Gå til innhold

Guide til mindre kjente skrekkfilmer


Anbefalte innlegg

Sist oppdatert: 27. mars 2009

 

Guide til mindre kjente skrekkfilmer

 

Når noen ber om forslag til gode skrekkfimer ser vi stadig de samme forslagene om igjen og om igjen til det kjedsomme. Alien, Nightmare on Elm Street, The Shining (Ondskapens Hotell på godt norsk), Texas Chainsaw Massacre og [rec] er trofaste gjengangere sammen med The Ring, Saw og fuglene vet hva. Og når vi først snakker om fugler kan vi jo legge til The Birds. :p

 

Men skrekkfilm-sjangeren består av langt mer enn de få filmene som gjentas hele tiden. Om man har gått lei øverste hylle kan man gå ned til nest øverste hylle og finne mange perler det er relativt få som kjenner til eller husker. Disse er minst like bra som de på øverste hylle, men grunnen relativt ukjente skulespillere og/eller produsent er de ikke så interessante for massene.

 

Jeg kjeder meg litt for tiden og tenkte jeg har mer enn nok kunnskap til å skrive en liten guide til den nest øverste hyllen, for de av dere som er interessert i en god skrekkfilm og har sett alt av de kjente. Men først er det viktig å dele filmene inn i små grupper for å gjøre det enklere å finne frem. Jeg har valgt å dele dem inn i disse gruppene:

 

1. Monsterfilmer

2. Slasherfilmer

3. Annet

 

Monsterfilmer handler i korte trekk om ett eller flere monstre (også dyr) som dreper folk. Slasherfilmer er delvis mye av det samme, men handler mer om en enkelt person eller gruppe folk som dreper folk. For ordensskyld vil jeg si både Fredag 13de og Nightmare on Elm Street tilhører denne kategorien, selv om Jason er død og Freddy hjemsøker folk i drømmene. Annet er alt som ikke passer inn i en av hovedkategoriene. Nuvel, nok om det.

 

1, Monsterfilmer

 

Denne sjangeren inneholder ikke så mye "i våre dager", men går man litt tilbake kan man finne utrolig mye av interesse her. Om det kan krype eller gå har det nok kommet en film om den morderiske utgaven. Noen er bra, noen stinker verre enn en brukt gymsokk noen har forsøkt å røyke. La meg ta noen høydepunkter:

 

The Prophecy - Handler i korte trekk om en liten bygd der noen lager en diger fabrikk og mildt sagt irriterer de innfødte, og en fyr blir sendt for å undersøke om alt er som det skal, men det viser seg fort at det ikke er det når de ser en gigantisk fisk sprette i vannet. Noe begynner å skje med dyrene, og ikke til det bedre...

 

http://www.imdb.com/title/tt0079758/

 

In the shadows of Kilimanjaro

 

Basert på enkte hendelser. En liten bygd nært fjellet Kimimanjaro er rammet av intens hete, og vannforsyningen begynner å gå tom. Maten begynner å minke faretruende, og sulten truer. Problemet er bare at en gjeng bavianer også begynner å bli svært sultne, og de sier ikke nei takk til kjøtt...

 

http://www.imdb.com/title/tt0091264/

 

Mimic

 

Historien handler om insekter. Sultne insekter. Selve handlinger er litt vel cheesy, og bare glem å se de to oppfølgerne. Man har lett for å sitte igjen med inntrykket at det ikke kan bli dårligere etter den andre, men tro meg, den tredje er enda dårligere. Men når det er sagt er den første svært bra og helt klart verdt å se om man liker insekter, trange, mørke kloakker og så videre.

 

http://www.imdb.com/title/tt0119675/

 

Relic

 

Noen kasser blir sendt til et museum, men til sin store overraskelse viser det seg at de er mer eller mindre tomme. Problemet er at svært mange av folkene om bord på båten kassene ble sendt i er døde, og når folk begynner å då på museumet oppdager man raskt et sammenheng. Men hva? Er det en morder løs, eller var kassene så tomme som man først trodde?

 

http://www.imdb.com/title/tt0120004/

 

Critters

 

Denne var stor da den kom på slutten av 80-tallet og fikk hele tre oppfølgere. Av en eller annen grunn har den gått i glemmeboken i våre dager, men det er definitivt verdt å se den nå. Historien er kort fortalt. Noen små romvesener stikker av fra et fengsel ute i verdensrommet, men får problemer med romskipet og kræsjer på jorden. Ikke at det gjør noe særlig fra eller til da jorden er like fin som en hvilken som helst annen planet for å drive yndlingshobbyen dere: spise... De er ikke kresen heller, Klarer de tygge det spiser de det. Det er ikke nøye om det er vanlig mat, levende dyr eller levende mennesker. Alt skal bort. :p

 

Som et lite nerdefakta var Critters 3 den aller første filmen med Leonardo DeCaprio i en av hovedrollene.

 

http://www.imdb.com/title/tt0090887/

 

2. Slasherfilmer

 

Det er egentlig ganske mye som kan plasseres her, men de filmene jeg tenker på har en eller flere (gjerne maskerte) mordere som driver med sitt. Litt massemord her, litt lemlesting der, gjerne noen nakne tenåringer nå og da. Klassikere er Fredag 13de, Halloween og Nightmare om Elm Street, men sjangeren har mange flere filmer enn dem. Mange, mange flere.

 

House of 1000 Corpses

 

Av en eller annen grunn ble The Devil's Rejects veldig populær hos mange, men denne er helt oversett. I begynnelsen av TDR stormer politiet huset til Firefly-familien, og bare noen få klarer å komme seg ut i tide. Denne filmen foregår før TDR, og er en helt annen type film. Der TDR er en actionfilm med litt brutale sider nå og da er dette mer ren brutalt og sykt.

 

http://www.imdb.com/title/tt0251736/

 

My Bloody Valentine

 

I et gruvesamfunn går en legende om en sinnsyk morder som dreper folk på valentinsdagen. Men det er jo bare en legende, ikke sant? Tja, si det til de som begynner å dø... :)

 

Historien er som vanlig ikke noe særlig å skryte av, men hva så? Har du havnet i slasher-hyllen for å lete etter en film med bra historie tror jeg du har gått feil. :p

 

Denne har for øvrig nylig blitt nyinnspilt med Jensen Ackles (fra Supernatural) i hovedrollen. Den nye versjonen er i 3D (og kalles logisk nok My Bloody Valentine 3D), men kan som vanlig ikke måle seg med originalen.

 

http://www.imdb.com/title/tt0082782/

 

Silent Night, Deadly Night

 

Julaften nærmer seg. Billy er på besøk hos bestefaren på gamlehjem, men selvsagt går det ikke etter planen. Bestefaren skremmer ham med "den sanne historien om julenissen", og sier det bare er tull at julenissen gir gaver til de snille barna. Det han egentlig gjør er å straffe de slemme barna, så Billy bør være livredd julenissen i stedet for å glede seg til han dukker opp. På vei hjem overfalles familien av en gærning i nissedrakt, Billy ser begge foreldrene bli brutalt drept. Den stakkars gutten takler ikke situasjonen helt og blir mentalt forstyrret, og barndommen er ikke akkurat hyggelig. Når han vokser opp får han jobb på en liten butikk, og alt er glemt. Det vil si, alt er glemt helt til han blir nødt til å kle på seg en nissedrakt og minnene kommer tilbake. Julenissen straffer folk. Billy har nissedrakt. Legg sammen to og to, og Billy tror han er julenissen og bestemmer seg for å straffe folk. Brutalt. Voldelig. Blodig. Og utrolig morsomt for oss andre. :p

 

Men hva du enn gjør, ikke engang tenk på å se de fire (!) oppfølgerne! Jeg sier bare garbage day... :p

 

http://www.imdb.com/title/tt0088117/

 

(PS: Remaken er planlagt å komme ut senere i år, men det er nok like greit å la være, som vanlig.)

 

Santa's Slay

 

Når vi først er inne på julefilmer kan vi jo ta denne også. Julenisser er ikke snill, men en demon som tapte et veddemål med en engel og ble nødt til å oppføre seg snilt i tusen år. Nå er tusen år gått, og julenissen kan endelig få lov til å oppføre seg som han vil. Dvs det er ikke nøye om du er snill eller slem. Han dreper deg nok uansett. :p

 

http://www.imdb.com/title/tt0393685/

 

Sleepaway Camp

 

Stakkars Angela Baker. Først dør familien hennes i en båtulykke, så blir hun sendt til en kjedelig leirskole for en sommer. Hun sier lite, gjør lite ut av seg og er ikke så veldig interessert i hva som foregår rundt henne. Heldigvis (?) blir sommeren fort mer interessant når folk begynner å dø...

 

http://www.imdb.com/title/tt0086320/

 

Sleepaway Camp 2 og 3

 

Disse er teknisk sett oppfølgerene til Sleepaway Camp. Grunnen til hvorfor jeg lar disse stå for seg selv er fordi de er helt ulik den første på alle måter, for selv om historien fortsatt handler om leirskole, folk som dør og så videre er dette ren komedie på sitt beste. En ting er at de fisker opp en hockeymaske fra vannet og nevner at datoen er lørdag 14de, men Angela har nok one-linere til å gjøre selv Bruce Campbell flau. :p Likevel klarer de å holde stilen hele veien uten å dra det for langt eller gjør det for teit. Det er nok blod, gørr og nakne damer til en vanlig slasher, men man ler stort sett hele veien.

 

http://www.imdb.com/title/tt0096118/

 

http://www.imdb.com/title/tt0096119/

 

 

3. Annet

 

Denne kategorien har på mange måter deler av begge de første kategoriene, men passer ikke helt inn i noen av dem av forskjellige grunner.

 

An American Werewolf In London

Den ultimate varulvfilmen på mange måter. Denne har alt. Skuespillerne er svært bra, og historien ganske spesiell. Dialogen er interessant, og selv om den er gammel er dette aller første gang vi fikk se en person bli forvandlet til varulv i fullt dagslys. Effektene er logisk nok svært bra, så har du ikke sett den ennå bør du gjør det snarest. Men glem "An American Werwolf In Paris". Den har ingenting med denne å gjøre og er bare ren dritt for å tjene raske penger.

 

http://www.imdb.com/title/tt0082010/

 

The Howling

Liker du varulver er denne pensum. Enkelt og greit. Historien er delvis uforutsigbar (selv til en varulvfilm å være), og skuespillerne elsker jobben sin. Effektene er meget bra, og selv om den er fra 1981 er den absolutt verdt å se selv i dag. De lager ikke sliker filmer lengre, dessverre. *sukk*

 

http://www.imdb.com/title/tt0082533/

 

Puppetmaster

 

Chucky er ikke den eneste levende dukken. En gammel mann har lært seg å skape liv av døde gjenstander og bruker den på en rekke dukker. Disse er trofaste tjenere og venner og vil gjøre det meste for ham - inkludert mord.

 

http://www.imdb.com/title/tt0098143/

 

Wes Craven's Wishmaster

 

De fleste kjenner vel historien om ånden i lampen som gir deg tre ønsker? Dette er den sanne historien om ånden (djinn), og kort sagt bør du være forsiktig med hva du ønsker deg. Kanskje du ender opp med å få det...

 

Selv om denne er laget av Wes Craven og har blandt annet Robert Englund og Kane Hodder på rollelisten og fikk tre oppfølgere er den relativt ukjent for de fleste. Historien er ganske standard, og kan minne en del om slasherfilmer som Nightmare on Elm Street. Det som gjør at jeg legger denne i denne kategorien i stedet er at Djinnen egentlig ikke dreper folk. Han gjør faktisk fint lite selv, men lar folk få ønskene sine oppfylt på en litt blodig måte i stedet. Det gjør filmen ganske spesiell, men vær obs på til dels svært sterke scener. Du er advart.

 

http://www.imdb.com/title/tt0120524/

 

Re-Animator

 

Herbert West studerer medisin, men feltet han spesialiserer seg på er ikke helt etter læreboken. Han jobber med å finne nøkkelen til liv, og leker seg med å eksperimentere på døde ting. Det begynner som smått med kjæledyr, men det holder jo ikke i lengden. Han trenger større ting, som mennesker...

 

Denne filmen er løst basert på en historie av Howrd Phillips Lovecraft, og da vet man hva man får. Historien er knallgod, og selv om den trekker litt på årene er effektene i filmen meget bra. Men vært obs på sterke scener til tider. Når var sist du så en dame bli voldtatt av et hodeløst lik? :p

 

http://www.imdb.com/title/tt0089885/

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin guide, men du bør kanskje legge litt av handlingen i Sleepaway Camp-filmene i spoiler-tag... Jeg kjøpte forresten Silent Night, Deadly Night 2 for litt siden, og jeg vet ikke om jeg klarer å holde meg helt til jul før jeg ser den :p Jeg gleder meg sinnsykt til å se "GARBAGE DAY!" i sammenheng.

Lenke til kommentar

Takk for tips, har redigert Sleepaway Camp 2 og 3 litt. For øvrig har det kommet Sleepaway Camp 4 og 5, mer eller mindre. Den fjerde ble egentlig aldri gjort ferdig, og den femte har lite med resten å gjøre.

 

Silent Night, Deadly Night 2 er et rent makkverk. Jeg kan ikke si det ofte nok. Det eneste bra med hele filmen er alle parodiene på garbage day man finner på youtube. Litt rart jeg ennå ikke har sett "ninjas versus pirates day!" eller noe sånt. :p

 

De største problemet med Silent Night, Deadly Night 2 er at første del kun er en oppsummering av den første (og ødelegger dermed hele filmen), det er null nissedrakt, null snø og svært få av folkene fra den første med.

 

La for øvrig til Wishmaster på listen under Annet.

Lenke til kommentar

De fleste er nok kjente for oss som elsker skrekkfilmer, men de er ikke så godt kjent hos folk flest som ikke ser så mye skrekkfilm.

 

Selvsagt kunne jeg ha lagt til noen dusin filmer til, men man må jo begynne et sted. Jeg tok bare med noen få som jeg mener er verdt å se i stedet for å ramse opp alt jeg kjenner til.

Lenke til kommentar

må nesten nevne black sheep.

 

handling

en man kommer tilbake til bygda han kommer fra, her møter han gamle venner og bekjente. på den tiden han har vært bortreist har hans bror laget en hemmelig lab for å skape den perfekte sau. derimot misslykkes dette og de er en bærer på en sykdom som gjør alle de biter om til varsauer, disse varsauene og de smittebærende sauene angriper menneskene og spiser dem levende fra tykktarmen til ørene.

 

filmen er så dårlig bra at den er vært å se på :!:

 

MV5BMTk0MDg1MjMzN15BMl5BanBnXkFtZTYwNzIxMjg2._V1._CR81,0,322,322_SS100_.jpg

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Ingen filmer her jeg ikke har sett eller hørt om, men utvilsomt en fin guide for de som ikke har så stor peil på sjangeren. Savner kanskje slashere som Happy Birthday to Me og Intruder, samt litt zombiemoro og skrekkfilmer av den virkelig cheesy sorten.

 

Ole_Marius: Black Sheep hører ikke hjemme her.

Lenke til kommentar

Nja. Vil ikke omtale en film som gikk på kino for få år siden som ukjent.

 

Kan vel liksågodt slenge ut noen anbefalinger selv:

- Day of the Dead (Tredje i Romeros zombie-rekke. Oversett)

- Black Christmas (Filmen Halloween i utgangspunktet var ment som en oppfølger til. Slasher)

- L' Uccello Dalle Piume di Cristallo (Argentos første. Giallo)

- Nevnte Happy Birthday to Me og Intruder

- Tales From the Darkside: The Movie

- À l'intérieur (Denne kom ut for bare et par år siden. Ikke veldig original, men et friskt pust. Haute Tension er en annen slasher fra Frankrike som sannsynligvis er verdt en titt. Har dessverre ikke fått sjekket den ut selv enda.)

- Creepshow (Denne er kanskje ikke så ukjent, men jeg sitter ikke med en følelse av at så fryktelig mange her inne har sett den).

- All the Boys Love Mandy Lane (En ganske fersk slasher som er riktig så underholdende.)

- Scanners (Sammen med mer kjente Videodrome to flotte filmer av Cronenberg)

 

Horror comedies:

- Cannibal! The Musical

- The Toxic Avenger

- Return of the Living Dead

- Killer Klowns From Outer Space

Lenke til kommentar

Takk for tips, og det er bare å komme med flere. Men for å kommentere litt her og der.

 

Denne guiden er ment å være relativt ukjente skrekkfilmer det er verdt å se. Vi som er inne i sjangeren kjenner nok til filmene, men det er utrolig mange som ikke kjenner noen av de som er nevnt. Mange diskuterer om Texas Chainsaw Massacre, Halloween eller Fredag 13de var den første slasheren, men hvor mange har hørt om Bay of Blood? Den kom flere år før alle de tre og er stort sett en slasher.

 

Når det gjelder filmer som Black Sheep hører de ikke hjemme her i det hele tatt. Som ole marius sa er den så dårlig at den blir morsom, så den bør heller plasseres i en egen guide for cheesy filmer sammen med Plan 9 From Outer Space og alt med David Hasselhoff. :p Filmene i denne guiden må være verdt å se for alle som liker skrekkfilmer.

 

Det er grunnen til hvorfor jeg anbefaler for eksempel Silent Night, Deadly Night, men bare glem at de faktisk har laget oppfølgere. De ligger i grenseland mellom stinkere og så dårlig at det blir morsomt, men uansett er de i helt feil ende av skalaen.

 

For øvrig er dette en guide for mindre kjente skrekkfilmer, ikke nødvendigvis totalt ukjente skrekkfilmer. ;)

Lenke til kommentar
Takk for tips, har redigert Sleepaway Camp 2 og 3 litt. For øvrig har det kommet Sleepaway Camp 4 og 5, mer eller mindre. Den fjerde ble egentlig aldri gjort ferdig, og den femte har lite med resten å gjøre.

 

Silent Night, Deadly Night 2 er et rent makkverk. Jeg kan ikke si det ofte nok. Det eneste bra med hele filmen er alle parodiene på garbage day man finner på youtube. Litt rart jeg ennå ikke har sett "ninjas versus pirates day!" eller noe sånt. :p

 

De største problemet med Silent Night, Deadly Night 2 er at første del kun er en oppsummering av den første (og ødelegger dermed hele filmen), det er null nissedrakt, null snø og svært få av folkene fra den første med.

 

La for øvrig til Wishmaster på listen under Annet.

 

Så Silent Night, Deadly Night 2 har rimelig lite med jul og gjøre? Da tror jeg bare jeg ser den så fort som mulig, egentlig :p

 

Og forresten, Wishmaster = :love:

 

Jeg kan like greit slenge ut en liten liste selv:

Swamp Thing

The Beyond

The Living Dead Girl

Chopping Mall

Dagon

Brainscan

Frontière(s)

The Prowler

Phantasm

Ghoulies

Ghoulies 2

Vault of Horror

The Burning

The Fog (1980)

Janghwa, Hongryeon

Phenomena

Don't Look Now

House

Jeepers Creepers

The Last House on The Left (1972)

Maniac

My Bloody Valentine (1981)

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

Liten spoiler angående Silent Night, Deadly Night serien.

 

 

Den første handler som kjent om Billy som klikker når han må ta på seg en nissedrakt og kverker mange folk han mener har vært slemme. Han ser folk, roper "Naughty!" eller "Punish!" og dreper dem. Brutalt. På slutten dør han, og kameraet fokuserer på lillebroren hans. Broren sier "naughty!" og rulleteksten vises.

 

I neste film handler alt om broren, men det har ingenting med jul å gjøre. Han sitter på et sinnssykehus, forteller hva som skjedde i den første filmen, stikker av, dreper en hel masse folk og blir til slutt drept.

 

I tredje vekkes han opp igjen og fortsetter som før. Ikke bare er det ikke jul lengre, men han er en zombie eller noe sånt tull.

 

Fjerde og femte film har fint lite med resten å gjøre, men det er ikke negativt. :p

 

 

Nuvel. Bra lite det der GoreGalore, men er ikke sikker på om jeg ville anbefalt så mange av dem til folk som leter etter skrekkfilmer. Ghoulies er for eksempel bra, men glem resten. Ghoulies In College sier jo sitt... :p

 

Er det forresten den originale The Fog eller nyinnspillingen? Den originale er svært bra. Den nye er ikke. Ganske viktig å få med seg den biten. ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...
må nesten nevne black sheep.

 

handling

en man kommer tilbake til bygda han kommer fra, her møter han gamle venner og bekjente. på den tiden han har vært bortreist har hans bror laget en hemmelig lab for å skape den perfekte sau. derimot misslykkes dette og de er en bærer på en sykdom som gjør alle de biter om til varsauer, disse varsauene og de smittebærende sauene angriper menneskene og spiser dem levende fra tykktarmen til ørene.

 

filmen er så dårlig bra at den er vært å se på :!:

 

MV5BMTk0MDg1MjMzN15BMl5BanBnXkFtZTYwNzIxMjg2._V1._CR81,0,322,322_SS100_.jpg

Den er vel ganske kjent da :p

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Alone in the Dark fra 1982, med Donald Pleasence og Martin Landau som forøvrig er også er debut filmen til Jack Sholder, som lagde The Nightmare on Elm Street 2 og Wishmaster 2.

Har ingenting med spillet og gjøre men følger en historie om et par gærne psykopatiske mordere som rømmer og skal drepe en doctor.

 

Utrolig spennende film, er litt usikker om jeg skal sette den som slasher eller annet kategorien, men tror ikke de fleste har sett denne og er garantert verdt og se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...