Gå til innhold

Dårlig TV? Tar ikke svideo?


Anbefalte innlegg

Kjøpte for et halvt år siden en billig (!) TV på Elkjøp. Den har en scart på baksiden og tre plugger på forsiden. TVen er en Panasonic tx28ck1 (den til 2800,-) Skjemkortet mitt er r8500. Har endelig fått ut fingeren og funnet ut at det er tross alt bedre å se en film på 28" enn 19" skjermen min.

 

Kabelen er svideo til Scart. Jeg får signal, skjermbakgrunnen ser bra ut, men jeg klarer ikke å få et bra bilde når jeg setter i gang MediaPlayer. Alt blir svart/hvitt og annet grums.

 

Har søkt gjennom forumet men har ikke funnet noe relevant, derfor spør jeg:

 

Denne TVen takler visstnok ikke Svideo signaler, supporttlf mente i alle fall ikke det. Har jeg noen andre alternativer en å kjøre signalet gjennom Scart? Går det ann å bruke pluggene i front? Vil det i såfall forringe billedkvaliteten?

 

Takker for alle svar. Vil ikke kjøpe mer kabler enn det som er nødvendig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan være en del insillinger med skjermkortet du har oversett... Siden du får et bilde.... :-?

 

Det er dette jeg da lurer på. Hvis ikke TVen takler Svideo signaler, så hadde det vel ikke blitt noe bilde i det hele tatt?

 

Så kanskje det er håp for å kunne stille litt på innstillingene på PCen og vips har jeg bilde? Eller?

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske enkelt, og det finnes en haug med tidligere innlegg om dette:

SCART er ikke en type signal, det er bare en type plugg. Signalene er enten SVideo eller composite. Og når du kobler en SVideo utgang til en composite inngang, så blir det sort-hvitt. Om du bruker composite inngangen i SCART pluggen eller den gule på fronten blir ett fett.

Lenke til kommentar

Har sjekka og må si: din TV støtter ikke s-video. Du må bruke composite. Hvis alt er som det skal ellers, skal du da få et brukbart bilde på TV-skjermen med merkbart dårligere kvalitet enn du er vant til på PC (kanskje noe dårligere enn vanlig TV-sending).

 

Fulgte det med kabler eller overganger med skjermkortet? Mitt 9000PRO ble levert med en overgang så jeg kan velge s-video eller composite ut fra kortet.

 

Kabelen du brukte, er det en kabel med s-videoplugg i ene enden og scart i andre? Eller har du en s-videokabel + scartovergang? Hvis det er det siste kan du nok bruke denne (24-146) hvis scartovergangen har en gul kontakt.

Lenke til kommentar
Har sjekka og må si: din TV støtter ikke s-video. Du må bruke composite. Hvis alt er som det skal ellers, skal du da få et brukbart bilde på TV-skjermen med merkbart dårligere kvalitet enn du er vant til på PC (kanskje noe dårligere enn vanlig TV-sending).

 

Fulgte det med kabler eller overganger med skjermkortet? Mitt 9000PRO ble levert med en overgang så jeg kan velge s-video eller composite ut fra kortet.

 

Kabelen du brukte, er det en kabel med s-videoplugg i ene enden og scart i andre? Eller har du en s-videokabel + scartovergang? Hvis det er det siste kan du nok bruke denne (24-146) hvis scartovergangen har en gul kontakt.

 

Det fulgte ikke med noen overganger osv på skjermkortet, bare en skøyte-s-video-ledning..

Jeg har kjøpt en ferdig kabel med scart og s-video koblinger permanent montert. Har nok ødelagt boxen den lå i litt for mye til at jeg kan returnere den, er det da mulig å få tak i en scart->composite overgang for en rimelig penge?

 

Blir kvaliteten levelig?

Lenke til kommentar

Den enkleste og billigste måten å koble, vil være å bruke den s-videokablen du fikk med kortet og den foreslåtte overgangen fra Biltema koblet på den gule kontakten i fronten på TV. For å få lyd gjennom TV bruker du en kabel fra line out på lydkortet til 2 phonoplugger til rød og hvit kontakt i front på TV. Pass på at du bruker PAL B i avanserte skjerminnstillinger.

 

Bildekvaliteten blir ett sted mellom vanlig TV-sending og VHS avhengig av kvaliteten på filmene. Har prøvet å spille DVD fra PC med Sapphire 9000PRO til en noe sliten 28" (som teoretisk skulle gi nesten samme bilde som din TV) og bildet ble omtrent som TV-sending. Hvis du prøver å bruke TV som monitor til f.eks. surfing eller Office blir du nok litt skuffa (still oppløsning til 640x480 eller 800x600).

Lenke til kommentar

Takker..

 

Den stubben som fulgte med kortet er ikke mer en en meter, jeg trenger nok seks-sju. Kan jeg bruke den kabelen som jeg allerede har kjøpt? Den har scart i ene enden, finnes det en overgang Scart->gul plugg/composite? Har ikke lyst til å svi av unødig, da jeg sikkert ikke får bytte den jeg har kjøpt:)

Lenke til kommentar

Men før du løper og kjøper nye kabler kan du gjøre som han ene foreslo tidligere, nemlig laste ned demoversjon av TvTool (søk i google) og prøve det først. Jeg hadde nemlig samme problemet som du har, svart-hvitt bilde med snø og generelt dårlig bilde, og TvTool tok seg av dette uten noen problemer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...