Gå til innhold

[LØST] Hvordan fungerer et kretskort med USB.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg så nettopp på Prototype This på Discovery Channel.

Der så jeg at de skulle finne en måte å styre et kjøre tøy med joystick. Han ene tror jeg satt og programmerte noe greier mens han han andre loddet en USB joystick på et kretskort. Senere testet de det og det fungerte å styre den.

 

Så nå lurer jeg på hvordan de klarte det?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan si det slik.

 

Joystiken består typisk av noen potensiometer, dvs motstander som endrer seg når du beveger på stikka.

Mikrokontrolleren måler ved hjelp av en analog til digital omformer spenningen over disse (som endrer seg når motstanden endres). Denne analoge spenningsverdien lagrer mikrokontrolleren som en digital verdi (bestående av en rekke 0 og 1). Denne verdien kan deretter sendes over USB, på samme måte som du sender musikkfiler til din mp3 spiller.

 

Via USB (eller andre grensesnitt) kan flere enheter snakke sammen, enten du kobler til en pc eller andre mikrokontrollere. Det kan for eksempel være en mikrokontroller som har som oppgave å lese av joysticken for så å sende de avleste verdiene til en annen som bruker disse til å styre pådraget til en motor. I de fleste tilfeller der plass ikke er et problem kan man enkelt bytte ut en mikrokontroller med en pc som egentlig bare er en gigantisk-kontroller :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...