Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar pc går treigere og treigere


Anbefalte innlegg

I juni 2008 kjøpte jeg en Acer Aspire 5715Z til 4995 hos Elprice. Den har fungert helt fint og greit til rundt januar i år. Etter det synes jeg den har begynt å bli treigere og treigere. Snakker da f.eks om at det går treigt å surfe på internett når spiller football manager samtidig. Snakker ikke om hastigheten på nettet, men at pcen bruker lang tid på å gå inn på nye faner eller vinduer.

 

Spesielt de siste to ukene føler jeg den har gått seinere og seinere. Jeg håpte kanskje det skulle hjelpe med en recovery tilbake til fabrikkinstillinger. Gjorde derfor et forsøk på det og formaterte C: under recovery. Uheldigvis har jeg fortsatt problemer. Nå går f.eks alt treigt om jeg prøver å gjøre flere ting samtidig. F.eks se på webtv og surfe på et annet vindu. Greit nok at det kunne vært slik med en treig pc, men den er ikke ett år en gang enda, og relativt "ny".

 

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Er nesten så desperat at jeg leverer den inn til elprice til reperasjon, men vet ikke hvordan jeg skal overleve uten pc i flere uker. Er det i tilfelle slik at jeg har rett til en "lånepc" i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som trøbbel med harddisk eller minne...

 

Er jo en viss slitasje, men dersom maskinen er unormalt treg kan du jo levere den inn til service. Du har ikke ett absolutt krav på låne pc, men de fleste butikker har et par maskiner de låner ut - varierer litt fra butikk til butikk.

 

Service tar typisk 2-3 uker ( av egen erfaring ), hvertfall hos Infocare :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye data du kan, så av frykt for å fornærme deg vil jeg likevel nevne noen enkle ting for å prøve å finne årsaken til tregheten:

 

- Tømme midlertidige internettfiler og overføre alt som ikke er programvarer (som bilder, musikk etc.) vekk fra c: disken, for så å defragmentere c: disken.

 

- (Avleder av første punkt) Har du minst 2 GB ledig (og helst mer), og enda mer ledig om du bruker Vista? Operativsystemet trenger dette for virtuell minne etc., ellers vil det gå tregt.

 

- Har selv prøvd systemgjenoppretting noen ganger, og om jeg husker korrekt tar noen ganger maskinen en 'skjult backup' av programmer og systemet, slik at en masse identiske filer blir liggende 'dobbelt' på C: disken. (I hvert fall har jeg notert meg at flere GB ble spist opp når jeg har gjort systemgjenoppretting et par ganger, mens et par andre ganger har dette ikke skjedd; skjønner ikke denne inkonsekvensen.) Også etter systemgjenoppretting er det verdt å defragmentere C: disken.

 

- Installerte du et nytt program like før tregheten startet? Det er programmer som er inkompatible og som da forårsaker skikkelig treghet. F.eks. installerte jeg Avast (tror jeg det var) og Spysweeper, og kunne nesten ikke bruke maskinen før jeg deinstalerte en av programmene. (Hvis du har to anti-virus programmer på maskinen, kan oppdateringen av et av programmene skape en slik inkompatibilitet.)

Uten at du gjør noe tungt arbeide på maskinen, trykk Ctrl+Alt+Delete og sjekk prosessene under oppgavebehandling for å se om det er et program som spiser opp bruken av CPU. (Du skjønner at det gjør det om det helt nederst der det står "Bruk av CPU" viser seg at prosenten ambulerer mellom femti og hundre. I 'passiv' tilstand bør denne verdien være mindre enn ti prosent.

 

For eliminering av minnefeil, sjekk selv om RAM er i orden eller ikke. Last ned et gratis RAM-diagnostiseringsprogram og brenn på CD og boot den på maskinen: http://www.memtest.org/

La programmet gå et par runder for sikkerhets skyld. (Skulle ikke ta mer enn et par timer.

 

Også er det gratis program for diagnostisering av harddisk, men jeg kommer ikke på navn nå, siden jeg ikke har behøvd å bruke et slikt program. Noen andre kan sikkert henvise deg til en link.

 

Også er det verdt å sjekke om vifta til CPUen fungerer som den skal. Gjør den ikke det, blir CPUen for varm og treghet oppstår. Du kan laste ned en freeware program som sjekker alskens ting i maskinen, og der vil du lett kunne se hvor mange grader CPUen er på når maskinen er på: http://www.lavalys.com/products.php?ps=UE&...=en&page=48

Lavalys programmet vil ofte vite hvor mange grader din maskins personlige CPU tåler og om varmeutviklingen er innen normalen. Dersom du ikke er sikker på infoen, kan du poste her og spørre noen på forumet som vet mye om forskjellige mikroprosessorer og hva de tåler av varme.

 

Det er nok mange andre ting du kan gjøre, men akkurat nå kommer jeg ikke på noen flere punkter. Om ingen selvhjelp virker, så får du levere maskinen inn til service.

 

Lykke til med løsningen :-)

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...