Gå til innhold

[Løst]Heve kjøpet av hest


Anbefalte innlegg

Jeg skriver dette på vegne av ei venninne.

 

Hun kjøpte for en måned siden en hest.

Kontrakt er skrevet, og hun skal betale hesten neste mnd.

Hesten er ikke som forventet.

Eieren kunne ikke ta henne tilbake, fordi hun venter på en ny hest.

 

Har hun rett til å levere hesten tilbake?

Kan noen linke til venninna mi sine rettigheter i denne saken.

Hun er veldig frustrert og vet ikke hva hun skal gjøre, nå som eieren ikke vil ta tilbake hesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, hvis hesten har en eller annen sykdom eller skade eller annen lyte som selgeren ikke opplyste om og som venninnen din ikke kan klandres for at hun ikke fant ut av selv, har hun jo rettigheter ihht. Kjøpsloven. Men det skal mer til enn at hesten ikke er "som forventet". Det er riktigere å si "ikke som man burde kunne forvente".

Lenke til kommentar

Som regel går det an å gjøre noe med det, men det tar tid og myye toolmodighet.

Ridning skal være gøy, inkludert knall og fall. Ikke sure miner fordi hesten bare går å stresser. Du blir sliten av sånt.

 

Jeg skjønner ikke heelt hva du mente med den siste setninga.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Bare at siden hester ikke bare er kjøtt og blod, kan atferden variere etter omstendighetene. Det kan være vanskelig å fastslå en mangel hvis hesten bare rett og slett ikke liker sin nye eier, og oppfører seg eksemplarisk hos den forrige. Eller hvis kjøperen rett og slett ikke har peiling (sier ikke at dette gjelder dere, men dette er problemer som oppstår med dyr som man slipper med ting). Feilene må rett og slett være veldig tydelige, det må være klart som blekk at selgeren har gjort noe galt.

Lenke til kommentar

Jeg eide en hest, som var verdens snilleste. Han kunne være en energibombe med meg på ryggen, og en engel til mindre barn på ryggen.

De vet hva som sitter på ryggen deres.

Noen hester går heller ikke sammen med eieren.. En følsom hest kan ikke selges til ei stressa og snarsint jente, feks ;)

 

Men en hest skrifter ikke plutselig personlighet over natta. Er hesten stressa og seig i munnen, så er den det. Det tar tid og energi å forandre en slik hest. Og jeg skjønner godt at venninna mi ikke vil kjøpe en slik. Men det ser ut til at det er lite hun kan gjøre med det.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Ja, man kan vel si at det der er noe hun burde kunne finne ut av før hun skrev under kontrakten. Men da er det bare å lese seg opp på hestepsykologi. Søsteren min er forresten blitt hestefysioterapeut, kanskje det kan være noe å prøve. At gampen er litt stram i kjevemuskulaturen eller noe, og trenger å bli knadd litt.

Lenke til kommentar

Jeg skal snakke med henne på msn senere. Høre hva som egentlig feiler hesten. Hun var velig kort, fordi dataen holdt på å gå tom for batteri.hehe.

Har selv drevet med hest i femten år, med et par års pauser :)

 

 

Sende dyret til slakt ja. Ingen dum ide. Veldig kjedelig å tape tyve tusen da.

Du får ikke akkurat igjen mange kronene ved å gi den til slakteren

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Ettersom dette var en brukthest, så gjelder vel sånn cirka de samme regler der som ved bruktbilkjøp.

 

Det vil si at man kjøper tingen "as is". Kjøperen må selv passe på å besiktige tingen som kjøpes for å avdekke åpenbare ting. (Noe dette må sies å være.)

 

Den biten om fjernsalg hører inn under forbrukerkjøpslov og kommer neppe til bruk i en slik transaksjon som dette.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Ettersom dette var en brukthest, så gjelder vel sånn cirka de samme regler der som ved bruktbilkjøp.

 

Det vil si at man kjøper tingen "as is". Kjøperen må selv passe på å besiktige tingen som kjøpes for å avdekke åpenbare ting. (Noe dette må sies å være.)

 

Den biten om fjernsalg hører inn under forbrukerkjøpslov og kommer neppe til bruk i en slik transaksjon som dette.

 

-KJ

Selger plikter å opplyse om kjente mangler!

Om dette kan kalles en mangel tviler jeg meget sterkt på da en prøveridning av hesten rimelig kjapt burde avslørt problemene. Hvis du ikke prøverir en ridehest før kjøp har du kun deg selv å takke.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Nå viser det seg også at heste er "syk". Den har vannsamling av noen kuler under magen, som gjør at de ikke kan bruke salgjord på henne (altså, det som holder fast salen). Hvor lang tid det tar å lege det, vet jeg ikke(glemte å spørre venninna mi). Dette er ikke noe som har kommet over natten.

 

De aller aller fleste prøverir hesten de skal kjøpe.

Hestene kan ha gode og dårlige dager de også, slik som mennesker.

Derfor er prøvetid en fin ting. Da ser du hvordan hesten er.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...