Gå til innhold

Tips til bokføring?


Anbefalte innlegg

Håper noen har tips å komme med en oppgave jeg har:

 

Et frima med delt ansvar har opprettet en bankkonto hvor innbetalinger til deltakerne - selvstendige næringsdrivende - blir betalt inn til.

Etter hver uke utbetales innbetalingene til de selvstendig næringsdrivende.

 

Blir det riktig at innbetalingene som står på "felleskontoen" blir ført på en "kortsiktig gjeld" konto i regnskapet?

 

På forhånd takk for eventuelle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips!

 

Jeg så for meg en felleskonto for eierne, men det gir nok bedre oversikt med hver sin konto ja.

 

Men hvordan blir det å bokføre feks en giroinnbetaling til den felles bankkonto?

Dersom vi feks får en innbetaling som ikke umiddelbart kan identifiseres til en av eierne (pga ikke oppgitt fakturanummer/kidnummer, ukjent betaler), da skjønner ikke jeg helt hvordan dette skal føres dersom eierne har hver sine mellomværendekontoer.

 

Har noen tips til dette?

Endret av boka
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Jeg regner med at det foreligger en inntektspost der inntektene av "salget" eller hva det nå er skal føres? Altså debet bank - kredit inntektspost. Det kommer jo ikke inn innebetalinger uten videre? Hvis dette nå er slik at det er andelshaverne som skal ha "utbytte" av dette etter visse regler - så må det jo da i slutten av uka/mnd krediteres bank og debiteres andelshaveren som får pengene? Vanskelig å svare deg på dette når du gir så lite opplysninger om hva det her er snakk om. Hvis det kun er penger som skal betale for et utført oppdrag til den som har gjort jobben er det jo unødvendig å lage et "firma" ut av det? Da er det jo mye enklere om pengene settes på konto til den som skal ha de?

Lenke til kommentar

Takk for tips, men jeg lurer fortsatt på hva da med "herreløse" innbetalinger.

Poenget med innbetaling til en felles bankkonto, er å ha en felles kassedagbok. Inntektene blir altså ført i den enkelte eiers/deltakers regnskap. De innløste fordringene blir utbetalt fra felles bankkonto etter hver uke.

Er det da greit å bruke en felles balansekonto for deltakerne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...