Gå til innhold

Nå kommer snart inflasjonen!


festen

Anbefalte innlegg

Jeg leste om det i en gammel avis, dagbladet fra 2003.

 

Flat TV, Widescreen 32 " virkelig flotte saker, for bare 11 tusen!

 

Nå er det LCD 46 " tommere og plastma å få kjøpt til den prisen.

 

En vaskemaskin koster fra 2000 kroner og oppover

 

Jeg skal like å se hvor mye en TV og en vaskemaskin koster i forhold til en månedslønn om 10 år. Det er ikke lite tror jeg.

 

Egentlig, skulle hus vært nesten gratis om vi hadde hatt denne typen priser på det meste. Enebolig 50 tusen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal like å se hvor mye en TV og en vaskemaskin koster i forhold til en månedslønn om 10 år. Det er ikke lite tror jeg.

Morsom tanke, men hvorfor?

Det eneste grunnen til så måtte være tilfelle er at prisen på arbeidskraft i Indo-Kina måtte stige, hvilket jeg ikke tror kommer til å skje i løpet av de ti neste årene.

 

Egentlig, skulle hus vært nesten gratis om vi hadde hatt denne typen priser på det meste. Enebolig 50 tusen !

 

Prisen på bolig samsvarer med innsatsfaktorene.

I løpet av de siste årene har det både vært mangel på fagarbeidere, og begrenset tilgang på matrialle. Hvilket begge gir prisoppgang sammen med at norsk arbeidskraft i utgangspunktet er dyrt.

 

*edit; at prisene på elektriske produkter faller samsvarer både med tankene om prisdiskriminering og skalafordeler i produksjonen.

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Jeg skal like å se hvor mye en TV og en vaskemaskin koster i forhold til en månedslønn om 10 år. Det er ikke lite tror jeg.

Morsom tanke, men hvorfor?

Det eneste grunnen til så måtte være tilfelle er at prisen på arbeidskraft i Indo-Kina måtte stige, hvilket jeg ikke tror kommer til å skje i løpet av de ti neste årene.

 

Egentlig, skulle hus vært nesten gratis om vi hadde hatt denne typen priser på det meste. Enebolig 50 tusen !

 

Prisen på bolig samsvarer med innsatsfaktorene.

I løpet av de siste årene har det både vært mangel på fagarbeidere, og begrenset tilgang på matrialle. Hvilket begge gir prisoppgang sammen med at norsk arbeidskraft i utgangspunktet er dyrt.

 

*edit; at prisene på elektriske produkter faller samsvarer både med tankene om prisdiskriminering og skalafordeler i produksjonen.

 

 

Jeg greier ikke å se at det vil være noen særlig produktivitetsvekst fremover. Jeg tror det kommer til å bli mye inflasjon og en reduksjon i reallønnen. reallønnen i bric tror jeg bare vil stige, mens vår går ned.

Lenke til kommentar

Uten å si noe om hvordan inflasjonen generelt går var TV et elendig eksempel. Utviklingen på LCD går fortsatt med gigantiske steg, så prisen på TV i forhold til lønn vil ha sunket ganske mye om 10 år. Mat hadde vært et mye bedre eksempel, der kan det godt være at vi vil måtte bruke en større andel av lønnen. Grunnen er en kombinasjon av at resten av verden blir rikere, og at mulighetene for mer effektiv produksjon er langt mer begrenset.

Lenke til kommentar
Mat hadde vært et mye bedre eksempel, der kan det godt være at vi vil måtte bruke en større andel av lønnen. Grunnen er en kombinasjon av at resten av verden blir rikere, og at mulighetene for mer effektiv produksjon er langt mer begrenset.

 

For ikke å nevne befolkningsøkning i verden og den økte etterspørselen som følge av det. De neste 20 årene forventes Norges befolkning å øke med en million, eller ca. 20%, og da bør helst matproduksjonen følge noenlunde med. For verden totalt sett er så vidt jeg vet prognosene enda verre/høyere. Tatt i betraktning hvor mange som sulter allerede i dagens situasjon, så må produksjonen økes dramatisk bare for at alle skal kunne spise seg mette, for ikke å snakke om å spise det de helst vil, nemlig mye kjøtt og forholdsvis lite grønt..

Lenke til kommentar
Jeg greier ikke å se at det vil være noen særlig produktivitetsvekst fremover. Jeg tror det kommer til å bli mye inflasjon og en reduksjon i reallønnen. reallønnen i bric tror jeg bare vil stige, mens vår går ned.

 

I kjente produkter vil det nok i stor grad være begrenset vekst i produksjon. Samtidig så må vi huske på hvor vi var for 10 årsiden, og tenker på da produkter som har nådd store slagstall siden da som bærbare pc'er, mobiltelefoner, flatskjermer etc etc.

Gjerne i beste tilfelle av-arter av eksisterende produkter, dog stor utvikling av hva teknologien angår.

Og det finnes ingen grunn for å tro at utviklingen av forbedret og ny teknologi ikke skal vedvare.

 

Ang. reallønnen så vil ikke vår synke noe merkbart kanskje bare at veksten blir mindre. Derimot vil reallønnen fra nevnte land og kanskje særlig IC ta oss igjen, dog over lengre tidsperpsepktiv enn 10 år. Og det på en måte som gangner oss.

SNF - De gode hjelperne

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Jeg tror det er muligheter for at økte kostnader ved produksjon, transport, lønnsvekst i utviklende land osv, vil gjøre sitt til at prisene øker betydelig. Det var mye billig fra Japan en stund, men det tok slutt. Det samme skjedde i Korea, så tok det slutt, og jeg tror kanskje det vil skje med Kina også.

Lenke til kommentar

Til slutt ja, men kina har frem til nå hatt en demografipolitikk som gjør at det er vanskelig for arbeidere å forflytte seg.

Disse reglene blir stadig mildere, slik at de kan flytte til industriklyngene som ligger typisk ved kysten av kina.

 

Og det som er at kina har veldig mange arbeidere å ta av, slik at prisene vil ikke plutselig gå drastisk i været da arbeidskraften er en "utømmelig" ressurs.

Lenke til kommentar
Til slutt ja, men kina har frem til nå hatt en demografipolitikk som gjør at det er vanskelig for arbeidere å forflytte seg.

Disse reglene blir stadig mildere, slik at de kan flytte til industriklyngene som ligger typisk ved kysten av kina.

 

Og det som er at kina har veldig mange arbeidere å ta av, slik at prisene vil ikke plutselig gå drastisk i været da arbeidskraften er en "utømmelig" ressurs.

 

Om USA fortsetter en politikk som fører til en svakere dollar, vi fortsetter å stimulere våre økonomier i vesten, Kina skifter til å ha en sterkere RMB samtidig som de bygger opp sin interne etterspørsel, handel mellom BRIC, og Asia generelt tar seg opp og blomstrer, tror jeg konsekvensen blir en eksport av inflasjon fra Asia, dyrere reiser til Asia, osv, det som kanskje vil koste mindre relativt sett blir produkter og tjenester i Norge.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...