Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

VVS rør - kobber/plast?


Anbefalte innlegg

Skal legge opp til et ekstra vannuttak ute. Dette skal gå ca 2 m inne før det år ut igjennom bettongveggen. På utsiden her er det en kum, den er åpen med bare en lem over (her går hovedvannledning inn). Vanrøret vil bli ca 1-1.5m opp i kummen og litt over der krana skal sitte.

 

Jeg skal montere frostsikker kran her. Tenkte også å montere en kran i kjellern som kan tappes slik at det ikke blir vann i røret fra den går inn i betongveggen og ut igjen. Men hva anbefales å bruke? Vanlige kobberør som er glødde/plasisolerte, vanlige harde kobberrør eller plast som er definitivt det letteste å legge. Dessuten hvordan isolerer jeg rørene ute best om det skulle komme frost før jeg evnt har stengt innekran og tappet?

 

Det beste hadde selvsagt å lagt den direkte ut (så bare krana var på utsiden), men det blir veldig upraktisk da røret vil komme midt i ei trapp ned til kjeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En frostsikker kran stenges alltid inne i frostfritt rom. Det går et stag gjennom røret inn i kjelleren (eller der den kommer fra), og når du stenger med "kranen" ute, stenger du egentlig en kran inne. Disse skal alltid monteres med fall utover, slik at vannet som ligger i røret mellom kranen inne i huset og "kranen" ute renner ut når du stenger. Det er mao aldri vann i røret som går gjennom veggen når kranen er stengt.

Lenke til kommentar

Ja, det er sånn jeg egentlig ville hatt det.

 

Tror jeg må prøve å finne et alternativ for å få brukt en sånn kran.

 

Den gamlemetoden på eksisterende utekran er vanlig kran ute, med en kran inne og en tappemulighet mellom disse inne for å tømme vann. Dette må da naturligvis gjøres før fare for frost. Tungvint. Så derfor må jeg nok heller prøve å finne et sted jeg kan få tredd en slik i mellom veggen isteden.......

Lenke til kommentar

Ja, vanskelig er det ikke. Det er bare det at der jeg vil ha krana ut mellom veggen blir midt i trappa ned til kjellern. Hadde derfor planer om å legge denne under og opp ute. Men kommer til å endre planene og flytte den til et annet sted så jeg kan få brukt ei sånn kran.

 

Men så var spørsmålet. Hva burde jeg bruke av rør? Er plastrørene noe å bruke på åpne løsninger?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du må nokk bruke kobber, da plast ikke blir brukt på en vannledning med trykk:)

 

Du vet tydeligvis hva du snakker om.......not. Eller trodde du virkelig jeg ville brukt en vanlig hageslange?

 

Jeg har forøvrig fått satt opp alt sammen nå. Ny frostsikker utekran. Litt mer jobb da jeg ikke fikk tatt den letteste veien opp igjennom kommen pga frostfaren da. Men krana er iallefall der jeg ville ha den, bare rett igjennom veggen i steden. Brukte PEX rør, veldig greit både med hensyn på pris og det å slippe de gamle myke kobberørene.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...