Gå til innhold

Fototur: fem uker i Polen dedikert til "street"


Anbefalte innlegg

Hvert år drar Lofoten Folkehøyskole til Sopot, Polen for å besøke vår vennskapsskole, med avgang rett etter påske. Det har seg også slik at de har et utvekslingsprogram med denne skolen, som gir muligheten til at enkelte elever får lov til å dra ned tre uker i forveien for å ta del i undervisningen og for å jobbe med ett eget prosjekt.

 

Jeg, sammen med fire andre, var så heldig å få plass i dette utvekslingsprogrammet. Vi drar førstkommende tirsdag (24 mars), og etter 52 timer med reising kommer vi frem i Gdansk hvor vi blir kjørt til hotellet hvor vi skal bo. Jeg vil befinne meg i området rundt Sopot, Gdansk og Gdynia frem til påske, reise rundt i storbyer i Polen i påsken, møte resten av skolen den 16. april, for så være tilbake i Lofoten den 28 april.

 

Det store prosjektet

Prosjektet mitt er gatefotografi i europeiske byer, og som dere da kanskje forstår så er ikke prosjektet bare basert på Polen turen. Min fascinasjon for gatefotografering kom automatisk da jeg for aller første gang så bilder av Henri-Cartier Bresson, og har bare vokst siden da. Jeg har bestemt meg for at jeg skal dra til en del større byer i Europa for å fotografere gatene, og Polen-turen blir bare en start. I slutten av sommerferien skal jeg og en venn på interrail. Vi har ikke helt bestemt oss hvor enda, men mest sannsynlig blir det en stopp innom Praha og Italias storbyer.

 

Polen-prosjektet

Som sagt blir Polen turen bare starten på ett mye større prosjekt. I de to første ukene blir det å fotografere gatene og menneskene i Sopot, Gdansk og Gdynia (også kaldt Tricity - ett område med rundt 1 millioner mennesker) på dagen, mens jeg har kveldsundervisning på Sopocka Szkola Fotografii WFH i hverdagene.

I starten av påskeferien sjekker jeg ut av hotellet og drar (mest sannsynlig alene) ned til Krakow, polens nest største by. Her blir jeg i tre-fire dager. Så tar jeg toget opp til Łódź, polens tredje største by. Også her blir jeg i tre-fire dager. Så fortsetter jeg videre til Warszawa, som er som de fleste vet polens hovedstat og største by. Jeg blir også her i en tre-dager før jeg setter meg på toget tilbake til Sopot.

De siste to ukene kommer resten av folkehøyskolen ned, og grunnet felles workshops vil selvsagt prosjektet bli bremset en hel del.

 

Street

Hvorfor er det sånn at det er så vanskelig å forklare hva gatefotografi handler om? Fordi det ikke finnes noen manual som forklarer nøyaktig hva en skal gjøre. Gatefotografi er noe veldig personlig. En må gå vekk fra sin ”trygge sirkel”. En må elske mennesket. Og en må åpne seg selv til de hverdagslige hendelser som andre ikke ”ser”.

 

For meg er hverdagslige hendelser fascinerende. Jeg kan gå ned hvilken som helst gate og se tusenvis av individuelle livs historier. Jeg ser en liten bit av livet til et menneske – et lite fragment. Og det gjelder å fange denne historien. Som en gatefotograf, er det det en gjør. En fanger historien om en mann som undrende kikker ut av vinduet på bussen etter en slitsom arbeidsdag, en fanger historien om en gatemusikant som gjør så godt han kan for å få et levebrød, eller historien om den lille jenta som bare måtte danse mens hun var på handletur med moren. En fanger historier som andre ikke bryr seg om, i alle fall ikke i det lange løp, men som likevel en del av livet.

 

Men gatefotografi for meg handler ikke bare om det å ta bilder av situasjoner, men også i veldig stor grad om å portrettere mennesker. Det kan være alt fra en aldrende mann med et spennende ansikt, til et lite barn med fortellende øyne. Jeg ønsker ta kontakt med mennesket og sosialisere meg. Det veldig interessante med å gjøre dette i utlandet er at jeg må bryte eventuelle språkbarrierer. Jeg må få i gang en samtale med ett menneske jeg muligens ikke forstår og kan bare kommunisere via kroppsspråk.

 

Utstyr

En hel del av dere har sikkert forstått at jeg er en analog fanatiker, og dette prosjektet skal bli ingen unntak. Alt skal tas med Rolleiflex 3.5F (som jeg i dag fikk igjen fra reparasjon og rens) og Pentax MeSuper (eventuelt Pentax ME).

Av film skal jeg bruke Ilford HP5+ (hovedsakelig), Ilford Delta 100, Ilford Delta 3200 og Kodak TMax 100. Alt svart/hvit!

 

Spørsmål

Nå kommer vi til hovedpoenget med hele posten.

 

  • Når jeg er på loffen rundt omkring i de store byene skal jeg bo så billig som mulig. Jeg har aldri før reist alene på denne måten før, og derfor har jeg heller aldri tenkt på steder en kan bo. Mest sannsynlig blir det til at jeg legger meg inn på forskjellige vandrerhjem. Har de fleste vandrerhjemmene frokosttilbud? Noe som er verdt å nevne ang. vandrerhjem (f.eks ta med hengelås til å få låst inn kamerautstyr osv?
    Tenker også en del på å prøve meg på CouchSurfing. Noen som har noen erfaringer å dele med dette?
     
     
  • Noen som har noen tips til den generelle reisen, backpackingen osv?
     
     
  • Hvor mye film må jeg regne? Jeg har rundt 45 filmer nå, men jeg har på følelsen det er alt for lite. Noen som vet om hvordan mulighetene for kjøpe svart/hvit film i Polen er?
     
     
  • Hvordan vil det polske tollvesenet reagere om jeg drar med meg 1 liter HC og 5 liter konsentrert fix?
     
     
  • Jeg oppgraderer hjemmesiden min, og vil sette inn en blogg som jeg vil oppgradere med tekst og bilder flere ganger i uken. Er dette noe du er villig til å følge med på, eller er prosjektet for deg helt uinteressant?

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosjektet er for meg, i aller høyeste grad interessant! Jeg elsker tankegangen din om gatefotografi, og må si at den er ganske lik min egen. Jeg missuner deg for turen du skal foreta, og motet du utstråler ved å gjøre det. Ønsker deg alt hell og lykke :)

 

45filmer. Tja. Du skal være vekke i fem uker. Hvor mange ruller vil du skyte på en dag tror du? Jeg ville beregnet minst èn. Ikke at jeg har så mye erfaring med analog fotografering, men. Du nevner at prosjektet vil sinke work flowen din i minst to uker, så du kan sikker spare en del filmer der. Regner med at det å finne filmer i polen ikke er verdens største utfordring.

 

Tips ang den generelle reisen: Ikke flash med alt for mange verdier. Ikke ha lommeboken i baklommen. Ikke gå med for mye cash på en gang. De vanlige turisttipsene.

 

Bloggen vil jeg selvfølgelig følge iherdig og ønsker deg, nok en gang, lykke til!

Lenke til kommentar

Kjempespennende prosjekt! Skulle gjerne gjort det samme selv.

 

Jeg har reist litt i østeuropa selv og en ting mange ikke tenker på er at når man kommer på den andre siden av "jernteppet" er det mange færre som snakker engelsk. Ungdom snakker stort sett ok, men det er nok smart å lære seg en del polsk på forhånd. Det kommer du nok til å trenge både i butikker, overnattingssteder, mtp. transport og spisesteder, evt. modeller osv. Lær deg å telle, + litt standard høflighetsfraser og ikke minst "Jeg snakker ikke polsk." ! :) I tillegg kan det sikkert være greit å lære seg "Kan jeg få lov å ta bilde av deg." Ta med deg en god parlør og bruk tiden flittig på forhånd.

 

 

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar

Mennesker. Prøv å engasjer dere pittelitt da! Dette er et umåtelig spennende prosjekt.

 

Forventer feedback ang. 'couching', forresten. Virker som et utrolig bra konsept :)

 

Fortalte forresten mamma om dette. Hun kom med følgende idè: Lag et lite kort der det står, på polsk, hva hensikten din er. Kontaktinfo, bildebruk osv. Søker du litt på nettet finner du sikkert noen som kan oversette fra polsk til engelsk for deg.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Fantastisk spennende prosjekt Ustedalen! Gleder meg til å følge bloggen og, ikke minst, se resultatene når du kommer hjem.

 

Av de 45 rullene du har nå, hvordan er fordelingen(småbilde kontra mellomformat og filmtyper)? Har du sjekket ut muligheten for å oppdrive film i Polen eventuelt få ettersendt fra en europeisk nettbutikk?

Jeg er selv en stor tilhenger av kvardratformatet og kan fort se for meg at det blir mye mellomformatfotografering på deg på dine reiser, og da er kanskje ikke omlag 270 bilder (45/2 * 12) så veldig mye.

I tillegg kunne du kanskje vurdert å tatt med enkel blitz. Kjedelig å miste et potensielt blinkskudd fordi det står en tilnærmet ubrukt iso 100 film i Rolleiflexen når en kjøter jager deg ned landeveien. :) (Selvom det akkurat den situasjonen kan bli en utfordring å få fanget)

 

Ellers er mor til J@cob sin idé strålende.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Hei,

I Polen har du de store kjedene som bl.a. Saturn og Mediamarkt, slik at tilgangen på/utvalget av fotoartikler er 10x bedre enn i Norge.

Jeg kommer opprinnelig fra Polen (har bodd i N i 25 år). I hele Europa er det vel kun nordmenn som er så redde for "tollvesenet". Husk at Polen (så som mesteparten av Europa) er medlem av EU og tollkontroller hører fortiden til.

Det finnes mange vandrerhjem i PL ("schronisko mlodziezowe" eller "hostel"), men det beste er å finne et rimelig hotell.

Ha en riktig god reise!

Lenke til kommentar

Utrolig spennende prosjekt. Jeg gleder meg til å se resultater på hjemmesiden din.

Jeg lurer på hvordan "angriper" du sitvasjonen når du finner mennesker du ønsker å ta bilde av? Jeg regner med å barre komme hoppende opp i ansiktet deres uten videre vil bli mottat med jubel.

Jeg ønsker å gjør noe lignende selv da jeg reiser utenlands midt i juni, men er veldig usikker på hvordan jeg angriper en slik sitvasjon med fremmede mennesker, samt fremmede kulturer.

Lykke til med ditt prosjekt. Håper du får god utelling, og et bra opphold i Polen.

Lenke til kommentar
Fikk ikke til å finne noe RSS feed med Google Chromen min jeg :/

Tror de må jobbe mere med rss greia si ^^

Men bokmerke fikk du =)

 

http://www.ustedalen.com/blogg/?feed=rss2

Rss-en skal fungere.

 

 

Utrolig spennende prosjekt. Jeg gleder meg til å se resultater på hjemmesiden din.

Jeg lurer på hvordan "angriper" du sitvasjonen når du finner mennesker du ønsker å ta bilde av? Jeg regner med å barre komme hoppende opp i ansiktet deres uten videre vil bli mottat med jubel.

Jeg ønsker å gjør noe lignende selv da jeg reiser utenlands midt i juni, men er veldig usikker på hvordan jeg angriper en slik sitvasjon med fremmede mennesker, samt fremmede kulturer.

Lykke til med ditt prosjekt. Håper du får god utelling, og et bra opphold i Polen.

Du spør, rett å slett. I Norge går jeg bort til vedkommende og presenterer meg og mitt prosjekt, og med en høflig tone spør om jeg kan ta ett bilde av personen. Verste som kan skje er ett nei.

 

I Polen blir jeg nok til å stoppe vedkommende med å si ett eller annet på veldig dårlig polsk, for så å spørre om de snakker engelsk. Om de ikke gjør det, skal jeg få fotolæreren min her nede til å skrive en lapp som presenterer prosjektet.

Det viktigste her, ifølge Krogvold, er å ha god selvtillit. Ikke vær redd, for da lyser det av deg.

 

Uansett, nå har jeg kommet ned til Polen. Har ikke fremkalt en film enda, eller i det hele tatt eksponert så mange bilder, men det kommer.

Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg har fått den polske skolen til å skrive en lapp hvor det står at jeg er fotostudent som gjør et prosjekt, og ber vedkommende om å stille opp. Har også fått flere stempler fra skolen, skolens nummer og adresse, og skolen i Lofoten sitt nummer og adresse. Ser nesten ut som en attest!

 

I morgen skal jeg starte for alvor med prosjektet, og jeg gleder meg til å se hvor lett/vanskelig det er å fotografere folk her. Det er skikkelig mange interessante mennesker her, spesielt de eldre.

Lenke til kommentar

I dag har vært en interessant dag. Gikk de første timene uten å få fotografert en levende sjel, og var nær ved å gi opp. Så fikk jeg fotografert en eldre kar, som like greit ba meg med hjem på kaffe. Så der satt jeg i en time og snakket med han og dattera, tok noen bilder og hadde det koselig. Og kvelden videre gikk som smurt. Fant ut at jeg kan overtale folk på tysk til å bli tatt bilde av, når jeg ikke en gang kan tysk. :)

 

Har tatt en 2,5 ruller med Rolleiflexen, så jeg gleder til å få dem fremkalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...