Gå til innhold

Mobil-firefox nå i betaversjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

testet på min N800 her om dagen.

 

utenom noen småbugs ved input (siden N800 ikke har fysisk tastatur så er jeg ikke overrasket), og at den eter opp 30MB ved installasjon (skylder på xul-runner der, mozilla må jaggu meg finne en bedre løsning) så var den ganske så grei til bruk.

 

men siden community jobber med to prosjekter for å få webkit over på tablets så blir det nok ikke brukt for min del...

Lenke til kommentar

om jeg husker rett så ligger det muligens en 20MB video, og en drøss med pdf manualer, på internminnet til surfetavla.

 

rydder en vekk disse så skulle det nok bli litt bedre plass ;)

 

alt i alt, om det kan ungås, ikke lagre noe på internminnet (altså det området som er under "n810" i filbehandleren).

Lenke til kommentar
om jeg husker rett så ligger det muligens en 20MB video, og en drøss med pdf manualer, på internminnet til surfetavla.

 

rydder en vekk disse så skulle det nok bli litt bedre plass ;)

 

alt i alt, om det kan ungås, ikke lagre noe på internminnet (altså det området som er under "n810" i filbehandleren).

 

Jeg har flytta videoene og jeg tror også manualene fra internminnet til MMC1, og det hjalp jo. Men det er noen programmer som spiser for mye plass ved default installering, Fennec og Pidgin blant disse. Jeg tror jeg støtte på minneproblemer allerede første uka og da hadde jeg installert noe sånn som fem-seks programmer. Mener å huske at det første tipset var å slette kartene, noe jeg ikke har valgt å gjøre.

 

Det hadde ikke vært så dumt om N810 bruke det interne minnekortet til internminne. :B

Lenke til kommentar

problemet der er linux sin mappestruktur.

 

for å få til noe sånt så måtte i det minste hele /usr/local bli kopiert over.

 

når det gjelder å slette kartene for å frigi plass så vil ikke det utgjøre stort, siden dem ligger på den interne "mmc" plassen (hvorfor nokia valgte å lodde fast en 2GB brikke der fremfor å la den være oppgraderbar som på N800 er meg uforståelig), ikke på internlageret (for mangel av noe bedre navn).

 

ja en kunne kommet rundt dette ved bruk av forskjellige mount teknikker eller symlinks, men det ville muligens krevd en omskriving av pakkesystemet, som pr i dag er ganske standard debian.

 

alt i alt, nokia tenkte nok ikke utenfor boksen, og forventet ikke at folk ville prøve seg fram med alternative weblesere og annet. også tror jeg det ikke var større internlager å oppdrive der og da, siden det er en chip-on-chip løsning (flash minnet er fysisk stablet oppå cpu for å spare plass).

 

om en tar en titt på openpandora så har den dobbelt så stor intern plass, siden det har kommer nyere brikke for CoC siden N8x0 ble designet. der har dem forøvrig også laget seg en løsning for å kunne legge programmer og annet på minnekort, slik at en sparer plass internt.

 

det en kan gjøre, om en ønsker bedre plass på N8x0, er å klone hele os til ett minnekort, og boote derfra. bare pass på, det kan gi komplikasjoner ved oppdateringer (ikke at jeg tror det kommer så særlig mange flere før nokia slipper en ny tavle, men men).

Lenke til kommentar

Gitt at Nokia kommer ut med en N900 til høsten. Med bakgrunn i min kjennskap til N810 er det følgende ting jeg ville sett spesielt etter:

 

- Bedre støtte for mobiltelefoner. At jeg må benytte en DUN-hack for å benytte min Windows Mobile telefon for å koble til internet er rett og slett uforståelig. Er det ikke nettopp tilkobling til internet som er funksjon #1 på denne maskina? En løsning er jo å legge inn en egen liten GSM modul i tableten, sånn at vi kan frigjøre oss fra mobilen.

 

- Bedre støtte for A2DP. Dette er det perfekte redskap for streaming av musikk til hodetelefoner eller bilstereoen. Manglende A2DP-støtte er til å grine over. Og selv om den skulle få A2DP-støtte som default, er min erfaring med A2DP at A2DP kan implementeres skikkelig dårlig.

 

- Java. Dette må da være den eneste enheten på planeten som har tilgang på internet men ikke har native støtte for java i en eller annen form?

 

- Bedre utnyttelse av internt minnekort for å utvide internminnet. Jeg får jo ikke engang oppdatert de programmene jeg allerede har installert. Minst en dobling av minnet, men jeg har en mistanke om at det heller ikke er nok når Firefox er ferdig. Det er jo plenti minne hvis vi teller de 2GB med internt minnekort, og jeg tror sikkert at det kan mountes inn på rett plass, men i dag er det ikke utnytta spesielt bra. Jeg har forresten allerede lagt inn EasyDeb som bruker minnekortet og ikke internminnet, men også den har valgt å ha begrenset med utnyttbar plass, siden den er lagret som en stor fil som bare utnytter 1GB av minnekortet, derav mesteparten allerede er brukt opp av distroen. Også hackbart, men disse tingene er alt for vanskelige/tar for mye effort for å faktisk få brukbare. Helst skulle jeg sluppet å bruke EasyDeb i det hele tatt, men det er en løsning som tilbyr mye som Maemo ikke gjør.

 

- Et lite tilleggsprogram fra Nokia som kunne streamet video fra en PC i rett størrelse, direkte fra DVD, hadde passet meg yppelig. Dette er i dag mulig gjennom VLC, men det er knotete og jeg har ikke fått det heeeelt til. Men det er programvaren og ikke kapasiteten på hardware/nettverk som er den verste begrensningen.

 

- GPS... Dropp den eller fiks den. Dette er ikke bra nok.

 

- Mulighet til å dempe bakbelysningen enda ett hakk i mørke soverom.

 

Hvis de fikser disse tingene - som hovedsaklig er softwarebegrensninger, egentlig - så trenger de ikke gjøre en pøkk ellers med hardwaren for min del. Trenger ikke bli lettere, større, mindre, trenger ikke krom-kant rundt, trenger ikke røde striper rundt skjermen, trenger ikke større eller bedre skjerm, trenger ikke flere kontakter, flere minnekortplasser, trenger strengt tatt ikke raskere prosessor dersom de andre punktene er tilfredsstilt, trenger ikke nytt GUI eller flere... noentinger.

 

Personlig synes jeg det er litt sjofelt at de har et dyrt abonnement for navigering. Når man tenker på hvor dårlig GPSen er sammenlignet med en standalone enhet som koster det samme som et års abonnement på navigasjonen her, så er det hele litt patetisk. Men bortsett fra det, så er dette en enhet som kan gjøre alt, det er bare det at alle disse tingene er gjort for dårlig.

 

Jeg elsker den fordi den prøver på så mye. Men den er ikke "fullgod" på noe som helst. Det blir mest ebøker og pidgin.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

N900 (av mangel på noe bedre navn), vil inneholde en mobilradio. jepp, den kommer til å ha en mobiltelefon under panseret. ikke det, en finner i dag en pakke en kan legge inn som åpner for PAN bruk, har testet den.

 

A2DP er også på vei om jeg har forstått folk rett. igjen er det en pakke tilgjengelig, men denne er en del mer plunder den PAN støtten. med andre ord, jeg har prøvd men har ikke fått det til å funke (og siden jeg bruker mobilen som musikkspiller om nødvendig så har jeg ikke rotet så mye med det heller).

 

når det gjelder java så tviler jeg på at det kommer.

Lenke til kommentar

Både pakken for PAN og pakken for A2DP er kjent for å ha bivirkninger. Henholdsvis 100% CPU-bruk og kraftig redusert batteritid, mener jeg å huske. Minst en av disse krevde vel Red-Pill modus også. Begge disse tingene hadde derfor vært fint om kom som integrert, velfungerende funksjonalitet.

 

Jeg er ikke sikker på om Nokia kommer seg unna Java neste gang. Alle produkter de kan sammenligne seg med, har støtte for Java.

 

Jeg håper du har rett i at N900 også har mobilenhet, og det er strengt tatt en naturlig utvikling etter N810 Wimax. Det er sagt at det skal være støtte for tilkobling til mobilnettet i neste versjon av Maemo. Det er også funnet støtte for langt mindre skjermer i dokumentasjonen til neste versjon av Maemo. For å være litt negativ trenger ikke disse to tingene bety mer enn at de har vurdert å kjøre Maemo på Nokia N98.

Lenke til kommentar

PAN pakken krever ikke red-pill. om du har extras repoen skrudd på så skulle den være å finne i program behandleren.

 

men A2DP er nok en annen historie. lydkodingen foregår i cpu (tror det finnes en DSP løsning men jeg har oppfattet det slik at den krever en kernel reflash), noe som fører til økt batteri-forbruk.

Lenke til kommentar

For å gå tilbake til topic, da, er denne nettleseren en interessant vri på GUI'et for å tilpasse seg mobil bruk. Den forrige alphaen virket dårlig for meg på hardware.no, da. Siden scrollet konstant, jeg fikk den ikke til å stå helt i ro. Jeg tror jeg må avinstallere et par andre programmer (iceweasel, minefield, etc) så jeg får kjørt denne oppdateringen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...