen, og hva tror dere skjer da? Har da plutselig fult signal på alle de kanalene som jeg ikke fikk inn, har vel aldri hatt så bra signal tidligere;) dette var da i går kveld. Etter jeg kom hjem fra jobb i dag slo jeg på dreamboxen og der var det som forventet ikke signal på de kanalene som jeg har nevnt tidligere, men signal på TV norge, FEM, Viasat 4, TV 3 og voice.

På et desperat forsøk tar jeg det 3. LNB hode jeg har og bare bytter over med det som var montert. Og dermed har jeg fult signal på dreamboxen på alle kanaler. Jeg har enda ikke byttet over til HD PVR'en enda, det kommer jeg heller ikke til å gjøre. For med dette konkluderer jeg med at HD PVR'en har ødelagt 2 stk LNB hoder!

 

Er det noen som har synspunkter å komme med eventuelt samme erfaringer ?

 

Enn så lenge virker alle kanalene i Norgespakken på dreamboxen..........

 

 

 

Ser at det er ufattelig mange problemer med denne "boksen" så hadde jeg undersøkt nærmere så er det ikke sikkert jeg hadde gått til anskaffelse av denne saken her....

 

Tror nok neppe at HD-PVR'en har ødelagt to hoder ;p haha

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hojo: Vet at det er en rar sannsynligvis softwarefeil med signalmottaket som kommer og går, uten noen tilsynelatende logikk.

Hvis du går inn og måler signalstyrkene (begge to) så kan signalstyrkestreken være både grønn og rød i tillegg til selve styrkenivået.

Med andre ord, du kan ha nok signalstyrke men for dårlig kvalitet slik at styrkestreken blir rød.

Har selv opplevd dette innimellom, men det forsvinner av seg selv etter kort tid.

Vet også det kan bli problemer hvis du har for lang kabel (lengre enn de rullene som følger med) og lignende, og det kan jo også være en dårlig kobling i pluggene i en eller annen side.

 

Ellers er det jo alt det vanlige med at parabolen ikke bør lee for mye på seg i vinden, at den bør ha parably over hodene osv.

skal vel heller ikke se bort fra at du har fått en defekt dekoder eller sathode.

Lenke til kommentar

Ankh: Signalet forsvinner bare på bestemte kanaler og problemet oppstår som oftest når tuneren akkurat er på slått, så kan det ta en halv times tid før den har signal på alle kanalene. Men så etter 3-4 timer så forsvinner signalet bare helt plutselig uten noe logikk. Lurer litt på om det har noe med polariseringen å gjøre. Men har ikke klart for meg hvilke kanaler som sender horisontalt og vertikalt!

 

Trodde jo at det måtte være at jeg hadde fått et defekt hode far CD, ettersom samme feil begynte å oppstå på min dreambox som har fungert utmerket i 5 år nå.

Byttet som nevnt tidligere tilbake til ett av mine eksisterende singel LNB og problemet så ut til å være borte både på HD PVR'en og dreambox'en, men etter en liten uke så begynte samme feil på HD PVR'en Koblet så til dreambox'en og samme feil der også. så logikken tilsa jo at det var innstilling av antennen. Uansett hvor mye man prøvde å stille inn parabolen så forandret ikke signalet seg i det hele tatt på de kanalene det gjaldt. Signalet kom bare helt plutselig tilbake, for så å forsvinne etter samme mønster som på HD PVR'en.

 

På torsdag så byttet jeg LNB hodet med ett "nytt" singel LNB og koblet til dreambox'en og signalet kom med en gang på alle kanaler. Signal styrken er upåklagelig bra, ligger på godt under 90% så og si på alle kanaler. Dreambox'en er tilkoblet på 3. døgnet nå og uten noen som helst problemer. Har enda ikke tørt å koble til HD PVR'en enda!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det eneste jeg vet er at signalstyrken varierer mye mellom kanalene, men det har med hvor stor styrke det sendes med.

Når jeg hadde mye trøbbel med min dekoder, så fikk jeg en liste med kanaler fra CD som jeg skulle måle styrken på, og signalet varierte vel fra 169/170 som er absolutt minimum, og opp rundt 185/186 som er bra.

Vet ikke hva du har, men det kan jo være så enkelt at du stiller inn antennen og måler mot de kanalene som sender sterkt, og så blir det for lite på de som sender svakere.

Rart at du skulle få ulikt resultat på ulike dekodere, men mulig det ligger en forsterker eller noe i dreamboksen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Bruker ikke tiddstyring, merker kun i epg listen.

 

Epg har vært utrolig ustabil, virker som om det henger seg opp innimellom og ikke mottar epg info.

Hjelper ofte å nullstille, men ikke alltid.

Det var jo mye feil i epg som skulle rettes i siste oppdateringen, har ikke sett noen forskjell ennå men alt har funket bra siden oppdateringen.

 

Det er jo også sånn at ikke alle kanaler har info om alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...